Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechten van de burger
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Daytona



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: di 29 apr 2014 18:19    Onderwerp: Rechten van de burger Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forum gebruikers,
Hier even een vraag van een leek op het gebied van rechten, ik hoop dat hij in de juiste rubriek staat.

Een tijdje geleden zag ik het volgende filmpje op Youtube wat mijn nieuwsgierigheid wekte https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8dIF3KUdG00 en in dit filmpje zie je een jongeman welke besluit om een filiaal van de ING te gaan filmen, gewoon om te zien wat de gevolgen zijn.
Nou lijkt mij daar niets mis mee want deze jongeman doet dat vanaf de openbare weg en voor zover ik weet mag je ook alles filmen op de openbare weg.
Of je dat ook expres zou moeten doen wil ik graag in het midden laten in dit verhaal.

Na een tijdje komt een werkneemster van de ING naar buiten en zegt tegen deze jongeman dat hij het pand van de ING niet mag filmen zonder toestemming van de ING.
Dat lijkt mij klinkklare onzin, want een pand kent volgens mij geen privacy of iets dergelijks.
De jongeman geeft aan dat hij op de openbare weg staat en mag filmen wat hij wil en de ING werkneemster gaat weer naar binnen.
Enige tijd later komt de politie opdagen en ze vragen wat hij aan het doen is, en de jongeman legt dat wat knullig aan de politie uit.

De politie heeft daar blijkbaar wat moeite mee en vraagt de jongeman om zijn ID, iets waar ik in dit geval wat moeite mee heb omdat de jongeman naar mijn mening niets strafbaars heeft gedaan en zich ook niet echt verdacht gedraagt door het pand bijvoorbeeld heimelijk vanuit een auto te filmen of iets dergelijks.
Een blind paard kan nog wel zien dat hij daar staat te filmen.

De jongeman weigert zijn ID te laten zien omdat hij in zijn ogen niets verkeerd of strafbaars heeft gedaan, de sterke arm rekent hem vervolgens in, hij mag mee naar het politiebureau en na een uurtje wordt hij weer vrijgelaten.
Je kunt je hierbij afvragen of de jongeman ook was meegenomen als hij een pand van de HEMA was gaan filmen.
Een HEMA filiaal zou net zo goed een doelwit van een aanslag, inbraak of overval kunnen zijn als een bank.

Mijn vragen aan de forumleden,

1: Kan er sprake van privacy zijn als het om een pand gaat?

2: Is er hier mogelijk sprake van het schenden van de privacy van de ING medewerkster door de medewerkster te filmen of het filmpje op Youtube te plaatsen?
Zo ja, is het dan de taak van de politie om hier tegen op te treden, of is het schenden van de privacy tussen twee personen of tussen persoon en bedrijf niet gewoon een civiele zaak waar de politie eigenlijk niets mee te maken heeft?
Bovendien maakt deze ING medewerkster zichzelf een onderwerp in het filmpje door zelf naar buiten te komen en de confrontatie aan te gaan.

3: Zou de politie überhaupt moeten uitrukken als ze horen dat iemand vanaf de openbare weg een ING pand staat te filmen wetende dat filmen op de openbare weg niet verboden is?
Je mag volgens mij toch aannemen dat de politie de wet kent en aan de medewerkster van de ING kenbaar zou moeten maken dat filmen vanaf de openbare weg niet strafbaar is.
Je mag verder toch aannemen dat een meldkamer een uitvraagprocedure hanteert en dus ook vraag of de jongeman zich in het pand of buiten het ING pand op de openbare weg bevind tijdens het filmen?

4: Welke stappen zou de jongeman kunnen ondernemen nadat er onterecht om zijn ID is gevraagd en hij dus ook geheel onterecht is meegenomen naar het politiebureau?
Aan het begin van het filmpje geeft de tekst aan dat het vorderen van de ID en de arrestatie onterecht was.
Kun je bijvoorbeeld de betreffende agenten zelf of het politieapparaat commercieel aansprakelijk stellen en een schadevergoeding eisen voor de verloren tijd welke hij op het politiebureau heeft doorgebracht? Onterecht in een cel te worden opgesloten lijkt mij best nog wel een behoorlijke impact hebben op een persoon.

5: Als een politieagent de wet niet kent en iemand daardoor onterecht arresteert, overtreedt hij dan zelf de wet niet en pleegt daarmee een strafbaar feit?
Ofwel, kun je een agent zijn onwetendheid aanrekenen?

Nogmaals, of deze jongeman het nu heeft uitlokt of niet doet er niet toe.
Het feit is dat wat hij doet niet verboden is en hij daar terecht mag filmen, deze politieagenten de wet niet lijken te kennen en meldkamers niet de juiste vragen stellen aan de melder van een incident.

Alvast bedankt!
Groet,
Peter
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jeroen1989



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 168


BerichtGeplaatst: di 29 apr 2014 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
1: Kan er sprake van privacy zijn als het om een pand gaat?


Nee niet zozeer van privacy, wel van auteursrecht.

Quote:
2: Is er hier mogelijk sprake van het schenden van de privacy van de ING medewerkster door de medewerkster te filmen of het filmpje op Youtube te plaatsen?


Eventuele schendig van het portretrecht, maar dat is afhankelijk van de omstandigheden van het geval.

Quote:
Zo ja, is het dan de taak van de politie om hier tegen op te treden, of is het schenden van de privacy tussen twee personen of tussen persoon en bedrijf niet gewoon een civiele zaak waar de politie eigenlijk niets mee te maken heeft?


In principe lijkt dit me niet iets voor de politie, maar dat zij toch komen en vragen stellen over het doel vind ik niet heel gek.

Quote:

3: Zou de politie überhaupt moeten uitrukken als ze horen dat iemand vanaf de openbare weg een ING pand staat te filmen wetende dat filmen op de openbare weg niet verboden is?


Ook filmen aan de openbare weg is onder omstandigheden niet toegestaan! (bv met vaste camera)


Quote:

4: Welke stappen zou de jongeman kunnen ondernemen nadat er onterecht om zijn ID is gevraagd en hij dus ook geheel onterecht is meegenomen naar het politiebureau?



Op basis van handhaving van de openbare orde is er ook een identificatieplicht. Lijkt me hier wel aan de orde.
Quote:

Aan het begin van het filmpje geeft de tekst aan dat het vorderen van de
Kun je bijvoorbeeld de betreffende agenten zelf of het politieapparaat commercieel aansprakelijk stellen en een schadevergoeding eisen voor de verloren tijd welke hij op het politiebureau heeft doorgebracht? Onterecht in een cel te worden opgesloten lijkt mij best nog wel een behoorlijke impact hebben op een persoon.


Hier moet je iets duidelijker over zijn. Arrestatie? Cel?

Quote:
Als een politieagent de wet niet kent en iemand daardoor onterecht arresteert, overtreedt hij dan zelf de wet niet en pleegt daarmee een strafbaar feit?
Ofwel, kun je een agent zijn onwetendheid aanrekenen?


Het is hier maar de vraag of de agent de wet niet 'kent'. Voor het onrechtmatig 'vastzitten' geldt een standaard vergoeding.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Daytona



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: di 29 apr 2014 23:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst heel erg bedankt voor je reactie Jeroen!!
Ik ben weer wat wijzer geworden.


[quote="jeroen1989"]
Quote:
1: Kan er sprake van privacy zijn als het om een pand gaat?


Nee niet zozeer van privacy, wel van auteursrecht.

Reactie: vanwege het feit dat er ING op het pand staat?

Quote:
2: Is er hier mogelijk sprake van het schenden van de privacy van de ING medewerkster door de medewerkster te filmen of het filmpje op Youtube te plaatsen?


Eventuele schendig van het portretrecht, maar dat is afhankelijk van de omstandigheden van het geval.

reactie: bedankt voor de uitleg.

Quote:
Zo ja, is het dan de taak van de politie om hier tegen op te treden, of is het schenden van de privacy tussen twee personen of tussen persoon en bedrijf niet gewoon een civiele zaak waar de politie eigenlijk niets mee te maken heeft?


In principe lijkt dit me niet iets voor de politie, maar dat zij toch komen en vragen stellen over het doel vind ik niet heel gek.

Reactie: bedankt voor de uitleg

Quote:

3: Zou de politie überhaupt moeten uitrukken als ze horen dat iemand vanaf de openbare weg een ING pand staat te filmen wetende dat filmen op de openbare weg niet verboden is?



Ook filmen aan de openbare weg is onder omstandigheden niet toegestaan! (bv met vaste camera)

Reactie: Een uitvraag procedure, had dit duidelijk gemaakt.

Quote:

4: Welke stappen zou de jongeman kunnen ondernemen nadat er onterecht om zijn ID is gevraagd en hij dus ook geheel onterecht is meegenomen naar het politiebureau?



Op basis van handhaving van de openbare orde is er ook een identificatieplicht. Lijkt me hier wel aan de orde.

Reactie: Was er in dit geval een verstoring van de orde gaande? De jongeman was niet de persoon die ophef maakte, dat was de medewerkster van de ING. Smile

Quote:

Aan het begin van het filmpje geeft de tekst aan dat het vorderen van de
Kun je bijvoorbeeld de betreffende agenten zelf of het politieapparaat commercieel aansprakelijk stellen en een schadevergoeding eisen voor de verloren tijd welke hij op het politiebureau heeft doorgebracht? Onterecht in een cel te worden opgesloten lijkt mij best nog wel een behoorlijke impact hebben op een persoon.


Hier moet je iets duidelijker over zijn. Arrestatie? Cel?

Reactie: hij heeft een uur vast gezeten, dus arrest en cel.

Quote:
Als een politieagent de wet niet kent en iemand daardoor onterecht arresteert, overtreedt hij dan zelf de wet niet en pleegt daarmee een strafbaar feit?
Ofwel, kun je een agent zijn onwetendheid aanrekenen?


Het is hier maar de vraag of de agent de wet niet 'kent'. Voor het onrechtmatig 'vastzitten' geldt een standaard vergoeding.

Reactie: Het lijkt mij dat als deze agent de wet had gekend, dat hij tot dezelfde conclusie was gekomen als de agent die achteraf toegaf dat zijn aanhouding geheel onterecht was.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2014 7:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Schadevergoeding is er alleen als je onterecht hebt vastgezeten, de tijd dat wordt "opgehouden voor inderzoek" telt niet mee.
En dat is de periode voor de inverzekeringstelling.

De schadevergoedingsregeling gaat dus pas in als u minimaal onterecht in verzekering bent gesteld.

(Even simpel gezegd).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Daytona



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2014 9:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je uitleg Hilde.



hilde12 schreef:
Schadevergoeding is er alleen als je onterecht hebt vastgezeten, de tijd dat wordt "opgehouden voor inderzoek" telt niet mee.
En dat is de periode voor de inverzekeringstelling.

De schadevergoedingsregeling gaat dus pas in als u minimaal onterecht in verzekering bent gesteld.

(Even simpel gezegd).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2014 12:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met betrekking tot de identificatieplicht vind ik niet dat die vordering hier (op basis van het geschetste) gerechtvaardigd was. Immers, het vermoeden van een strafbaar feit was niet (meer) aan de orde.
Het staat de agent niet vrij om willekeurig identificatie te gaan vorderen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2014 13:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jeroen1989 schreef:
Quote:
1: Kan er sprake van privacy zijn als het om een pand gaat?


Nee niet zozeer van privacy, wel van auteursrecht.

Maar dan is er art. 18 Aw.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Daytona



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2014 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
jeroen1989 schreef:
Quote:
1: Kan er sprake van privacy zijn als het om een pand gaat?


Nee niet zozeer van privacy, wel van auteursrecht.

Maar dan is er art. 18 Aw.


Dus als iemand het ING pand dus zo in je filmpje verwerkt dat het uiteindelijk niet het hoofdonderwerp is, dan is er niets aan de hand als ik heb goed begrijp.
Dat zou maar goed zijn ook anders kon je niets meer filmen vanaf de openbare weg, want er is altijd wel een pand of iets dergelijks in beeld.

Bedankt Bona Fides.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2014 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daytona schreef:

Dus als iemand het ING pand dus zo in je filmpje verwerkt dat het uiteindelijk niet het hoofdonderwerp is, dan is er niets aan de hand als ik heb goed begrijp.

Het is eenvoudiger: als er niets mee gebeurt maar het gewoon sec zo wordt gefilmd als het daar staat, is er niets aan de hand. Inderdaad; in dit geval is er geen inbreuk gemaakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Daytona



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: vr 02 mei 2014 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
Daytona schreef:

Dus als iemand het ING pand dus zo in je filmpje verwerkt dat het uiteindelijk niet het hoofdonderwerp is, dan is er niets aan de hand als ik heb goed begrijp.

Het is eenvoudiger: als er niets mee gebeurt maar het gewoon sec zo wordt gefilmd als het daar staat, is er niets aan de hand. Inderdaad; in dit geval is er geen inbreuk gemaakt.


Bedankt SvDongen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds