Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 3:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Product bedacht
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RichardJ



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: do 31 jan 2019 23:33    Onderwerp: Product bedacht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi,

Ik wil bordspellen voor kinderen gaan maken en verkopen onder eigen merk. Nu vraag ik mij af hoe ik namaak voorkom. Moet ik hiervoor patent hebben? En is dit wel mogelijk? Ik bedoel, mijn spel is wel origineel maar kent wel inspiratie uit andere spellen. Dobbelstenen, vlakken, etc.

Ik las ergens dat mijn product al beschermd van concurrenten is, omdat ik het bedacht heb. Is dit echt zo?

En wat kan ik doen als mensen alsnog mijn product namaken onder hun eigen merk? Mag dat wel? Kan ik er iets tegen doen?

Veel vragen, maar ik lees online een hoop verschillende dingen. Ik vind het zonde als ik ergens veel tijd en geld in stop om het vervolgens nagemaakt en onder een ander (of zonder) merk goedkoper te koop te zien. En ik dacht, op dit forum zitten vast wel wat mensen met meer verstand van dit onderwerp Smile

Bedankt,

Richard
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2019 2:28    Onderwerp: Re: Product bedacht Reageer met quote Naar onder Naar boven

RichardJ schreef:
Ik wil bordspellen voor kinderen gaan maken en verkopen onder eigen merk. Nu vraag ik mij af hoe ik namaak voorkom. Moet ik hiervoor patent hebben? En is dit wel mogelijk? Ik bedoel, mijn spel is wel origineel maar kent wel inspiratie uit andere spellen. Dobbelstenen, vlakken, etc.

Patenten zijn bedoeld om technische uitvindingen te beschermen. Spelregels zijn geen technische uitvinding en dus niet patenteerbaar. Dobbelstenen bestaan al. Borden en speelkaarten e.d. bestaan al. De opdruk van borden en speelkaarten en dobbelstenen zijn vrijwel zeker niet patenteerbaar omdat ze geen technisch probleem oplossen (maar uitdrukking geven aan de spelregels).

Ik denk dat je in dit geval meer hebt aan het auteursrecht. Om auteursrecht te "krijgen" hoef je niets te doen. Wel moet je, wanneer je iemand "betrapt" op het namaken van je spel, kunnen aantonen dat die iemand ook inderdaad jouw spel heeft nagemaakt (en niet andersom, bijvoorbeeld).

Quote:
En wat kan ik doen als mensen alsnog mijn product namaken onder hun eigen merk? Mag dat wel? Kan ik er iets tegen doen?

Iets uitbrengen onder een andere naam helpt niet om onder het auteursrecht van een ander uit te komen.

Als je denkt dat je een mooie naam hebt bedacht voor het spel kun je die naam als merk deponeren. Anderen mogen dan die naam niet gebruiken voor soortgelijke producten. Voorwaarde is wel dat de naam niet "beschrijvend" is, d.w.z. het spel niet "beschrijft".
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds