Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 12:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rookverbod in huis niet nakomen.
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MikkieMuis



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 29


BerichtGeplaatst: ma 26 apr 2010 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

om toch maar even op deze discussie in te springen

valt een verbod op roken bij een huurcontract niet onder genotsderving? net zoals het onwettig is om huisdieren te verbieden (mits deze geen overlast veroorzaken)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 26 apr 2010 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is dat onwettig? Ik zocht even snel en vond wel verwijzigingen naar een uitspraak die het Europees Hof zou hebben gedaan, maar de uitspraak zelf kon ik niet vinden.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MikkieMuis



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 29


BerichtGeplaatst: ma 26 apr 2010 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Is dat onwettig? Ik zocht even snel en vond wel verwijzigingen naar een uitspraak die het Europees Hof zou hebben gedaan, maar de uitspraak zelf kon ik niet vinden.


ik meen me iets dergelijks uit mijn studie te herinneren. valt allemaal onder de categorie genotsderving. dat van de huisdieren ben ik zeker van. roken niet 100% zeker.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 26 apr 2010 23:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We hebben het hier over kamerverhuur. Zowel huisdieren als roken bezorgen dan normaal gesproken overlast aan andere bewoners en ik zie geen reden waarom de verhuurder dat niet zou kunnen verbieden.

Hoe het in België zit weet ik niet, maar hier gaat het om Nederlands recht. Het is niet de bedoeling dat we dat door elkaar gaan halen in topics die over een Nederlandse situatie gaan.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Evil-cliniclown



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 117


BerichtGeplaatst: za 29 jan 2011 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry mensen, maar even een realiteit check: het niet naleven van een rookverbod zal in principe geen ontbinding rechtvaardigen van een huurcontract. Mits deze persoon het op zijn eigen kamer doet, en niemand er last van heeft. Je kan een contract wel vol zetten met verboden enz maar de meeste van deze houden geen stand bij een rechter (althans zijn niet genoeg voor ontbinding van het contract) . Zoals dat je niemand mag laten slapen in je kamer, maar dat houdt geen stand bij een rechter als je op die grond ontbinding vordert. Onzinnig en beperkend voor de persoonlijke vrijheid van de huurder. (je kan er bijvoorbeeld ook inzetten dat je alleen boodschappen mag doen van maandag t/m donderdag of de verplichting om op maandag alleen paarse broeken te dragen)

Ook is het zo dat je het huurcontract niet kan ontbinden als iemands moeder/tante/buurman de huur betaald ipv deze persoon zelf.

Tevens is het zo dat een huurcontract niet kan ontbinden omdat iemand niet HBO geschoold is en dus niet met de "bedoelde doelgroep" zou kunnen mengen.

Ook is het geen hospita huur zoals benoemd wordt, want er is slechts sprake van het delen van gemeenschappelijke wezenlijke voorzieningen, zoals douche keuken enz. Zover ik kan opmaken woont de huurder niet bij TS zelf thuis. Dus gewoon kamerhuur.

Dus vervelend voor je, maar tenzij huurder zijn betalingsachterstand heeft van meer dan 3 maanden of ernstige overlast veroorzaakt door geluid, je hem er niet uitkrijgt via de rechter. En je hebt de rechter nodig om het contract eenzijdig te ontbinden (tenzij met wederzijds goedvinden).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: do 12 sep 2013 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Evil-cliniclown schreef:
Sorry mensen, maar even een realiteit check: het niet naleven van een rookverbod zal in principe geen ontbinding rechtvaardigen van een huurcontract. Mits deze persoon het op zijn eigen kamer doet, en niemand er last van heeft.

De verhuurder heeft bij een rookverbod een redelijk belang. Rook gaat in de muren zitten. Daarnaast zijn er gevallen bekent waarbij rook door de muren heen komen, zodat de buren hier last van hebben.

Huur is een overeenkomst waarbij een partij een goed in gebruik geeft aan een een ander in ruil voor geld. De verhuurder is verplicht om het goed ter beschikking te geven aan de huurder voor het overeengekomen gebruik. In een huurwoning kan ook met een rookverbod prima gewoond worden.

Een rookverbod belet de roker niet om buiten te roken. Tegenwoordig zijn er vele gezinnen waarin de regel is dat er binnen niet gerookt mag worden. Een belangrijke afweging daarbij is het onderhoud dat gemoeid is aan binnen roken. Verhuren aan een roker is dus niet inherent aan binnen roken.

Ik zie niet in waarom een huurcontract met een roker niet ontbonden zou kunnen worden, als een roker een overeengekomen rookverbod overtreed door toch te roken. Of anders gezegd zie ik niet in waarom van een huurder zich als goed huurder gedraagt door een rookverbod te overtreden, waarmee hij zelf akkoord is gegaan.

Tegenwoordig zijn er parken waarbij je huisjes kunt huren waarin gerookt mag worden en huisjes waarin niet gerookt mag worden. De huisjes waarin gerookt mag worden zijn duurder omdat dit meer onderhoud vergt. Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2017 20:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naast het geopperde argument van genotsderving, vind ik een horizontale toetsing van artikel 8 EVRM ook van belang.
Het is nogal ingrijpend als een burger kan bepalen dat een mens niet mag roken.

Dan kan men wel het argument van meeroken is schadelijk aanvoeren, maar dan kan een verhuurder beter een verbod in stellen dat een huurder geen auto met brandstof motor mag bezitten want de schade van fijnstof doet de schade van meeroken in het niet verdwijnen.

{Áls de schade van meeroken eigenlijk al niet een vermoming is om de schade van fijnstof te verdoezelen. In Thailand rookt de bevolking op het platteland behoorlijk en door verbeterde economische omstandigheden kunnen de Thai op het platteland nu ook auto's en tractoren aanschaffen.

In de bergachtige streken blijven de uitlaat gassen zich te verzamel in de dalen, juist waar de dorpen zich bevinden, met gevolg dat de dorpsartsen een toename zien in long gerelateerde ziektes.}
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2018 14:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:

Dan kan men wel het argument van meeroken is schadelijk aanvoeren, maar dan kan een verhuurder beter een verbod in stellen dat een huurder geen auto met brandstof motor mag bezitten want de schade van fijnstof doet de schade van meeroken in het niet verdwijnen.

{�ls de schade van meeroken eigenlijk al niet een vermoming is om de schade van fijnstof te verdoezelen. In Thailand rookt de bevolking op het platteland behoorlijk en door verbeterde economische omstandigheden kunnen de Thai op het platteland nu ook auto's en tractoren aanschaffen.

In de bergachtige streken blijven de uitlaat gassen zich te verzamel in de dalen, juist waar de dorpen zich bevinden, met gevolg dat de dorpsartsen een toename zien in long gerelateerde ziektes.}

Het argument van verhuurder hoeft helemaal niet te zijn "meeroken is schadelijk". Dat is een aanname die nergens op gebaseerd is. Het niet willen hebben dat huurders roken in een gebouw dat je als verhuurder verhuurt en beheert kan tal van andere redenen hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds