Schade door plaatsing kunststof kozijnen.
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Schade door plaatsing kunststof kozijnen. Auteur: Brummelkamp BerichtGeplaatst: ma 04 jun 2012 22:20
    —
In 2003 heeft een bedrijf bij ons kunststof kozijnen geplaatst. Dit alles naar, tot voor kort, alle tevredenheid. We hebben nl een nieuw zonnescherm gekocht en toen deze geplaatst zou worden bleken er enkele scheuren in de gevel, boven het kozijn, te zitten. Het bedrijf wilde niet tot plaatsen overgaan voordat de oorzaak bekend was en de gevel hersteld.
De aannemer die ik heb laten komen zag al snel dat de oorzaak lag in het feit dat er geen extra steun is toegepast in de vorm van een verzwaarde latei. De overspanning van het kozijn is nl 4 mtr. (groot vast raam met draairaam en achterdeur met zijraam.)
Er moet nogal wat gebeuren om dit te herstellen. Boven het kozijn moeten ca 7 rijen bakstenen worden weggehaald. Het plaatsen van een verzwaarde verzinkte latei. het weer opmetselen en voegen van de muur.
Al met al moeten er een hoop kosten worden gemaakt voor het zonnescherm kan worden opgehangen.
Nu is mijn vraag kan ik het bedrijf welke de kozijnen heeft geplaatst (deels) aansprakelijk stellen voor de schade? De aannemer zegt dat hij toen al had moeten adviseren de latei te plaatsen.

Ik heb het bedrijf van de kozijnen nog niet gesproken omdat ik toch wat meer informatie wilde hebben. Hopeljk kan iemand mij aan nuttige tips helpen.

Alvast bedankt!

Pieter

#2: Schade door plaatsing kunststof kozijnen Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: di 05 jun 2012 10:42
    —
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Volgens mij zult u het bedrijf dat de kozijnen geplaatst heeft eerst in gebreke moeten stellen, zodat het bedrijf nog de gelegenheid krijgt de kozijnen zelf te repareren.

Het gaat om zogenoemde wanprestatie van het bedrijf (art. 6:74 BW). Hievoor is vereist een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst (kozijnen zijn zonder zinken latei geplaatst), deze moet toerekenbaar zijn (stelling: gelet op de stand van de kennis omtrent kozijnen ten tijde van de plaatsing, had het bedrijf u moeten adviseren een zinken latei te plaatsen), er moet schade zijn (scheuren in de kozijnen), causaal verband tussen de tekortkoming en de schade (aanwezig) en verzuim (art. 6:80 BW). Voor verzuim is de schriftelijke ingebrekestelling vereist (art. 6:81 BW, ofwel aanmaning).

U kunt het bedrijf een aangetekende brief sturen met de volgende inhoud (concept):

Afzender:
Naam
Adres
Telefoon

Aan:
Naam bedrijf
Adres

Betreft: aanmaning/ verzoek om schadevergoeding

plaats, datum

Geachte heer/ mevrouw X [naam],

Bij dit schrijven richt ik mij tot u wegens het volgende:
Op [datum] heb ik door u aan mijn woning te [adres] nieuwe kozijnen laten aanbrengen. Bij het plaatsen van een zonnewering is echter gebleken dat er scheuren zijn ontstaan in de kozijnen. Na een expertise van bedrijf X is gebleken dat deze scheuren zijn ontstaan bij gebreke van een verzwaarde verzinkte latei. Volgens aannemer X had u mij direct bij de plaatsing van de kozijnen moeten adviseren omtrent de plaatsing van een verzwaarde verzinkte latei.

Bij dit schrijven verzoek ik u daarom, zonodig sommeer u, alsnog bij mij een verzwaarde, verzinkte latei te plaatsen om zodoende de schade te herstellen. Ik verzoek u binnen twee weken, vóór [datum] contact met mij op te nemen via bovenstaand telefoonnummer of e-mailadres om een afspraak te maken voor de reparatie.

Mocht er binnen een termijn van drie weken, vóór [datum] geen reparatie hebben plaatsgevonden, dan ben ik genoodzaakt zelf een bedrijf in te schakelen voor de herstelwerkzaamheden. Omdat in dat geval aan uw zijde aan de voorwaarden voor wanprestatie is voldaan (art. 6:74 BW), zal ik de kosten voor de reparatie op u verhalen.

Ik hoop één en ander buiten rechte af te kunnen doen.

Hopende u bij deze voldoende te hebben geinformeerd, verblijf ik in afwachting van uw reactie.

Hoogachtend,

[naam, handtekening].

Ik hoop dat u wat kunt met deze schets.

Met vriendelijke groet,

Marja

#3: Schade aan kozijnen Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: di 05 jun 2012 10:47
    —
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Ik zag dat er ook al een reactie was op het andere bericht.

Het gaat er inderdaad om dat u moet kunnen bewijzen dat gelet op de stand van de kennis ten tijde van de plaatsing van de kozijnen, de toenmalige aannemer u had moeten adviseren een verzwaarde, verzinkte latei te plaatsen. Het moet hem zogezegd toerekenbaar zijn, dat hij dat heeft nagelaten.

Met vriendelijke groet,

Marja
--------------------------------------
Het goede leven:
Blijven hopen op en geloven in de wederkomst van Jezus de Messias
Huisje met zonnepanelen
Moestuintje
Muziek, werk en bidden
Gezamenlijk brood eten

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1