Salaris advocaat-stagiaires bij kleine kantoren
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Advocatuur

#1: Salaris advocaat-stagiaires bij kleine kantoren Auteur: Mr. L BerichtGeplaatst: za 25 jul 2009 12:35
    —
Hallo allemaal,

Sinds juli vorig jaar ben ik als advocaat stagiaire werkzaam op een klein advocatenkantoor in de hoofdstad. Het salaris dat ik is precies conform de norm van de Orde. Elk jaar wordt het salaris voor advocaat-stagaires ook nog eens verhoogd per 1 januari als ik me niet vergis.
Ik moet zeggen dat het netto bedrag niet bepaald veel is en ik heb 2 keer meegemaakt dat mijn werkgever mijn salaris verhoging 'vergat' door te geven, wat bij mij nog meer irritaties opwekt.

Verdienen advocaat-stagiaires bij kleine kantoren vaak zo weinig netto of zit ik gewoon bij de 'verkeerde' werkgever als het gaat om mijn verdiensten? Want ik vraag me soms me echt af waarom ik al die jaren heb gestudeerd en overweeg serieus om iets anders te gaan zoeken.

Bij grote kantoren verdien je natuurlijk wel veel meer, maar daar ben je om 22u vaak nog niet thuis, daar zit ik dus ook niet om te springen.

#2:  Auteur: UsualSuspects BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 9:27
    —
Het ligt er een beetje aan. Ik werk bij een middelgroot kantoor, maar had al enige jaren relevante werkervaring toen ik daar kwam werken. Dan heb je wat om over te onderhandelen. Was dat niet het geval geweest en kwam ik rechtstreeks van de universiteit af, dan was het inderdaad de minimumnorm van de Orde geworden. Bij de grote kantoren is dat inderdaad anders (zij zitten wel een stukje hoger), maar zoals je zelf al aangeeft treden daar weer andere nadelen op.

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 10:44
    —
Het zijn volgens mij geen ongebruikelijke salarissen voor net-afgestudeerden. Daarbij doe je nog een opleiding.

#4:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 18:04
    —
Als ik de diverse artikelen daarover moet geloven, dan liggen de salarissen over het algemeen boven het minimumniveau van de orde, tenzij je bij een kantoor zit dat (nagenoeg) volledig op basis van toevoegingen werkt.

#5:  Auteur: LeChat BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2009 19:06
    —
Wij zijn met z'n achten (ook niet groot dus) en ik zit toch wel een eindje boven het minimum dat de Orde stelt, hoor. Nu had ik wel een paar jaar ervaring als (studerend) juridisch medewerker in de advocatuur, maar ik ben daarentegen 'nog maar' 24...

#6:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2009 22:01
    —
Maar wat is dat in concreto, dan?

#7:  Auteur: LeChat BerichtGeplaatst: di 01 sep 2009 0:15
    —
www.advocatenorde.nl:
Quote:
Salarissen stagiaires 2009 geïndexeerd

Het bruto-maandsalaris van de stagiaire bij een volledige werkweek bedraagt met ingang van 1 januari 2009, exclusief vakantiebijslag, onkostenvergoeding e.d. tenminste € 2.050 (was € 2.000) in het eerste jaar, € 2.336 (was € 2.279) in het tweede jaar, en € 2.595 (was € 2.532) in het derde jaar. Voor parttimers wordt het salaris naar evenredigheid berekend.

#8:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: di 01 sep 2009 19:15
    —
Hahaha, dank je, maar zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde: wat is dat "ruim' van bijvoorbeeld jou dan in concreto?

#9:  Auteur: LeChat BerichtGeplaatst: di 01 sep 2009 19:36
    —
Haha, oké. Ik zei niet 'ruim', maar 'een eindje' Wink. Toch zo'n 300 euro...

#10:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: di 01 sep 2009 22:46
    —
Dank je wel voor je openhartigheid daarin. Vind het ook wel logisch dat kantoren boven de richtlijn van de Orde betalen (vergelijk bijvoorbeeld met wat een juridisch secretaresse krijgt), maar dat zal natuurlijk ook afhangen van de kwaliteiten van de advocaat-stagiair in kwestie.

#11:  Auteur: LeChat BerichtGeplaatst: di 01 sep 2009 22:56
    —
Salaris is één van de laatste taboes in Nederland hè Wink. Er wordt zeker wel gekeken naar individuele kwaliteiten en dat vind ik ook logisch en terecht.

#12:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: wo 02 sep 2009 7:14
    —
Het is niet zozeer een taboe denk ik, maar het openlijk zeggen levert vaak zo'n gezeur van collega's op (en dus: veel onrust binnen een bedrijf).
Maar je ziet wel dat de salarisonderzoeken de laatste jaren erg in opkomst zijn, zodat mensen wat makkelijker kunnen benchmarken.

#13:  Auteur: LeChat BerichtGeplaatst: wo 02 sep 2009 20:09
    —
Denk jij dat er buiten de collega's (dus met kennissen e.d.) sneller/meer over salaris wordt gesproken dan?
Ik ga er inderdaad ook vanuit dat collega's niet weten dat ik hier dit geschreven heb, want anders verwacht ik ook wel discussie op kantoor...

#14:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: wo 02 sep 2009 21:48
    —
Nou, meestal niet zo snel, maar als je bijvoorbeeld net afgestudeerd bent of je oriënteert je op een andere richting, dan kan dat toch gewoon besproken worden? Uit jezelf zeg je het meestal niet, maar als het gevraagd wordt door een ander maken de meeste mensen er volgens mij niet echt een geheim van.

#15:  Auteur: LeChat BerichtGeplaatst: do 03 sep 2009 13:04
    —
Ik heb het er met mijn vriendinnen ook wel over gehad toen ik aan deze baan begon, inderdaad. Onder meer constaterende dat een vriendin van mij die WO pedagogiek (2 afstudeerrichtingen) heeft gestudeerd en nu docente op een ROC is en al iets langer bezig was lager zat dan ik... Dus zo slecht doen we het in de advocatuur nog niet als starters.



Rechtenforum.nl -> Advocatuur

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 1 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl