Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 11:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Recht van overpad na verkoop
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vovpvi



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 14


BerichtGeplaatst: wo 26 jun 2019 13:03    Onderwerp: Recht van overpad na verkoop Reageer met quote Naar onder Naar boven

Situatie:
2 buren A en B. Buur A heeft een grasveld liggen aan de achterkant van buur B en heeft dmv van verjaring recht van overpad verkregen via het perceel van buur B. Het betrof een smalle strook van ± 1 meter die enkel door buur A werd gebruikt. Nu heeft buur A zijn grasveld verkocht.

Vraag:
Mag buur A op het overpad een fietsenstalling bouwen?

Mijn mening:
Neen, hij heeft geen recht meer op het overpad gezien hij zijn grasveld heeft verkocht.


Laatst aangepast door vovpvi op do 27 jun 2019 11:53, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 27 jun 2019 1:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij dat het erf van B (en niet het grasveld van B) hier het heersende erf is: B heeft als eigenaar van het heersende erf het recht om via het erf van A dat grasveld te bereiken.

Bij verkoop van het grasveld verandert dit niet. Wel is het denkbaar dat het recht van overpad kan vervallen (wellicht niet de juiste term) doordat B er geen belang meer bij heeft. In boek 5 BW kun je het relevante artikel vinden.

Het antwoord op de vraag zal zijn dat een recht van overpad geen recht op het bouwen van een fietsenstalling omvat. De verkoop van het grasveld doet er niet toe.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
vovpvi



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 14


BerichtGeplaatst: do 27 jun 2019 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik onthoud uit BW5, art. 79

"De rechter kan op vordering van de eigenaar van het dienende erf een erfdienstbaarheid opheffen, indien de uitoefening daarvan onmogelijk is geworden of de eigenaar van het heersende erf geen redelijk belang bij de uitoefening meer heeft, en het niet aannemelijk is dat de mogelijkheid van uitoefening of het redelijk belang daarbij zal terugkeren."

Aangezien het grasveld geen eigendom maar is van buur A, heeft hij ook geen belang meer om op de grond van buur B te komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2019 1:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vovpvi schreef:
Ik onthoud uit BW5, art. 79

"De rechter kan op vordering van de eigenaar van het dienende erf een erfdienstbaarheid opheffen, indien de uitoefening daarvan onmogelijk is geworden of de eigenaar van het heersende erf geen redelijk belang bij de uitoefening meer heeft, en het niet aannemelijk is dat de mogelijkheid van uitoefening of het redelijk belang daarbij zal terugkeren."

Aangezien het grasveld geen eigendom maar is van buur A, heeft hij ook geen belang meer om op de grond van buur B te komen.

Maar dan moet je nog steeds eerst naar de rechter. Zolang de rechter de erfdienstbaarheid niet heeft opgeheven, blijft de erfdienstbaarheid bestaan.

Je antwoord/mening is dus niet juist. A bezit nog wel degelijk de erfdienstbaarheid. Een recht van overpad omvat echter niet het recht om een fietsenstalling te bouwen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
vovpvi



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 14


BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2019 9:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ikzelf wil het niet voor de rechter brengen met de buurman. Dat zou de relaties verzuren en daar heeft niemand baat bij.
De burman mag van mij nog steeds op het stukje van mijn erf komen maar zal dat niet doen. Het was enkel te doen om een fietsenstalling te bouwen.

Volstaat een schriftelijke verklaring van de buurman dat hij de erfdienstbaarheid opgeeft? Of moet dit via notaris/rechter?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2019 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Situatie:
2 buren A en B. Buur A heeft een grasveld liggen aan de achterkant van buur B en heeft dmv van verjaring recht van overpad verkregen via het perceel van buur B. Het betrof een smalle strook van ± 1 meter die enkel door buur A werd gebruikt. Nu heeft buur A zijn grasveld verkocht.

Vraag:
Mag buur A op het overpad een fietsenstalling bouwen?

Mijn mening:
Neen, hij heeft geen recht meer op het overpad gezien hij zijn grasveld heeft verkocht.


Volgens mij klopt de vraag die gesteld is niet. Dat leidt tot verkeerde antwoorden. WEant natuurlijk mag buurman A geen fietsenstalling bouwen op grond van buurman B. Hij is immer sgene eigenaar.

De vraagsteller bedoelt denk ik te vragen of Buurman B de fietsenstalling mag bouwen Dus op zijn eigen erf, maar op het stuk dat door buurman A gebruikt wordt tbv de toegang van buurman A tot het grasveld. Waardoor wellicht de toegang tot het grasveld onmogelijk wordt.

Recht van overpad wordt volgens mij niet verleend aan een persoon, maar hoort bij een perceel, ongeacht wie eigenaar is. Als er daadwerkelijk recht van overpad ontstaan is, geldt dat m.i. ook voor de nieuwe eigenaar van het grasveld.

Afgezien daarvan hgeldt dat als het grasveld niet op ene andere manier bereikbaar is, de eigenaar toegang via buurman B kan eisen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
vovpvi



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 14


BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2019 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraagstelling klopt wel hoor Wink

Het grasveld is verkocht aan iemand anders die via zijn eigen erf op get grasveld kan komen. Vandaar mijn redenering dat buur A geen belang meer heeft bij het voetpad.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 29 jun 2019 23:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vovpvi schreef:
De vraagstelling klopt wel hoor Wink

Het grasveld is verkocht aan iemand anders die via zijn eigen erf op get grasveld kan komen. Vandaar mijn redenering dat buur A geen belang meer heeft bij het voetpad.

Maar dat hij dus geen belang meer zou hebben is dus niet interessant.

A mag sowieso geen fietsenstalling bouwen. Ook als hij nog wel belang zou hebben bij het recht van overpad. Maar ik herhaal me.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
vovpvi



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 14


BerichtGeplaatst: za 29 jun 2019 23:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor mij is het duidelijk, ik kan hiermee verder.

Hartelijk dank voor de reacties.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds