Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 23:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechtsgeleerdheid: EUR of RU
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bas-B-



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 14 apr 2013 17:40    Onderwerp: Rechtsgeleerdheid: EUR of RU Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey,

Ik heb in januari de HBO opleiding Fiscaal Recht & Economie afgerond. Ik wil nu verder gaan studeren en heb besloten te kiezen voor Rechtsgeleerdheid (niet specifiek Fiscaal Recht).

Ik twijfel momenteel tussen de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Radboud Universiteit. Ik ben al op open dagen en meeloopdagen geweest, maar daar krijg je vanzelfsprekend alleen positieve reacties.

Wat zijn jullie ervaringen met de studie Rechtsgeleerdheid op deze universiteiten en hoe zijn de steden, Rotterdam en Nijmegen, om in te studeren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: ma 15 apr 2013 14:11    Onderwerp: Re: Rechtsgeleerdheid: EUR of RU Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bas-B- schreef:
Hey,

Ik heb in januari de HBO opleiding Fiscaal Recht & Economie afgerond. Ik wil nu verder gaan studeren en heb besloten te kiezen voor Rechtsgeleerdheid (niet specifiek Fiscaal Recht).

Ik twijfel momenteel tussen de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Radboud Universiteit. Ik ben al op open dagen en meeloopdagen geweest, maar daar krijg je vanzelfsprekend alleen positieve reacties.

Wat zijn jullie ervaringen met de studie Rechtsgeleerdheid op deze universiteiten en hoe zijn de steden, Rotterdam en Nijmegen, om in te studeren.


Erasmus kan ik niets van zeggen. Radboud was slecht georganiseerd maar verzorgde wel goed kleinschalig onderwijs door goede docenten. Dat eerste is overigens meer regel dan uitzondering vermoed ik.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rianne999



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 134


BerichtGeplaatst: ma 15 apr 2013 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het goed naar m'n zin op de Radboud. En slecht georganiseerd? Daar merk ik niets van eerlijk gezegd. Er kunnen natuurlijk altijd dingen beter, maar over het algemeen ben ik tevreden. Ook vind ik Nijmegen een super leuke stad, in tegenstelling tot Rotterdam, wat echt totaal niet mijn stad is. Nijmegen is niet te groot en gemoedelijk, vooral als je het vergelijkt met steden zoals Rotterdam, Amsterdam etc.

Ik zou je dus zeker de RU aanraden!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
1e_jaars_fiscaal_recht



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 125


BerichtGeplaatst: zo 22 dec 2013 20:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

een vriend van mij studeert er.:

- Erasmus heeft 60 punten in een jaar. 2 herkansingen hele jaar voor alle vakken. Compensatie kan, maar enkel als je een 5 hebt gehaald, daar moet dan ergens later een 7 tegenover staan.
Voordeel je MOET je p in een jaar halen. In jouw geval maakt dit niet uit.

- Verbouwing nu, kortom geluidsoverlast en wcs met daarin veel werkers.

- Massale hoorcolleges die niet worden opgenomen.

- Niet zo gemakkelijk per trein te bereiken als UvT. (kan geheel per trein)

- Boeken digitaal, denk aan 700-800 euro die je kwijt bent aan boeken, echter de readers zijn dat ook en die kun je zelf printen. Dit doen ze zodat je meer bronnen kan raadplegen. Echter ik zelf zou een e-reader lastig vinden om mee te werken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: wo 25 dec 2013 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1e_jaars_fiscaal_recht schreef:
een vriend van mij studeert er.:

- Erasmus heeft 60 punten in een jaar. 2 herkansingen hele jaar voor alle vakken. Compensatie kan, maar enkel als je een 5 hebt gehaald, daar moet dan ergens later een 7 tegenover staan.
Voordeel je MOET je p in een jaar halen. In jouw geval maakt dit niet uit.

Rechten halen in het eerste jaar kan iedereen met anderhalve hersencel. De prikkel om het in één jaar te halen maakt dat je in ieder geval studiediscipline ontwikkelt i.p.v. je tijd verdoet met op de sociëteit te lopen brallen.

Quote:

- Massale hoorcolleges die niet worden opgenomen.

Dus? Koop er zoeen ; hier ben ik ook mijn hele bachelor en master mee doorgekomen, zelfs op de momenten dat dagdromen/indommelen een prettigere bezigheid was (en geloof me, ik was overdag student geneeskunde, dus ik had er 's avonds ook niet altijd zin in).

Quote:

- Boeken digitaal, denk aan 700-800 euro die je kwijt bent aan boeken, echter de readers zijn dat ook en die kun je zelf printen. Dit doen ze zodat je meer bronnen kan raadplegen. Echter ik zelf zou een e-reader lastig vinden om mee te werken.

Zeg er dan wel even bij dat dat is, omdat ze daar alleen boeken gebruiken van de eigen docenten. Beperkt enigszins je visie. Wink

In Utrecht kun je prima je bachelor doorkomen zonder uberhaupt een boek (jurisprudentie/wettenbundels uitgezonderd) aan te raken.


TS: beste advies is, ga bij allebei een keer een college meekijken (die zijn openbaar en dus ook voor jou toegankelijk) en kijk hoe je het vindt. Staar je niet blind op BSA's en andere flauwekul, want elke studie heeft zo zijn eigen narigheden. Kijk welke omgeving voor jou het meest stimulerend overkomt, waar je je ook thuis voelt (ook in de stad; niet onbelangrijk) en kijk naar de studiefaciliteiten (in Utrecht kun je bijvoorbeeld vanuit huis of elke andere plek met een internetverbinding bij alle bronnen van de bibliotheek, er zijn twee hele goede juridische bibliotheken en er zijn steeds meer initiatieven om elk college te video-registreren met powerpoint, je komt er nog wel achter hoe fijn dat is. Elke uni vindt van zichzelf dat zij het beste zijn, maar kijk zelf naar de dingen die je het belangrijkst vindt. En zeker als je ook eruit wilt blinken, kijk ook eens naar de faciliteiten voor excellente studenten. Tegenwoordig zijn de advocatenkantoren heel erg kieskeurig en met een gemiddeld CV en gemiddelde resultaten kom je er gewoon niet in, tenminste niet op de plekken waar je echt carrière kunt maken.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WitteKat



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2016 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

...

Laatst aangepast door WitteKat op wo 20 mei 2020 22:26, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: vr 06 jan 2017 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oud topic dit, maar kan vast geen kwaad voor alle studiekiezers om iets over Fiscaal Recht aan de UL te vertellen.

Er was een regel dat je je p in 2 jaar moest halen, deze is afgeschaft. Voldoendes kunnen in geen enkel geval worden herkanst. Bachelor mag je inmiddels zolang over doen als je wilt (voorheen was dit max 4 jaar met max 1 jaar verlenging). De werkgroepen worden gegeven aan de hand van een reader met opdrachten per week. In Leiden geldt het zgn. participantensysteem. Dat betekent dat je kunt kiezen om in groepjes van vier alle vragen samen voor te bereiden. Of je dit allemaal doet of verdeelt moet je zelf weten. Iedere werkgroep wordt nagekeken en je krijgt een plus als je het goed hebt gedaan, aanwezig was en goed hebt meegedaan. Aan het einde van het vak krijg je dan 0,5 punt bij je tentamen (geldt niet voor de her). Dit stimuleert mensen om actief mee te doen en helpt soms bij het halen van tentamens. Dat is wel nodig ook. Bij de bachelor kernvakken (IB en vpb) liegen de slagingspercentages er niet om. Dit geldt ook voor bijna alle mastervakken.

De master kan je alleen doen met een fiscale bachelor en wordt als zwaar ervaren. Er 3 jaar over doen is niet ongebruikelijk. Volgens docenten is het de moeilijkste master fiscaal recht. Ik ben zelf na anderhalf jaar de master aan het afronden en ik vond het erg lastig. Sommige studenten volgen vakken voor de derde keer en halen het dan nog niet. Echter, als je genoeg tijd er aan besteedt en serieus studeert moet het echt kunnen.

Wat wel gebeurt is dat bachelorstudenten 'vluchten' naar steden als Amsterdam en Rotterdam omdat ze bang zijn dat de master voor hen te moeilijk is.

Zelf vind ik het participantensysteem erg fijn (bijna iedereen doet mee). De meesten zijn gemotiveerd, met een dergelijk systeem haal je de ongemotiveerden er wel uit. In de master is vrijwel iedereen gemotiveerd voor de studie zelf, alleen het constant halen van onvoldoendes wil de motivatie nog wel eens doen verminderen.

Kortom, je moet de studie in Leiden zeker niet onderschatten, maar met genoeg inzicht en inzet is het zeker mogelijk alles te halen.
_________________
In het leven zijn er twee zekerheden: je betaalt belasting en je gaat dood.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pleitnota



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 65


BerichtGeplaatst: za 07 jan 2017 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rotterdam is de master fiscaal recht ook vreselijk. Maar Leiden is denk ik op stipt nummer 1, ik hoor dat er ook ontiegelijk weinig gegunt wordt (net als in Leiden dus). Dus vluchten naar Rotterdam zit er ook echt niet in. Zoveel beter af zijn ze niet. Kun je beter naar Amsterdam (Vu heeft een jaar programma dat goed te doen is).

In Rotterdam wordt er ook erg streng nagekeken, maar dan zegt de examencommissie bij een erg slechte prestatie dat ze maar iets moeten ophogen. Zo is er bij verdieping IB wel eens een gemiddelde van een 2,7 gehaald dat is opgehoogd naar een 4,7 gemiddeld. 3 jaar over je master doen is echt vreselijk. Dan vraag ik mij af of het onderwijs wel aansluit op het tentamen.

Voor wat betreft de bachelor in Rotterdam klopt het. PGL is vreselijk en niveau is erg hoog (soms heb je dan juist wel behoefte aan werkgroep met vragen). Vakken als Staatsrecht/Bestuursrecht en Verbintenissen/GIR worden soms gewoon door 50-60% gefaald!!!! terwijl je maar 2 herkansingen hebt voor het gehele jaar. 1x ziek en je bent dus de sjaak. Ook heb je een regel dat als je meer dan 1x afwezig bent je naar de studieadviseur moet. Meer dan 3x afwezig kun je fluiten naar je cijfer want dat krijg je gewoon niet, dat geldt ook als je je practicumverplichting niet nakomt.

Oh en bij de EUR mag je dus ook niks wat je gehaald hebt herkansen. Vanaf B2 mag je ook maar 2 vakken compenseren (2x5 met 2x7) en uiteindelijk dus géén in B3. Aanbevolen wordt natuurlijk alles voldoende af te sluiten, want als je weg wilt uit R'dam is het wel fijn als je alles hebt gehaald. Tevens moet je sommige vakken uit b2 afronden met een 6. Voor fiscaal zijn dat Openbare Financien en Bedrijfseconomie en fiscaal comptabele toepassingen en voor b2 rechten is dat enkel materieel strafrecht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WitteKat



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: do 02 mrt 2017 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

...

Laatst aangepast door WitteKat op wo 20 mei 2020 22:29, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WitteKat



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: zo 07 mei 2017 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

...

Laatst aangepast door WitteKat op wo 20 mei 2020 22:30, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 07 mei 2017 23:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WitteKat schreef:
Ook was er een vraag over of het ICC jurisdictie heeft over een president die genocide zou hebben gepleegd. Voor het toepassen van de case Pinochet krijg je geen punten?

Dat lijkt mij terecht?

Quote:
Tevens heb ik nog voor de liefhebber dit plaatje.

De opsteller van de tentamenvraag krijgt van mij een onvoldoende voor taalvaardigheid.

Wat betreft de inhoud van de vraag: het Hof toetst eenvoudigweg ‒ zoals het behoort te doen ‒ aan art. 359a lid 1 sub c Sv, dus aan de wet en niet aan één of ander beginsel dat aan art. 359a Sv ten grondslag ligt.

Art. 359a lid 1 sub c Sv codificeert het Zwolsmancriterium dat door de Hoge Raad is geformuleerd. Een merkwaardige keuze van de schrijver van het modelantwoord om dat "ingesteld" te noemen. Is het tentamen door een studentassistent opgesteld?

Merkwaardig ook om nu juist een passage uit een arrest van de HR te citeren waarin de HR slechts de redenering van het Hof weergeeft. Het gaat hier om HR 5 januari 2016, ECLI:NL:HR:2016:9, rov. 2.4.2:
HR schreef:
2.4.2. Het Hof heeft geoordeeld dat aldus een ernstige inbreuk is gemaakt op beginselen van een behoorlijke procesorde en heeft vervolgens de vraag onder ogen gezien of daardoor doelbewust of met grove veronachtzaming van de belangen van de verdachte is tekortgedaan aan diens recht op een eerlijke behandeling van zijn zaak. Het Hof heeft - uiteindelijk - geoordeeld dat dit niet het geval is en heeft daarbij in aanmerking genomen dat controle achteraf op het handelen van de (aanhoudende en relaterende) verbalisanten mogelijk is geweest omdat zowel de camerabeelden als de verklaring van de betrokken GGD-arts aan het dossier zijn toegevoegd, zodat de geconstateerd verzuimen in zoverre zijn hersteld, en dat daarom onvoldoende grond bestaat voor de niet-ontvankelijkverklaring van het Openbaar Ministerie in de vervolging.

Wat de HR ervan vindt volgt pas in rov. 2.4.3 ("niet onbegrijpelijk en toereikend gemotiveerd").

Ik betwijfel dat de opsteller van de vraag en het modelantwoord precies weet waar hij of zij het over heeft. Achter de in art. 359a Sv opgenomen mogelijkheid tot niet-ontvankelijkverklaring van het OM ligt inderdaad de rechtsstaatgedachte: ook (en juist) het OM dient zich aan de wet te houden. Alleen is de uitwerking daarvan in art. 359a Sv en de daarop gebaseerde jurisprudentie van de HR (HR 30 maart 2004, NJ 2004, 376, Loze Hashpijp; Zwolsman is immers van vóór art. 359a Sv!) nogal schraal: pas bij zeer grove ontsporingen van het OM volgt niet-ontvankelijkheid.

De opsteller van het modelantwoord lijkt te denken dat de rechtsstaatgedachte daarin zit, dat niet-ontvankelijkheid slechts bij uitzondering volgt. Dat lijkt mij de wereld op zijn kop. (Toegegeven: er is uiteraard ook een rechtsstatelijk belang bij vervolging van strafbare feiten. Maar een OM dat zich niet hoeft te houden aan de wet hoort niet thuis bij een rechtsstaat maar bij een onrechtsstaat.) Hoe de opsteller het ook bedoeld moge hebben, het modelantwoord geeft geen blijk van enig inzicht in de materie.

Quote:
Op klachten in de evaluatie dat beginselen met formeel strafrecht helemaal niet zijn behandeld wordt niet gereageerd.

Ik mag hopen dat art. 359a Sv behandeld is of in ieder geval tot de voorgeschreven stof behoort. Zo niet, dan is dat geen reden om een voldoende te geven, maar reden om de docent zijn onderwijsbevoegdheid af te nemen en het tentamen ongeldig te verklaren.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WitteKat



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: ma 08 mei 2017 1:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

...

Laatst aangepast door WitteKat op wo 20 mei 2020 22:33, in totaal 3 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pleitnota



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 65


BerichtGeplaatst: wo 10 mei 2017 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat de EUR altijd vergeet te melden is dat er veel doublanten zijn en die doen het nog een keer en die worden dan meegeteld bij de score. Als je weet hoe je het moet leren weet je het tentamen ook beter te halen. Wil dus niet perse zeggen dat of het tentamen of het onderwijs goed is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WitteKat



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: do 11 mei 2017 22:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

...

Laatst aangepast door WitteKat op wo 20 mei 2020 22:34, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WitteKat



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: do 11 mei 2017 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

...

Laatst aangepast door WitteKat op wo 20 mei 2020 22:34, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds