Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Staat Pinterest boven de auteurswet ?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Topfotograaf



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: di 19 feb 2019 18:24    Onderwerp: Staat Pinterest boven de auteurswet ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bericht verwijderd ivm geen enkele activiteit op dit forum

Laatst aangepast door Topfotograaf op za 06 apr 2019 10:08, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: di 19 feb 2019 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het door jou beschreven geval van inbreuk op auteursrecht kan je Pinterest een DMCA notice sturen, dat is een best wel simpel formulier en beschikbaar in het Nederlands (!). Op basis daarvan zullen ze het inbreuk makende account eventueel sluiten. Werkt dat niet?

Dat daarna foto's eventueel opnieuw worden geĆ¼pload kan je Pinterest niet kwalijk nemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Topfotograaf



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: di 19 feb 2019 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als in een "normale" situatie inbreuk wordt gemaakt op de auteurswet kan de fotoeigenaar eventueel een claim (schadevergoeding) indienen. Door deze constructie op Pinterest wordt dat dus onmogelijk gemaakt.
Dat is een groot verschil. Pinterest heeft natuurlijk een zeker belang bij zoveel mogelijk geĆ¼pload plaatjes, maar passeert hierbij de copyright houder.
Dat is nogal een verschil.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: di 19 feb 2019 21:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Door deze constructie op Pinterest wordt dat dus onmogelijk gemaakt.

Niet zozeer 'deze constructie' en ook niet specifiek Pinterest, het is een probleem voor alle social media platforms waarbij het lastig danwel onmogelijk is om een bepaalde gebruiker te identificeren/achterhalen. Ik denk dat een vraagstelling/discussie in die algemeenheid veel zinniger is.

Pinterest is op zich gewoon een legale onderneming, dat gebruikers soms dingen doen die niet legaal zijn verandert daar niets aan. Pinterest biedt ook voldoende handreikingen: naast de genoemde DMCA notice is het mogelijk om tags in de code van je website op te nemen zodat Pinterest vervolgens weigert om automatische downloads van fotomateriaal van je website te doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Topfotograaf



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 20 feb 2019 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bericht verwijderd ivm geen enkele activiteit op dit forum

Laatst aangepast door Topfotograaf op za 06 apr 2019 10:08, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: wo 20 feb 2019 12:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Topfotograaf schreef:
dat Pintetest niets om copyright geeft.


Nogmaals, je wijst met een behoorlijk beschuldigende vinger richting Pinterest maar ik zie dat dus niet terug in hun policy (ik heb trouwens verder helemaal niets met Pinterest...):

1) Zet Pinterest tags in de code van je website zodat Pinterest het automatisch downloaden van materiaal van je website voorkomt.
2) Stuur ze een DMCA notice (Pinterest heeft die in veel talen beschikbaar) indien jouw foto's zomaar op Pinterest verschijnen zodat ze het betreffende account kunnen aanpakken.
3) Je kan in de DMCA notice simpelweg vragen om alle kopieƫn ('Pins'...) van Pinterest te verwijderen van de betreffende foto's.

Ik zou toch denken dat ze toch wel wat moeite steken in het beschermen van copyrights....

Daarnaast lijkt het me zonde om al die moeite en ergernis te steken in een groep individuen die jouw foto's gebruikt, het levert je allemaal (financieel) niets op. Ik heb genoeg voorbeelden gezien van o.a. software ontwikkelaars die zich niets meer aantrekken van eventuele piracy en hun tijd verder steken in de goedwillende professionele partijen waar wel geld valt te verdienen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Topfotograaf



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: do 21 feb 2019 1:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bericht verwijderd ivm geen enkele activiteit op dit forum

Laatst aangepast door Topfotograaf op za 06 apr 2019 10:10, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 21 feb 2019 1:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Topfotograaf schreef:
Ik probeer nog een keer aan te geven waarom ik vind dat Pinterest schijnbaar boven de auteurswet/ het copyright staat.

Maar je trekt je niets aan van de antwoorden die je krijgt. Waar ben je op uit?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: do 21 feb 2019 9:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Waar ben je op uit?

Topfotograaf schreef:
waar een flinke schadevergoeding te halen valt, zeker zo'n 450 Euro per foto !

Dat dus, er zijn partijen die proberen dit tot deel van hun verdienmodel te maken (Getty Images o.a.)...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Topfotograaf



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: do 21 feb 2019 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als fotograaf maak je (hoge) kosten en soms verre reizen. Soms ook nog naar locaties waar anderen niet vaak komen. Dit kost niet alleen geld, maar ook veel energie en tijd.
Niets mis mee, ik doe het mijzelf aan, maar dat anderen dan albums gaan vullen met mijn unieke opnames, gaat mij toch wat ver.
En daar is copyright en de auteurswet voor. Op de site fotoanoniem.nl kan je zien waar een fotograaf dan recht op heeft.
Dit lijkt dus niet mogelijk door de voorwaarden en spelregels van Pinterest, waar ik overigens als fotograaf geen contract mee heb.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: do 21 feb 2019 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Topfotograaf schreef:
Op de site fotoanoniem.nl kan je zien waar een fotograaf dan recht op heeft.


De tarieven sluiten niet echt aan op wat je eerder schreef (450 euro). Voor Pinterest kom je in die lijst (meestal) uit op 'Sites zonder eigen domeinnaam', 2 niveaus dieper dus 50% korting. Dan kom je voor de grootste foto en langste periode uit op zo'n 290 euro.

Daarnaast is dit niet 'hetzelfde'. Zover ik het zo snel kan zien levert fotoanoniem.nl een dienst waarbij ze je vrijwaren tegen eventuele claims indien je een foto gebruikt waarvan de maker niet is te vinden. Een soort verzekeringspremie dus. Dat is iets heel anders dan een schadeclaim tegen iemand die een foto onrechtmatig gebruikt. Ik kan je aanraden om eens te zoeken en te lezen op de site van Arnoud Engelfriet die in de afgelopen jaren diverse blogs over dit onderwerp heeft geschreven:

https://blog.iusmentis.com/

Heel leerzaam op alle gebieden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Topfotograaf



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2019 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessante ontwikkeling, aan de ene kant promoot Pinterest het plaatsen en repinnen van foto's dagelijks aan, aan de andere kant delen ze mij mede dat de zonder toestemming geplaatste foto's en alle repins het copyright overtreden en verwijderen die.
Maar de echte overtreders, de albumeigenaren op Pinterest zijn niet aan te pakken, wat bij elke andere auteurswet overtreding in principe wel mogelijk is.

Schrijf Hr Engelfriet ook specifiek over dit issue op Pinterest ?
Kan dit zo gauw niet vinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 23 feb 2019 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Topfotograaf schreef:
Als fotograaf maak je (hoge) kosten en soms verre reizen. Soms ook nog naar locaties waar anderen niet vaak komen. Dit kost niet alleen geld, maar ook veel energie en tijd.
Niets mis mee, ik doe het mijzelf aan, maar dat anderen dan albums gaan vullen met mijn unieke opnames, gaat mij toch wat ver.
En daar is copyright en de auteurswet voor. Op de site fotoanoniem.nl kan je zien waar een fotograaf dan recht op heeft.
Dit lijkt dus niet mogelijk door de voorwaarden en spelregels van Pinterest, waar ik overigens als fotograaf geen contract mee heb.

Dat heeft allemaal niets te maken met voorwaarden en spelregels van Pinterest. Als je meent dat Pinterest of wie dan ook jouw rechten overtreedt, dan staat het je vrij gerechtelijke stappen te ondernemen. Maar je moet dan uiteraard wel het recht aan je zijde hebben. De wet maakt Pinterest niet direct aansprakelijk voor auteursrechtinbreuken door anderen.

Ik neem trouwens aan dat de foto's waar het hier om gaat vrijwel allemaal oorspronkelijk met jouw toestemming (en tegen betaling) op internet zijn verschenen. Jij verdient dus geld dankzij het internet. Dat het internet op dit punt voor jou ook een "schaduwzijde" heeft zul je - voor zover de wet of de praktijk het je niet toelaat om je daartegen te verzetten - op de koop toe moeten nemen.

Die onzinnige "Stichting Foto Anoniem" gaat te werk zonder enige juridische basis. Stel je voor, een willekeurige stichting die zogenaamd namens de werkelijke rechthebbende (die geen enkele relatie met die sitchting heeft) namens die rechthebbende auteursrechtelijke toestemming geeft en daar nog een flink bedrag voor incasseert ook? (Ok, de stichting fungeert blijkbaar als een soort overprijste verzekering tegen latere auteursrechtelijke aanspraken.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Topfotograaf



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2019 11:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bericht verwijderd ivm geen enkele activiteit op dit forum

Laatst aangepast door Topfotograaf op za 06 apr 2019 10:11, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2019 12:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Topfotograaf schreef:
Bedankt bona codes voor je reactie.

Om even kort in te gaan op je post, de foto's zijn slechts en alleen door mij op mijn eigen website geplaatst, in een soort van reisverslagen en soms per onderwerp verdeeld.
Daar verdien ik dus niet aan, kost alleen maar geld op verschillende manieren, website, reiskosten, tijd enz.

De opbrengsten zijn de waarderingen welke ik krijg van bezoekers van mijn website, door op en aanmerkingen, bezoekersaantallen enz.

Dan heb je dus geen financiƫle schade geleden.

Quote:
Pinterest erkend dat mijn copyright tientallen keren is geschonden en verwijderd, overigens extreem snel, de foto's.
Daaruit kan ik opmaken dat het recht aan mijn kant staat, toch ?

Je kunt eruit opmaken dat Pinterest erkent dat jij het auteursrecht op de foto's hebt. Je kunt er niet uit opmaken dat je recht hebt op geld van Pinterest.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds