Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 11:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Staat en vrouwen twisten over subsidie aan SGP
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 7 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2005 9:59    Onderwerp: Staat en vrouwen twisten over subsidie aan SGP Reageer met quote Naar onder Naar boven

Staat en vrouwen twisten over subsidie aan SGP

DEN HAAG - Het Proefprocessenfonds Clara Wichmann en zeven andere maatschappelijke instanties zijn niet bevoegd om via de rechter te proberen de subsidie voor de SGP stop te zetten. Dat betoogden de landsadvocaten donderdagochtend voor de rechtbank in Den Haag waar de pleidooien van de verschillende partijen plaatsvonden.

Het fonds is verwikkeld in een civiele procedure tegen de Staat en de Staatkundig Gereformeerde Partij. De eiseressen vinden dat de Staat geen subsidie kan verstrekken aan een partij die vrouwen discrimineert. De SGP kent vrouwen geen volwaardig lidmaatschap toe en ook kunnen zij zich niet verkiesbaar stellen.

De advocaten van het fonds betoogden donderdag dat de Staat een aantal aangegane mensenrechtelijke verdragsverplichtingen, niet nakomt. En juist die nationale en internationale verdragen en regels zijn er zodat de Staat gedwongen kan worden in te grijpen in het discriminerende handelen van de SGP, aldus de raadslieden.

De landsadvocaten die de belangen van de Staat behartigen, voerden aan dat de organisaties geen eigen belang hebben bij de vordering. Het fonds heeft geen SGP-vrouwen kunnen vinden om de procedure te voeren. "Er zijn vrouwen die juist op basis van het gedachtegoed van de SGP de onderscheiden positie van mannen en vrouwen ondersteunen.", aldus de landsadvocaten. Volgens de eiseressen dienen zij juist een algemeen belang.

Als de rechtbank niet tot het oordeel komt dat de eiseressen niet ontvankelijk moeten worden verklaard, dan moet de rechter de eisen verwerpen, betoogden de landsadvocaten verder. De SGP mag als religieuze politieke partij eigen statuten en beginselen opstellen en de Staat moet zeer terughoudend zijn met het treffen van maatregelen, zoals de intrekking van subsidie. Ze gaven verder aan dat de kwestie ook in de Tweede Kamer nog steeds een onderwerp van gesprek is.

Als de rechter tot een inhoudelijk oordeel komt, en die is naar verwachting eind augustus, zal het een afweging moeten maken tussen de verschillende grondrechten: het recht op godsdienstvrijheid en het recht op vereniging of het recht op gelijke behandeling van mannen en vrouwen. Volgens de eiseressen is in internationele verdragen vastgelegd dat het laatstgenoemde grondrecht en het discriminatieverbod boven alles prevaleert.

De procedure gaat dinsdag verder met de pleidooien in de zaak tegen de SGP.

bron: telegraaf
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2005 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tsja, moeten vrouwen ook persé op een mannenvolleybal club kunnen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2005 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is een vergelijking die niet op gaat. Ik vind dat hier sprake is van discriminatie. Ook vind ik dat discriminatie in deze zin niet gebiillijkt mag worden op basis van de vrijheid van godsdienst. De vrijheid van godsdienst reikt in mijn ogen niet zo ver.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2005 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ondanks dat zelf banden heb met de confessionele achterban van de SGP, ben ik van mening dat voor een politieke partij die één van de democratische grondbeginselen (passief kiesrecht voor mannen *en* vrouwen) niet onderschrijft geen ruimte is.

Uiteraard is er ruimte om veranderingen te willen binnen het democratisch bestel, maar tot die verandering er is, mag die niet binnen een partij afgedwongen worden, wanneer daarmee een groep mensen toegang tot bijvoorbeeld het passief kiesrecht wordt ontzegd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2005 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij vergeet iedereen dat niemand verplicht lid hoeft te zijn van de SGP. Ze sluiten kiesrecht echt niet uit voor mensen die geen lid zijn van de SGP Shocked
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2005 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wekkel schreef:
Volgens mij vergeet iedereen dat niemand verplicht lid hoeft te zijn van de SGP. Ze sluiten kiesrecht echt niet uit voor mensen die geen lid zijn van de SGP Shocked


Helemaal mee eens Good
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2005 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jaja, en moslima's zijn zeker ook niet verplicht een hoofddoek te dragen...?
Rolling Eyes
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2005 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. Zie jij het in de wet staan?

2. Is het relevant voor dit onderwerp?

Shocked
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2005 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. Het schijnt in hun wet te staan ja, ongeschreven recht dan Wink

2. Ja ik vind van wel. Ik zie wel een verband tussen onderdrukking van moslimvrouwen, waarvan er een boel zijn die zeggen dat ze het zelf willen, waarbij de vraag is in hoeverre ze dat ook echt zelf willen of het ze wordt opgedrongen door traditie en familie. En anderzijds vrouwen die SGP lid zijn of stemmen, en daartoe niet "verplicht" zijn maar dat het ze wel wordt opgedrongen door echtgenoot / familie / traditie.

Maar dat is inderdaad niet echt de point van deze discussie, alhoewel de overeenkomsten en verschillen tussen vormen van (vrouwen)onderdrukking in verschillende culturen wel een zeeeer interessant onderwerp is imho.

Wat ik echter hiermee wilde aangeven is dat je de vrouwendiscriminatie van de SGP niet eenvoudigweg kunt afdoen met een beroep op vrijwillige deelname.
Sommige schendingen van grondrechten vinden we onacceptabel in de rechtsstaat, ook al staat het verbieden van bepaalde dingen op gespannen voet met de vrijheden. Vrouwenbesnijdenis is er ook zo één, wellicht zijn deze vrouwen niet verplicht (volgens de WET?! Wink), we vinden de integriteit van het lichaam i.c. zwaarder wegen dan de godsdienstvrijheid.
Diezelfde afweging moet worden gemaakt m.b.t. vrouwendiscriminatie bij de SGP.

Bovendien vind ik het een extra lastige situatie omdat het hier niet een dartclubje voor mannen betreft, of iets triviaals, maar een politieke partij. Er is een lange geschiedenis vooraf gegaan aan het recht van de vrouw om gekozen te worden en te kiezen, en dit heeft de dominostenen van de vrouwenemancipatie in beweging gezet. Mede daarom is de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw mijns inziens bijna niet te overschatten.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2005 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wekkel schreef:
Volgens mij vergeet iedereen dat niemand verplicht lid hoeft te zijn van de SGP. Ze sluiten kiesrecht echt niet uit voor mensen die geen lid zijn van de SGP Shocked


Dat is echt je reinste flauwekul. De SGP mag niet discrimineren en het maakt daarbij echt geen verschil of vrouwen er ook voor kunnen kiezen geen lid te zijn. Feit is simpelweg dat de SGP stelselmatig ten onrechte anders behandeld dan mannen.

Ik vind dat discriminatie niet mag. Ook niet als je dat zou moeten billijken om een ander grondrecht te eerbiedigen. De vrijjheid van godsdienst is met andere woorden geen vrijbrief voor discriminatie (ik meen dan ook dat sommige zaken uit het verleden erg verkeerd beslist zijn).
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 09 jun 2005 0:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Ik zie wel een verband tussen onderdrukking van moslimvrouwen, waarvan er een boel zijn die zeggen dat ze het zelf willen, waarbij de vraag is in hoeverre ze dat ook echt zelf willen of het ze wordt opgedrongen door traditie en familie.

Inderdaad off-topic, maar ik ben ervan overtuigd dat de overgrote meerderheid van de hoofddoek dragende moslima's dit uit vrije keuze doet, althans zich daar niet sterker toe gedwongen voelt dan een gemiddelde jongere die gaat roken omdat zijn/haar vrienden ook roken, om maar wat te noemen. Het is ook meer de tijdgeest dan traditie. Vier jaar terug zag je nauwelijks hoofddoekjes voor zover ik het mij kan herinneren, pas de laatste jaren rukt het op. Ik denk inderdaad vooral aan meisjes en jonge vrouwen, dat is ook de groep waar de discussie meestal over gaat.

(En waar gaat het eigenlijk over... een hoofddoekje... als het nou over oorbellen ging, dat is tenminste nog een vorm van lichaamsmutilatie waarbij je inderdaad het woord onderdrukking zou kunnen gebruiken.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: do 09 jun 2005 9:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Wekkel schreef:
Volgens mij vergeet iedereen dat niemand verplicht lid hoeft te zijn van de SGP. Ze sluiten kiesrecht echt niet uit voor mensen die geen lid zijn van de SGP Shocked


Dat is echt je reinste flauwekul. De SGP mag niet discrimineren en het maakt daarbij echt geen verschil of vrouwen er ook voor kunnen kiezen geen lid te zijn. Feit is simpelweg dat de SGP stelselmatig ten onrechte anders behandeld dan mannen.


Wat is dan discriminatie? Dat is niet een soort natuurkundige regel, het is een regel die al naar gelang cultuur en tijdsgeest wordt ingevuld. Wat de een discriminatie vindt, vindt de ander weer niet discriminatie. Onderscheid tussen mensen wordt altijd gemaakt, de vraag is of het ongeoorloofd is.

Waarom ontzeg je de SGP het recht om met elkaar af te spreken dat vrouwen daarin een 'mindere' rol hebben? Zij hebben toch ook vrijheid van vereniging? Het is niet zo dat de SGP een Albert Heijn van NL is waar men soms niet omheen kan om het generieke product 'boodschappen' te doen. Het is slechts een politieke partij. De kieswet bevat een keurige regeling voor degenen die een politieke partij willen starten en ook lidmaatschappen van vele andere politieke partijen in dit land zijn beschikbaar. De SGP levert niet als enige het product 'lidmaatschap van een politieke partij'. In feite ontzeg je ze bijkans hun overtuiging dat zij vinden dat vrouwen 'een andere plaats' hebben, hoe dom jij en ik dat standpunt ook vinden. Eenieder mag zijn mening uitdragen in dit land, en dat lijkt mij zeker te gelden voor een politieke partij, of hun ideeën nou achterhaald zijn of niet.

Met andere woorden, het is een afweging tussen vrijheid van vereniging en het cultuurdenken van dit moment dat vrouwen in alles gelijk moeten zijn aan mannen (maar toch veel langer zwangerschapsverlof hebben, maar dat terzijde Laughing ). Ik zie deze belangenafweging bij jouw antwoord niet naar voren springen. Mijn idee zou zijn: als het je niet aanstaat: je hoeft geen lid van de SGP te worden en je loopt dan ook niets mis. Een politieke partij 'anti-SGP' oprichten zou bij mij meer sympathie opwekken dan deze zielige vertoning.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 09 jun 2005 9:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wekkel schreef:
Duch schreef:
Wekkel schreef:
Volgens mij vergeet iedereen dat niemand verplicht lid hoeft te zijn van de SGP. Ze sluiten kiesrecht echt niet uit voor mensen die geen lid zijn van de SGP Shocked


Dat is echt je reinste flauwekul. De SGP mag niet discrimineren en het maakt daarbij echt geen verschil of vrouwen er ook voor kunnen kiezen geen lid te zijn. Feit is simpelweg dat de SGP stelselmatig ten onrechte anders behandeld dan mannen.


Wat is dan discriminatie? Dat is niet een soort natuurkundige regel, het is een regel die al naar gelang cultuur en tijdsgeest wordt ingevuld. Wat de een discriminatie vindt, vindt de ander weer niet discriminatie. Onderscheid tussen mensen wordt altijd gemaakt, de vraag is of het ongeoorloofd is.

Precies.
Quote:

Waarom ontzeg je de SGP het recht om met elkaar af te spreken dat vrouwen daarin een 'mindere' rol hebben? Zij hebben toch ook vrijheid van vereniging? Het is niet zo dat de SGP een Albert Heijn van NL is waar men soms niet omheen kan om het generieke product 'boodschappen' te doen. Het is slechts een politieke partij. De kieswet bevat een keurige regeling voor degenen die een politieke partij willen starten en ook lidmaatschappen van vele andere politieke partijen in dit land zijn beschikbaar. De SGP levert niet als enige het product 'lidmaatschap van een politieke partij'. In feite ontzeg je ze bijkans hun overtuiging dat zij vinden dat vrouwen 'een andere plaats' hebben, hoe dom jij en ik dat standpunt ook vinden. Eenieder mag zijn mening uitdragen in dit land, en dat lijkt mij zeker te gelden voor een politieke partij, of hun ideeën nou achterhaald zijn of niet.

Maar mag een politieke partij een interne regeling hebben die aan leden een fundamenteel recht ontzegt, namelijk het passief kiesrecht ?

Of is er dan eerder plaats voor een 'verening tot politieke vernieuwing' naast een politieke partij ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: do 09 jun 2005 10:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Maar mag een politieke partij een interne regeling hebben die aan leden een fundamenteel recht ontzegt, namelijk het passief kiesrecht ?


Tsja, je passief kiesrecht wordt je als vrouw niet ontzegt, alleen bij de SGP partij. Er bestaat toch niet zoiets als een recht om passief gekozen te worden bij een specifieke partij als die partij dat niet wil? Moet de SP een invasie van VVD'ers op die manier dulden?

Maar goed, dat is slecht een schot vanuit de heup. Ik heb de Kieswet noch andere wetten er op nageslagen en redeneer slechts vanuit gezond verstand in deze.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 09 jun 2005 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wekkel schreef:
Duch schreef:
Wekkel schreef:
Volgens mij vergeet iedereen dat niemand verplicht lid hoeft te zijn van de SGP. Ze sluiten kiesrecht echt niet uit voor mensen die geen lid zijn van de SGP Shocked


Dat is echt je reinste flauwekul. De SGP mag niet discrimineren en het maakt daarbij echt geen verschil of vrouwen er ook voor kunnen kiezen geen lid te zijn. Feit is simpelweg dat de SGP stelselmatig ten onrechte anders behandeld dan mannen.


Wat is dan discriminatie? Dat is niet een soort natuurkundige regel, het is een regel die al naar gelang cultuur en tijdsgeest wordt ingevuld. Wat de een discriminatie vindt, vindt de ander weer niet discriminatie. Onderscheid tussen mensen wordt altijd gemaakt, de vraag is of het ongeoorloofd is.


Ja dat klopt. Het is dan ook niet voor niets dat ik het had over ten onrechte anders behandelen. Iedere discussie over discriminatie opent met de opmerking dat niet ieder onderscheid discriminatie is.

Wekkel schreef:
Met andere woorden, het is een afweging tussen vrijheid van vereniging en het cultuurdenken van dit moment dat vrouwen in alles gelijk moeten zijn aan mannen (maar toch veel langer zwangerschapsverlof hebben, maar dat terzijde Laughing ). Ik zie deze belangenafweging bij jouw antwoord niet naar voren springen. Mijn idee zou zijn: als het je niet aanstaat: je hoeft geen lid van de SGP te worden en je loopt dan ook niets mis. Een politieke partij 'anti-SGP' oprichten zou bij mij meer sympathie opwekken dan deze zielige vertoning.


Het is helemaal niet relevant of vrouwen er ook voor kunnen kiezen om niet lid te zijn. En het ook niet waar eenieder zijn mening mag uiten in dit land. Eenieder mag een mening hebben en die uiten behoudens zijn verantwoordelijkheid voor de wet. Discrimineren onder het motto 'vrije meningsuiting' vind ik dan ook niet toegestaan. En ja, ik ontzeg de SGP het recht hun vereniging naar eigen goeddunken in te richten voor zover die inreichting discriminatoir is. En wat er precies discriminatie is verschilt per tijd en plaats, maar dit gedrag is op dit tijdstip op deze plaats discriminatie. Zo simpel is het. Het gaat hier niet om het aantal vrije dagen maar om het feit dat de SGP vrouwen een aantal grondrechten wil afnemen, dan wel wil voorkomen dat vrouwen die rechten kunnen effectueren. Dat is echt discriminatie.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 7 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds