Probleem huisgenoot met energierekening
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Probleem huisgenoot met energierekening Auteur: marinda BerichtGeplaatst: za 02 nov 2013 23:25
    —
Hallo allemaal,
Om te beginnen zal ik me kort even introduceren. Mijn naam is M en ik ben een 22-jarige studente uit Utrecht. Ik ben inmiddels 3de jaars student en woon samen met 4 mensen in een studentenhuis.

In dit huis zijn 3 kamers en de gemeenschappelijke ruimten.
Nu zit ik met een probleem. Sinds 2011 woon ik in dit huis samen met 1 vriendinnen en 1 vriend. Deze vriend van ons heeft een vriendin en zij woont bij ons in huis sinds september 2012. Nadat duidelijk werd dat zij hier zou blijven wonen hebben wij afgesproken dat zijn dan ook zal meedelen in de maandelijkse gemeenschappelijke kosten. (gas/licht/water/internet/tv/telefoon).
Nu hebben wij inmiddels een afrekening van de energie leverancier gekregen van bijna 1100 euro extra. Nu blijkt dus dat er voor de vriendin van mij huisgenoot nooit wat heeft betaald.

Graag zou ik willen weten wat onze rechten zijn betreft deze situatie?

Kunnen wij het grootste gedeelte van de rekening bij mijn huisgenoot kunnen neerleggen?

Wij hebben per persoon namelijk al 70 euro per maand betaald, dit komt dus neer op 840 euro voor het jaar. Dit bedrag is dus door de 4e huisgenoot nooit betaald. Mijn vriendin en ik willen graag dat zij dus eerst 840 euro betalen. Het bedrag wat overblijft zou dan voor vieren worden gedeeld. Deze oplossing hebben wij al aan mijn huisgenoot laten weten, hij wil er alleen niks van weten en wil dat we de rekening verdelen over ons drieën. Hier zijn mijn vriendin en ik het dus niet mee eens. Hoewel ik er ook nooit een probleem van gemaakt heb dat zij hier bij is gaan wonen vind ik dit nu dus wel een probleem.

En ben ik verplicht deze rekening mee te betalen?

Deze vraag is misschien een beetje egoïstisch. Maar mijn vriendin op wiens naam de rekeningen worden betaald had vind ik wel eerder mogen melden dat er geen extra geld op de huisrekening werd gestort door de andere twee huisgenoten. Ik ben namelijk niet van plan om überhaupt mee te betalen ( in ieder geval niet aan het bedrag tot 840 euro).

Daarnaast wil ik nog even laten weten dat ik genoeg mensen ken die evt. zouden kunnen getuigen dat zij hier al die tijd hier woont. Ook mijn huurbaas weet ervan.

En kunnen wij de vriendin (en hem evt. ook) van onze huisgenoot uit huis zetten?

Zover hoeft het wat ons betreft niet te komen, alleen valt natuurlijk nog te bezien of de sfeer in huis nog goed is als dit probleem voorbij is.

In het kort.
- 3 huisgenoten met kamer (en dus een huurcontract)
- 1 huisgenoot heeft vriendin die ook in de kamer woont maar die geen energie heeft betaald (maar zij staat hier niet ingeschreven en heeft geen contract)
- Hoge eindafrekening van 1100 euro
- De energie rekening staat op naam van mijn vriendin (die hier een kamer met contract heeft)
- Huisgenoot wil niet compenseren en de rekening in drieën opsplitsen
- Wat zijn onze rechten?

#2:  Auteur: dr.dunno BerichtGeplaatst: zo 03 nov 2013 20:38
    —
Strikt genomen (zakelijk bezien) is dit vooral een probleem van degene op wiens naam de rekening staat (wat heeft die eraan gedaan?). Had op naam van de huisbaas moeten staan en niet een van jullie. Normaal gesproken regel je dit natuurlijk goed en onderling vooraf. Het is alleen erg jammer dat je dit niet op papier hebt gezet met zijn allen, dat had een hoop kunnen voorkomen.

Heb je de relatie van die huisgenoot ook al zelf geprobeerd aan te spreken? Maak duidelijk dat die afspraak er ligt sinds haar komst en dat jullie van haar verwachten dat zij die met jullie huisgenoot nakomt. Meiden onder mekaar kunnen dat vast wel regelen.

Doet ze dat niet, dan schop je haar eruit. Je betaalt tenslotte voor een woonplaats met maximaal drie bewoners en niet vier. Om die reden kun je ook je huisbaas aanspreken hiertoe, al zal die waarschijnlijk het ook wel prima vinden zolang de rekeningen worden betaald.

Hetzelfde geldt als ze niet zelf meetekent voor afspraken omtrent de toekomst, of je huisgenoot daar niet (schriftelijk) voor garant wil staan. Gewoon eruit schoppen.

Overigens zul je niet onder bijbetalen kunnen uitkomen, aangezien je niet zonder meer kunt aantonen welk aandeel jouw verbruik is en welke dat van de anderen, je krijgt tenslotte maar een rekening.

#3: Re: Auteur: marinda BerichtGeplaatst: zo 03 nov 2013 23:10
    —
Bedankt voor je antwoord.
Met de relatie van mijn huisgenoot hebben wij natuurlijk ook al gesproken. Zij vind dat ze geen huurcontract heeft en dus ook geen financiële verplichtingen hier in huis heeft.
Er is dus geen mogelijkheid om een incasso bureau oid in the schakelen?
Ik ben overigens niet te beroerd bij te betalen, maar niet boven mijn deel. Kunnen wij (d.m.v. getuigen) niet aantonen dat zij meer energie gebruikt hebben, zij wonen hier immers met z'n tweeën.
Waar het op neerkomt is dat we de totaalrekening, dus niet deze eindrekening, onder vier mensen verdeelt willen zien.

#4:  Auteur: dr.dunno BerichtGeplaatst: di 05 nov 2013 18:16
    —
Om te beginnen kieper je dat mens gewoon het huis uit, als ze geen huurder is heeft ze niks te zoeken daar als de facto bewoner.

Daartegen zullen beide betrokkenen bezwaar maken. Waarop je vervolgens eist dat de rekening wordt voldaan. Je kunt eraan toevoegen dat als jullie worden gedwongen dit in rechte te betrekken je niet alleen vordering van de energiekosten maar ook schadevergoeding wegens derving van huurgenot zult vorderen, alsmede primair ontbinding van het huurcontract van vriendlief, subsidiair dat je huurbaas de derving van het huurgenot beëindigt door haar het huis uit te zetten.

#5:  Auteur: Regin BerichtGeplaatst: di 05 nov 2013 20:37
    —
dr.dunno schreef:
Om te beginnen kieper je dat mens gewoon het huis uit, als ze geen huurder is heeft ze niks te zoeken daar als de facto bewoner.

Daartegen zullen beide betrokkenen bezwaar maken. Waarop je vervolgens eist dat de rekening wordt voldaan. Je kunt eraan toevoegen dat als jullie worden gedwongen dit in rechte te betrekken je niet alleen vordering van de energiekosten maar ook schadevergoeding wegens derving van huurgenot zult vorderen, alsmede primair ontbinding van het huurcontract van vriendlief, subsidiair dat je huurbaas de derving van het huurgenot beëindigt door haar het huis uit te zetten.

Dit lijkt mij een onjuiste gang van zaken. TS heeft geen handhavende bevoegdheden, zodat het niet mogelijk is "dat mens" uit huis te "kieperen". Het verwijderen van inboedel uit de woning is zelfs mogelijk strafbaar. En het is in beginsel ook niet mogelijk in rechte ontbinding te vorderen van een overeenkomst waar je zelf geen partij bij bent.

De casus sluit mijns inziens het meest aan bij ongerechtvaardigde verrijking. De inwonende niet-huurder (persoon A) heeft in het huis gewoond en energie gebruikt zonder daarvoor te betalen, zodat zij ten onrechte is verrijkt ten koste van degene die de energierekening betaalt (persoon B). B kan daarom in rechte van A een (gedeeltelijke) betaling van de energierekening vorderen. De bewijslast van het bestaan van de ongerechtvaardigde verrijking rust op B. Pas als de rechter zich hierover heeft uitgelaten zou eventueel een incassobureau kunnen worden ingeschakeld.

B kan procederen bij de kantonrechter. Hierover kun je het beste advies inwinnen bij het Juridisch Loket.

#6:  Auteur: marinda BerichtGeplaatst: wo 06 nov 2013 13:52
    —
Ik zal proberen te beginnen met nogmaals iedereen rondom te tafel te krijgen. Wil dit niet lukken, dan zal B (energiebetaler) dus informatie moeten inwinnen (zoals bijv. het juridisch loket). Bewijslast wordt alleen erg moeilijk, afgezien van getuigen (hier ben ik er zelf waarschijnlijk ook een van?) Daarna dus naar de rechter. Is er misschien ook nog een minder 'drastische' maatregel die we kunnen nemen?

' Je kunt eraan toevoegen dat als jullie worden gedwongen dit in rechte te betrekken je niet alleen vordering van de energiekosten maar ook schadevergoeding wegens derving van huurgenot zult vorderen, alsmede primair ontbinding van het huurcontract van vriendlief, subsidiair dat je huurbaas de derving van het huurgenot beëindigt door haar het huis uit te zetten.'

Mocht het zover komen, dan zullen we (waarschijnlijk ) ook wel een advocaat inhuren en zal ik met voorgaande punten rekening houden.

#7: UPDATE Auteur: marinda BerichtGeplaatst: do 07 nov 2013 18:09
    —
Mijn poging om iedereen rond de tafel te krijgen is totaal mislukt.

Huisgenoot C heeft op huisgenoot B ingepraat en zij heeft nu dus toegegeven dat we de rekening met z'n drieën gaan betalen (! zonder overleg met mij). Ze houdt niet van gedoe en kan slecht om gaan met de situatie die in huis is ontstaan. Zodra ik begon over een gang naar de rechter was het gesprek eigenlijk al afgelopen. Ze was niet eens bereid om even dit topic te lezen.

Ik ben er dus totaal niet mee eens wat nu is besloten en ik heb haar laten weten dat ik niet bereid ben om mee te betalen aan het bedrag boven mijn deel.

Daarnaast brengt dit nog een probleem met zich mee, want huisgenoot A woont hier nog steeds. Aangezien zij nog steeds niet meebetaald aan de rekening, zal dit probleem zich dus weer gaan voordoen als er niks gedaan wordt.

Ik heb over de hele situatie ook contact gehad met de huisbaas, maar hij zegt dat hij hier niks aan kan doen omdat het een 'interne' situatie is. Met andere woorden, zolang huisgenoot C de huur betaald interesseert het hem niet.

Welke opties heb ik nu wat betreft te huidige energie afrekening? Kunnen ze de rekening op mij afschuiven?

Betekent dit:
'Strikt genomen (zakelijk bezien) is dit vooral een probleem van degene op wiens naam de rekening staat (wat heeft die eraan gedaan?)'
dat het niet mogelijk is om het op mij af te schuiven en dat het dan een probleem wordt van B?

En wat betreft de volgende energie afrekening? (verhuizen is een optie waar ik al over nagedacht heb, maar het liefst als laatste redmiddel, alhoewel er grote kans is dat dit uiteindelijk wel gebeurd)

In het kort:
- Huisgenoot B (energie betaler) heeft toegegeven de energierekening onder de drie huurder te verdelen.
- Huisgenoot D (dat ben ik) is het hier niet mee eens.
- Kan huisgenoot D aangesproken worden een derde van de rekening te betalen?

Ter verduidelijking:
A = inwonende niet-huurder
B= inwonende huurder die de energierekening op naam heeft staan
C= inwonende huurder die samenwoont met A
D= inwonende huurder (de TS)

#8:  Auteur: Regin BerichtGeplaatst: zo 10 nov 2013 19:25
    —
Als puntje bij paaltje komt zal B een procedure moeten beginnen om TS tot betaling te dwingen. De uitspraak van de rechter zal afhangen van zijn oordeel over wat de huisgenoten redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten wat betreft de betaling van de energierekening. Daarbij zijn de verklaringen van de huisgenoten over en weer relevant. Als B en C van mening zijn dat TS een derde van de rekening moet betalen, kan dat van belang zijn bij het oordeel van de rechter over een redelijke interpretatie van de algemene betalingsafspraken.

Het risico dat TS een dergelijke procedure verliest is reëel, zodat een eventuele kostenveroordeling moet worden meegewogen. Een volledige kostenveroordeling bedraagt ten minste EUR 151,71 (griffierechten plus kosten betekening dagvaarding). Dat is al bijna de helft van het verschuldigde deel van de energierekening.

Een juridische procedure zal de verhoudingen in huis op scherp stellen. Ook zonder een gang naar de rechter kunnen B en C het TS flink lastig maken met pesterijen. Als TS niet wil verhuizen, zou ik het derde deel van de rekening betalen, maar alleen wanneer schriftelijke afspraken zijn gemaakt over de betaling van de (volgende) energierekening, zodat het probleem zich niet nog eens kan voordoen. Laat alle bewoners (dus ook de vriendin van C) het document ondertekenen.

#9:  Auteur: marinda BerichtGeplaatst: di 12 nov 2013 18:38
    —
B zal dus om mij te laten nakomen ook moeten procederen? B komt er dus niet onderuit om te gaan procederen. Of dat nu tegen mij is, of tegen C. Ik zal deze informatie door B laten zien en aantonen dat ze geen keuze heeft of om:

tegen mij te gaan procederen voor +- €350, waarbij ze zelf ook nog ditzelfde bedrag zal moeten betalen.
Of
Tegen C te gaan procederen, waarbij ze ook niet zal hoeft te betalen.

Hopelijk kiest ze voor mijn kant (niet alleen financieel gezien...). Ik heb de hele situatie aan mijn vader voorgelegd en ook dit forum laten lezen. Hij vind dat ik sowieso niet moet betalen, alleen als B er eventueel een procedure van maakt en wanneer ik deze procedure verlies. ( Gelukkig betaalt hij dan de rekening voor mij :-DDD ) Dus ik wacht uiteindelijk een (eventuele) procedure af.

Daarnaast ben ik bij de gemeente geweest om aangifte te doen van onrechtmatige bewoning ( huisgenoot A heeft momenteel een uitkering en staat niet ingeschreven op dit adres). Er zal onderzoek worden ingesteld door de gemeente of dat zij hier woont en of dit überhaupt is toegestaan. Hopelijk kan dit onderzoek van de gemeente eventueel ook dienen als bewijslast tegen A. En zoniet, dan hoop ik dat ze in ieder geval haar uitkering kan gaan terugbetalen.

Ook heb ik inmiddels een brief (en mail) naar mijn huurbaas gestuurd om huisgenoot A uit huis te zetten. In de algemene voorwaarden staat dat het namelijk niet is toegestaan om met twee personen in de kamer te wonen. Gebeurd dit niet, dan zal ik er een zaak van moeten maken bij de huurcommissie, volgens mij. Ik ga hier sowieso wat mee doen.

Ik heb uiteindelijk wel besloten om te gaan verhuizen, want ik denk niet dat de sfeer nog goed is naderhand.

Ik zal even laten weten hoe alles verder verloopt. Tips & advies blijven welkom!!! Graag wil ik iedereen vast bedanken voor jullie reacties! Twisted Evil

#10:  Auteur: marinda BerichtGeplaatst: di 12 nov 2013 19:17
    —
Weet niet waarom Twisted Evil in mijn bericht staat, is waarschijnlijk perongeluk gebeurd en ik kan mijn bericht niet editen.

#11:  Auteur: dr.dunno BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2013 17:56
    —
marinda schreef:

Huisgenoot C heeft op huisgenoot B ingepraat en zij heeft nu dus toegegeven dat we de rekening met z'n drieën gaan betalen (! zonder overleg met mij). Ze houdt niet van gedoe en kan slecht om gaan met de situatie die in huis is ontstaan. Zodra ik begon over een gang naar de rechter was het gesprek eigenlijk al afgelopen. Ze was niet eens bereid om even dit topic te lezen.

Ik ben er dus totaal niet mee eens wat nu is besloten en ik heb haar laten weten dat ik niet bereid ben om mee te betalen aan het bedrag boven mijn deel.

Dit is ook het eerlijkst naar jou toe. Het is tenslotte B's probleem, laat haar het dan ook maar uitzoeken als ze jouw hulp niet aanvaardt. Maar ik zou wel op zoek gaan naar een andere woning, want je hebt nu blijkbaar al iedereen aan de andere kant van de tafel zitten en het zal er niet beter op worden.

#12:  Auteur: dr.dunno BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2013 17:57
    —
Ik zie dat inmiddels alweer enige tijd is verstreken. Wat is nu de stand van zaken?

#13: stand van zaken Auteur: marinda BerichtGeplaatst: za 30 nov 2013 16:54
    —
Sorry dat ik een tijd niks heb laten horen. Ik ben erg druk geweest, voornamelijk met tentamens en verhuizen.

Momenteel zijn er een aantal zaken gebeurd.
Ik heb mijn kamer opgezegd vanaf 16 november en hier zit een maand opzegtermijn aan. Vanaf de 16e van december woon ik daar officieel niet meer. Ik heb al een andere kamer gevonden, maar daar kan ik pas vanaf februari in. Dus woon ik tot die tijd weer even bij mij ouders.

Wat betreft de energierekening. Mijn vader heeft een advocaat ingehuurd, daar heb ik inmiddels mijn verhaal gedaan. Hij heeft aangegeven dat we moeten wachten totdat B actie onderneemt. Voor zover ik weet heeft B in te tussentijd helemaal niks ondernomen.

Ik wacht nu dus af. Zal hier blijven berichten wat er gebeurd/gaat gebeuren.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp

#14: Update Auteur: marinda BerichtGeplaatst: wo 11 dec 2013 15:04
    —
Afgelopen zondag heeft B mij (huilend) opgebeld om me te vragen of ik alsjeblieft de rekening wil betalen. Ik heb hier nogal heftig op gereageerd (zal hier niet al te inhoudelijk op ingaan), maar waar het op neerkomt is dat ik nogal tekeer ben gegaan tegen der en heb opgehangen.

Achteraf was het natuurlijk niet slim om B niet te vriend te houden en gelukkig heeft mijn vader contact opgenomen met B om haar hulp aan te bieden ( ter info: de ouders van B zijn, om het zo maar te zeggen, niet 'in staat' om B te helpen. ). Me vader heeft me niet alle details verteld, maar waar het om neerkomt is dat hij haar heeft geadviseerd om met een advocaat contact op te nemen en hoe ze dingen aan kan pakken. Mijn vader houdt mij er een beetje buiten, omdat hij vind dat ik te emotioneel met de situatie omga. Tot zover dus de stand van zaken.

P.S. Ik zal blijven posten als er mensen geïnteresseerd zijn. Laat aub even een reactie achter. Als er hier namelijk geen interesse is, verdoe ik mijn tijd door te posten.

#15:  Auteur: Guthman BerichtGeplaatst: wo 11 dec 2013 16:10
    —
Ik heb wel interesse in het vervolg.

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 1 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl