Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 8:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Recht in de praktijk?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
siepjan



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 18 dec 2010 19:19    Onderwerp: Recht in de praktijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas heb ik dit jaar een verkeerde studiekeus gemaakt! Ik was vol enthoussiasme begonnen aan bedrijfseconomie, dit zou mijn studie worden, maar helaas bleek dit anders.

Ik vond de stof namelijk nogal oppervlakkig en te algemeen. Ik kon me moeilijk in het idee verplaatsen dat ik de geleerde stof straks ook in de praktijk nodig ben. Het niveau was wel prima te doen, zolang je maar tijd in je studie stopt. Het voelde na 1 periode dus niet goed aan, dus besloot ik om over te stappen.

Omdat ik niet een half jaar wou werken wou ik wel graag naar school blijven gaan. Er werd mij afgeraden om nog bij een universitaire studie in te stromen, dus besloot ik voor een hbo studie te kiezen, namelijk de MER. Het verschil tussen hbo en universiteit is goed te merken. Het niveau is een stuk lager en ook is de samenwerking stukken belangrijker. Helaas is de motivatie van mijn mede-studenten niet super hoog, dus dit levert nog wel eens irritaties op :p Ook merk ik aan mezelf dat ik niet gemotiveerd ben om mijn tijd in de studie te stoppen en begin ik uit te stellen, want ach, de stof is niet zoveel en niet zo moeilijk voor mij.

Mede daarom ben ik eigenlijk wel geneigd om volgend schooljaar wel weer een universitaire studie op te gaan pakken. Nu had ik altijd in mijn achterhoofd gehad om Rechten te gaan doen, maar vorig jaar voelde bedrijfseconomie beter aan dus had ik toch besloten om dat te gaan doen. Ik merk nu aan mezelf dat ik het recht gedeelte van de MER erg leuk vind. Ik vind het zeker geen straf om het wetboek door te spitten en de theorie van recht te leren.

Ik las ergens dat je de geleerde stof ook meteen kunt toepassen in de praktijk. Dit spreekt me heel erg aan, maar hoe ervaren jullie dat? Ik heb zelf het gevoel dat je de vakken van Rechten volgt om een goede juridische basis te hebben, klopt dit?
Ook biedt de Rijksuniversiteit van Groningen het eerste jaar in Leeuwarden aan. Jaarlijks ontstaat hier een klas tussen de 20-40 studenten en krijg je dus meer ondersteuning en contact met je docenten. Zouden jullie hier snel voor kiezen?

Alvast bedankt voor jullie meningen Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor mijn idee klopt het wel wat je zegt. Je leert theorie, die je vervolgens toepast op een casus. Hierdoor heb je echt het idee dat wat je leert ook nuttig is. Dat vind ik zelf erg fijn, want op de middelbare school had ik geregeld het idee dat sommige vakken nutteloos waren. Doordat je de stof meteen toepast heb je er ook iets aan.

De basis is denk ik wel goed met rechtenvakken. Ik kan er niet heel veel over zeggen want ik zit in het eerste jaar, maar ik merk nu al dat kennis van afgesloten vakken van pas komt bij vakken die ik nu volg.

Ik denk dat ik misschien wel voor een jaar Leeuwarden zou kiezen als ik er wat dichter in de buurt zou wonen. Maar dat hangt wel af van de kwaliteit van beide universiteiten. Als Groningen heel goed is en Leeuwarden niet, dan zou ik mijn twijfels hebben.

O ja... In Leiden kun je Rechten combineren met Economie of Bedrijfswetenschappen, misschien ook een idee?

Hopelijk heb je hier iets aan, succes met je keuze.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
siepjan



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2010 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie! Grappig dat je zegt dat je op de middelbare school ook vakken had die je als nutteloos ervaarde, dat had ik namelijk ook Wink

De vestiging in Leeuwarden wordt verzorgd door de universiteit van Groningen. Ik zal dus docenten krijgen die normaal ook in Groningen werken, en ik zal ook de tentamens krijgen die de studenten in Groningen krijgen. Dus ik verwacht dat de kwaliteit wel goed zal zijn. Grootste verschil is dus alleen het aantal studenten en dat spreekt me wel aan.

Bedankt voor je tip dat je in Leiden het zou kunnen combineren met 2 richtingen. Ik zal daar ook nog eens naar kijken.

Graag hoor ik ook nog ervaringen van andere mensen!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rianne999



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 134


BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2010 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Nijmegen kun je het ook combineren, je kan dan kiezen voor Recht en Management of Recht en Economie. Is wel zwaarder dan alleen de rechtenstudie, en duurt een jaar langer geloof ik, volgens mij doe je dan ook twee masters.

Over het in de praktijk toepassen van wat je hebt geleerd... klopt wel een beetje, ik heb vorig jaar een jaar hbo-rechten gedaan en ik vind dat ik toen al best veel heb geleerd wat je wel in de praktijk kan toepassen. Als je dingen in het nieuws ziet weet je ook écht waar het over gaat, met veel dingen heb je er al wel een betere kijk op dan mensen zonder rechten opleiding, zelfs na een jaar al, en dat lijkt me ook wel logisch.

Dat kleinschalige onderwijs in Leeuwarden klinkt opzich wel goed, ik vind zelf dat een hoorcollegezaal met 500 studenten ook wel iets heeft, maar als je met zo weinig studenten op de opleiding zit zoals in Leeuwarden, denk ik dat het ook wel erg goed werkt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rianne999



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 134


BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2010 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sanderdh



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 21


BerichtGeplaatst: wo 05 jan 2011 11:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je goed het onderscheid moet maken tussen HBO en universiteit. Ik heb zelf ook een half jaar HBO gedaan en het verschil wat betreft praktische opdrachten is mijns inziens aanzienlijk. Vond de groepsopdrachten leuk maar op een gegeven moment was ik er wel zat van en wilde ik graag weer wat theoretischer bezig.

In het eerste jaar doe je bij rechten wel iets aan praktijk in de vorm van juridische vaardigheden (a,b en c) waarbij de propedeutische scriptie (c) een uitgebreide opdracht is. Daarnaast kan je voor een enkele vakken als bestuursrecht of burgelijk recht bonusopdrachten maken.
Maar echte praktijkopdrachten als op het HBO zijn er dus niet echt, op de propedeutische scriptie na maar volgens mij is dat inmiddels ook al weer veranderd.

Uiteindelijk is het iets persoonlijks, de één vindt er te weinig praktijk in terugkomen en de ander is juist blij met wat meer theorie. Belangrijk is dus om te weten dat het verschil met HBO wel aanzienlijk is, ook al verschilt dat natuurlijk ook per studie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rianne999



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 134


BerichtGeplaatst: wo 05 jan 2011 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sanderdh schreef:
Ik denk dat je goed het onderscheid moet maken tussen HBO en universiteit. Ik heb zelf ook een half jaar HBO gedaan en het verschil wat betreft praktische opdrachten is mijns inziens aanzienlijk. Vond de groepsopdrachten leuk maar op een gegeven moment was ik er wel zat van en wilde ik graag weer wat theoretischer bezig.

In het eerste jaar doe je bij rechten wel iets aan praktijk in de vorm van juridische vaardigheden (a,b en c) waarbij de propedeutische scriptie (c) een uitgebreide opdracht is. Daarnaast kan je voor een enkele vakken als bestuursrecht of burgelijk recht bonusopdrachten maken.
Maar echte praktijkopdrachten als op het HBO zijn er dus niet echt, op de propedeutische scriptie na maar volgens mij is dat inmiddels ook al weer veranderd.

Uiteindelijk is het iets persoonlijks, de één vindt er te weinig praktijk in terugkomen en de ander is juist blij met wat meer theorie. Belangrijk is dus om te weten dat het verschil met HBO wel aanzienlijk is, ook al verschilt dat natuurlijk ook per studie.


Wat jij zegt ervaarde ik vorig jaar op het hbo precies hetzelfde! De groepsopdrachten waren opzich wel leuk en leerzaam, maar ik was het na een jaar zo zat, maar dat ligt ook wel heel erg aan je groepsgenoten. Verder heb jij op de RUG dan denk ik nog iets meer praktijk dan wij in Nijmegen. Wij hebben in het 1e jaar alleen een oefenrechtbank van het vak strafrecht en een essay voor het vak juridische vaardigheden. Verder moesten we een betoog schrijven voor schriftelijke vaardigheden, maar had ik een vrijstelling voor gekregen, wat je vrij makkelijk krijgt als je ook maar zo'n soort vak heb gehad, wat je bij bijna elke hbo studie wel krijgt volgens mij.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds