Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 20 jul 2025 23:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Studentenrechtbank casus: auto, bier en chirurgie
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Caroline

Caroline

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 15:09    Onderwerp: Studentenrechtbank casus: auto, bier en chirurgie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hai allemaal!
Voor mijn studentenrechtbank moet ik de volgende casus behandelen:

Een man, X, drinkt een paar biertjes in café (later blijkt alcoholpromillage 0,7), rijdt vervolgens zelf in zijn auto naar huis. Het is mistig, hij rijdt te hard, en telefoneert tijdens het rijden (niet handsfree). Bij een inhaalpoging van een auto (die netjes de maximale toegestane snelheid rijdt) rijdt hij een motorrijder die uit tegengestelde richting komt aan. X is hiervan geschrokken, en zijn auto is beschadigd, maar hij ziet dat de mensen van de auto al naar de motorrijder toe gaan, en rijdt door. Dan komt X langs een alcoholcontrole van de politie, maar hij denkt dat de "fuik" speciaal voor hem is opgesteld. X geeft vol gas, en rijdt in volle vaart op een agent af, die net op tijd weg weet te springen. X zelf echter raakt in de berm terecht, zijn auto knalt tegen een boom, en hij raakt zo ernstig gewond dat in het ziekenhuis zijn been wordt geamputeerd, en hij er zelfs na plastische chirurgie er nog verschrikkelijk uitziet.

Later verklaart X dat hij in een shock was na het ongeluk met de motor. Hij wil zijn excuses aanbieden aan de familie van het slachtoffer (de motorrijder is nl. overleden t.g.v. de aanrijding), en de politieagent.
Hij stelt dat hij door de omstandigheden al genoeg is gestrafd, en dat gevangenisstraf geen zin heeft, want hij heeft zijn lesje wel geleerd. Hij is na het ongeluk namelijk arbeidsongeschikt geraakt en zijn vrouw heeft hem verlaten, waardoor hij zijn kinderen ook bijna niet meer ziet.

X wordt vervolgd voor doodslag op de motorrijder (art 287 Sr) en poging tot doodslag (art 45 jo 287 Sr) op de agent.

Opzich een interessante casus, maar als zijnde de advocaat denk ik dat ik vrij kansloos ben! Over veel punten (het alcoholpromillage, het niet-handsfree bellen, de poging tot doodslag op de agent, en de doodslag op de motorrijder) kan ik wel wat zinnigs schrijven voor in het neutrale, beschouwende essay, en heb ik wel literatuur om mijn mening mee te staven. Maar met betrekking tot het enige punt waaraan ik voor mijn pleidooi als advocaat houvast kan hebben, namelijk X' standpunt dat hij al genoeg gestraft is, kan ik totaal geen literatuur/jurisprudentie vinden!!

Dus bij deze de vraag: kan iemand mij hieraan helpen! Weet iemand zaken waarbij de verdachte door de rechter niet of verminderd is gestrafd omdat hij door omstandigheden al genoeg gestraft is? Of literatuur waarin hierover geschreven is?
Ook andere tips over de caus etc. zijn natuurlijk welkom!

Bedankt!

Laatst aangepast door Caroline op ma 30 jan 2006 15:26, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die omstandigheden zouden van invloed kunnen zijn op de strafmaat, maar meteen daarna roep ik 'culpa in causa'.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien kun je meer vinden als je zoekt op "genoeg gestraft". Het feit dat iemand door de gebeurtenis zelf al gestraft is weegt zeker mee bij het vaststellen van de straf (en bij de beslissing tot al dan niet vervolgen van de OvJ).
Marco S

Marco S

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verdiep je eens in het nut/zin van straf. Klassiek gezien is dit o.a. leedtoevoeging. In dit geval is er al redelijk wat leed toegevoegd.
Maar er zijn dus meer functies van straf. Kijk eens in het boek Materieel Strafrecht van C. Kelk. Daar is een hoofdstuk gewijd aan straf. Vervolgens kijk je in de voetnoten voor nog meer literatuur.
Ik heb nog wel wat artikelen, maar daar kan ik je nu de titels niet van geven. Komt zeer binnenkort!

Leeftijd: 47
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik moest bij het eerste deel idd ook meteen denken aan culpa in causa en het porsche-arrest...
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bram schreef:
ik moest bij het eerste deel idd ook meteen denken aan culpa in causa en het porsche-arrest...

Het Porsche arrest zou ik juist niet aan denken; maar was er ook niet een 'onverlichte fietser' arrest ?
Bekijk de homepage
Beccaria

Beccaria

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een groot gedeelte van de verlichting heeft geschreven over het nut van straffen. Denk hierbij aan Beccaria, Peters, Kelk en nog veel meer.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien overbodig, maar better safe than sorry: 348 Sv-vragen al afgewikkeld???
quinty

Leeftijd: 42
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 31 jan 2006 1:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

je hebt ook het "inrijden op agent" arrest, de vindplaats etc moet je even te goed houden....maar die situatie ging dus over het inrijden op een agent die uiteindelijk wegdook, en dat leverde volgens de HR poging doodslag op middels de constructie van het voorwaardelijk opzet.

over die doodslag op de motorrijder zou ik als ik jou was het grensgebied tussen voorwaardelijk opzet en bewuste schuld aankaarten. De casus geeft opzich wel veel argumenten om te spreken van een aanmerkelijke kans die bewust wordt aanvaard, maar ik vind het niet nutteloos om deze kweste aan te kaarten.

over de omstandigheden kun je natuurlijk altijd iets zeggen, maar dat is meer voor de strafmaat van belang. Heb je weleens gehoord van een zogenaamd "geadstrueerd verweer"?? Heb ik niet zelf bedacht hoor, maar staat in Corstens en hij noemt er een arrest van de HR bij: HR 18 juni 1974, NJ 1974, 452, m.nt. ThWvV (persoonlijke omstandigheden/ witte raaf).
Verstuur e-mail
Caroline

Caroline

BerichtGeplaatst: wo 01 feb 2006 0:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wow, heb 1 dag geleden gepost en nu al zoveel bruikbare tips; thanx!!! Hier kan ik zeker wat mee! Very Happy
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59

BerichtGeplaatst: wo 01 feb 2006 0:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zegt het voort, zegt het voort Mr. Green
Michael Dekkers

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2006 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Doodslag op de motorrijder, de vraag is of de wettelijke opzetvorm kan worden bewezen met de feitelijke, is er wel een opzetvorm? Opzet is willen en weten, de eerste beste vorm die zou kunnen is voorwaardelijke opzet (bewust de aanmerkelijke kans aanvaarden dat een bepaald gevolg zal intreden). Als je kunt aantonen dat verdachte het niet heeft gewild, dat die de aanmerkelijke kand niet heeft geaccepteerd, dan is er geen sprake van opzet en als er verder niks ten laste is gelegd kom je daarmee niet erg ver in 350Sv. (vrijspraak)

Je kunt het porsche-arrest hierbij m.i. wel degelijk gebruiken, de HR bepaalde hier immers dat de bestuurder van de porsche niet de kans heeft aanvaard op het gevold, immers, daarmee zou onlosmakelijk gepaard gaan dat die de kans om zelf dood te gaan ook heeft geaccepteerd. En dat is niet zo. Er is eerder sprake van een aanmerkelijke mate van verwijtbare onvoorzichtigheid, schuld, dus. Maar, conform de aliud-theorie die de HR gelukkig nog steeds aanhangt, sluiten schuld en opzet elkaar uit en ik denk dat je met dit verweer een heel eind komt.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de poging tot doodslag op de agent, het is niet al te duidelijk, maar het feit dat hij zijn been kwijt is getuigt er wel van dat die dat waarschijnlijk als die alles van te voren had geweten niet had gedaan. Hij had het niet 'gewild', opzet is willen en weten en met een opzet/schuldverweer kom je hier wederom een heel eind m.i.

Ik denk dat je helemaal niet zo kansloos bent als je zelf denkt...
Caroline

Caroline

BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2006 18:41    Onderwerp: Bedankt! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb toevallig net vandaag mijn pleitnota ingeleverd, en al met al denk ik inmiddels ook dat ik juist wel kans maak! Op het eerste oog schrok ik van de casus (althans van mijn rol Wink ), maar uiteindelijk heb ik er wel wat moois van gemaakt.
Ik heb inderdaad betoogd dat zowel mbt de aanrijding met de motorrijder als met het inrijden op de agent er geen sprake is van (voorw.) opzet.
In het eerste geval omdat (stond niet mijn samenvatting van de casus, maar wel in de echte) X de aanmerkelijke kans op een ongeval met en dood van de motorrijder niet aanvaardde omdat hij bij het zien van de motorrijder extra gas gaf teneide sneller in te halen en botsing te vermijden. Dit duidt op verkeerde inschatting van situatie, wat duidt op bewuste schuld ipvopzet, want bij opzet is sprake van onverschilligheid/op de koop toenemen van evt. gevolgen.
En in het tweede geval heb ik oa. een stuk tekst van PG Wortel gebruikt om aan te tonen dat er geen sprake van een aanmerkelijke kans op het aanrijden en doden van de agent was. Hij betoogt nl dat van politiefunctionarissen mag wordne verwacht dat ze alert zijn, zeker bij (alcohol)controles op de rijbaan, en over een goede conditie beschikken. In dit licht bezien is de kans dat een agent niet op tijd weg weet te springen (wat in casu en in andere arresten dan ook wel gebeurt) klein, althans niet aanmerkelijk te noemen.
Verder was het op 22 feb. gewezen vonnis van de rechtbank Den Haag over het bekende "bloempotincident" met betrekking tot het verklaren van schuld, maar niet opleggen van straf erg bruikbaar om te pleiten voor het niet-opleggen van een straf.

Dit heb ik er (in het heeeel kort) onder andere van gemaakt, maar misschien dat ik voor een eventueel nodige tweede inlevermoment nog met je andere tips uit de voeten kan, in elk geval bedankt! Very Happy

Laatst aangepast door Caroline op vr 03 mrt 2006 19:40, in totaal 1 keer bewerkt
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2006 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de poging tot doodslag op de agent, het is niet al te duidelijk, maar het feit dat hij zijn been kwijt is getuigt er wel van dat die dat waarschijnlijk als die alles van te voren had geweten niet had gedaan. Hij had het niet 'gewild', opzet is willen en weten en met een opzet/schuldverweer kom je hier wederom een heel eind m.i.

Die redenering lijkt me niet opgaan. Het feit dat hij bij een al-dan-niet-opzettelijke actie om de agent het leven te beroven zelf zijn been kwijtraakt, kan m.i. geen indicatie zijn dat er geen sprake was van opzet. Als hij de agent wel goed had geraakt zat zijn been er waarschijnlijk nog aan, om het maar even simpel te stellen.

Ik zie zelf overigens niet in hoe het geen poging tot doodslag op de agent kan zijn. Hij rijdt willens en wetens in volle vaart op iemand in, en het is niet ongebruikelijk dat daarbij doden vallen. Enige kans lijkt me om aan te voeren dat de agent niet in werkelijk gevaar was, want alle tijd had om aan de kant te stappen, maar "geeft vol gas" / "in volle vaart" duidt daar niet op.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2006 19:03    Onderwerp: Re: Bedankt! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Caroline schreef:
Verder was het op 22 feb. gewezen vonnis van de rechtbank Den Haag over het bekende "bloempotincident" met betrekking tot het verklaren van schuld, maar niet opleggen van straf erg bruikbaar te pleiten voor het niet-opleggen van een straf.

Ik moest inderdaad aan je (nou ja, aan deze thread) denken toen ik over de bloempot zonder strafoplegging las.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds