Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 2:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pleitnota!!
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 16:14    Onderwerp: Pleitnota!! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi iedereen!!

Ik moet dus 'n pleitnota schrijven voor int. en eur. recht. Het gaat over een Nederlandse jongen, wonende in Letland die zich voor de Letse burgerlijke rechter moet verdedigen op grond van mensenrechten (vrijheid van meningsuiting) omdat hij een directeur van een letse dansacademie fel had bekritiseerd in een krant (die had een proces wegens smaad aangespannen) Nu heb ik art. 10 EVRM, want letland heeft dat verdrag ondertekend, dus lijkt me dat hij daar sowieso een beroep op kan doen. En verder zat ik te denken aan art. 19 BUPO-verdrag. Alleen, daar weet ik niet van of Letland die heeft ondertekend. Confused

Verder gaat het hier om een horizontale verhouding, maar het lijkt mij dat het EVRM ook horizontale werking heeft? Of kan je dit niet zo maar aannemen?

Kan iemand me hierbij helpen?

groetjes ingeborg
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 16:44    Onderwerp: Re: Pleitnota!! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ingeborg schreef:
Hoi iedereen!!

Ik moet dus 'n pleitnota schrijven voor int. en eur. recht. Het gaat over een Nederlandse jongen, wonende in Letland die zich voor de Letse burgerlijke rechter moet verdedigen op grond van mensenrechten (vrijheid van meningsuiting) omdat hij een directeur van een letse dansacademie fel had bekritiseerd in een krant (die had een proces wegens smaad aangespannen) Nu heb ik art. 10 EVRM, want letland heeft dat verdrag ondertekend, dus lijkt me dat hij daar sowieso een beroep op kan doen. En verder zat ik te denken aan art. 19 BUPO-verdrag. Alleen, daar weet ik niet van of Letland die heeft ondertekend. Confused

Verder gaat het hier om een horizontale verhouding, maar het lijkt mij dat het EVRM ook horizontale werking heeft? Of kan je dit niet zo maar aannemen?

Kan iemand me hierbij helpen?

groetjes ingeborg

Ik weet niet wat de Letse definitie is, maar de onze (261 Sr) is dat smaad een opzettelijke aantasting van iemands eer of goede naam is.

Art 10 EVRM lid 2 laat de ruimte de vrijheid van meningsuiting in te perken met maatregelen bij wet voorzien, o.a. ter bescherming van iemands goede naam. Ditzelfde geldt ook voor art. 19 IVBPR.

Daarbij biedt afaik het EVRM weliswaar een individueel klachtrecht, maar slechts tegen staten en er kan dus alleen via de 'de overheid moet dit grondrecht waarborgen' constructie horizontaal geageerd worden.

Het lijkt mij dat alleen een beroep op vrijheid van meningsuiting niet voldoende is, ook moet er aangetoond worden dat de ofwel de opzet ontbrak, ofwel dat de beschuldiging op feiten gebaseerd is. (eea uitgaand van 261 Sr).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eh maar van dat opzet enzo.. daar gaat et volgens mij niet om, want de casus geeft maar heel weinig informatie (zie eerste post).
Meer dan dat staat er niet over in, ik moet alleen weten of het EVRM dus ook horizontale werking heeft, tenminste, het lijkt me dat dit een geval is van horizontale werking, toch?

En van dat klachtrecht klopt inderdaad, maar ik moet de jongen verdedigen (niet de directeur Razz ).. En die jongen (Frans heet hij in de casus) beroept zich in een proces dat hem is aangespannen op de mensenrechten. Dus hij hoeft zelf geen klacht in te dienen.

Maar wel bedankt voor je antwoord! Ik ga nog even verder uitzoeken alles.. Surprised
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Edith



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 720


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 17:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jij hebt Frans! Ik heb Letland...Ik ga zeggen dat Frans geen recht op bijstand heeft Twisted Evil
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ohoo! Ik ga lekker zeggen dat Frans een recht op vrijheid van meningsuiting heeft! gnagna..

Maar eh ff trug naar mijn opdracht Razz wie helpt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 17:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ingeborg schreef:
Eh maar van dat opzet enzo.. daar gaat et volgens mij niet om, want de casus geeft maar heel weinig informatie (zie eerste post).
Meer dan dat staat er niet over in, ik moet alleen weten of het EVRM dus ook horizontale werking heeft, tenminste, het lijkt me dat dit een geval is van horizontale werking, toch?

En van dat klachtrecht klopt inderdaad, maar ik moet de jongen verdedigen (niet de directeur Razz ).. En die jongen (Frans heet hij in de casus) beroept zich in een proces dat hem is aangespannen op de mensenrechten. Dus hij hoeft zelf geen klacht in te dienen.

Maar wel bedankt voor je antwoord! Ik ga nog even verder uitzoeken alles.. Surprised

Dat van dat klachtrecht, gecombineerd met de genoemde uitzonderingsgronden, geeft aan de horizontale werking een stuk minder sterk is dan de verticale.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke!
Maar ik moet volhouden natuurlijk dat dit wel zo is... anders heeft Frans er nix aan Wink

Ik heb al wat gevonden trouwens! Een artikel waarin staat dat Drittwirkung (horizontale verhouding) niet expliciet in het EVRM genoemd wordt maar dat het verdrag ook niet belet dat het wel zo is.. kga weer even aan de slag! Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 18:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ingeborg schreef:
Oke!
Maar ik moet volhouden natuurlijk dat dit wel zo is... anders heeft Frans er nix aan Wink

Ik heb al wat gevonden trouwens! Een artikel waarin staat dat Drittwirkung (horizontale verhouding) niet expliciet in het EVRM genoemd wordt maar dat het verdrag ook niet belet dat het wel zo is.. kga weer even aan de slag! Smile

Punt is een beetje dat ik geen flauw idee heb ik het Letse privaatrecht in elkaar steekt.

In NL zou 'aangeklaagd wegens smaad' betekenen dat de er feitelijk een vordering vanwege een onrechtmatige daad is. En dan kun je argumenteren dat de uiting onder de vrijheid van meningsuiting valt en derhalve niet onrechtmatig is (maar dan ook weer mits er geen opzet was etc, zoals ik al betoogde).

Wel of geen derdenwerking is dan ook niet meer echt een issue: de overheid moet Frans z'n vrijheid van meningsuiting garanderen en dat maakt het dan erg lastig een onrechtmatige daad daarin te zien.

Maar volgens mij heb je zowieso echt meer info nodig: wat is er precies gevorderd en op welke grond(en), anders kun je wel een stuk in 't wild schrijven over art. 10 EVRM, maar kun je net zo goed een verhaal schrijven over de reglementen van de lokale schaakvereniging.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is het punt juist: in de casus die we kregen staat helemaal niks geen informatie,

je moet het doen met het feit dat Frans een stukje in de krant schrijft waarin hij de directeur van de dansacadamie fel bekritiseert over het feit dat hij kennis moet hebben van de Letse taal op de academie. Directeur wordt boos, klaagt em aan wegens smaad en Frans beroept zich hierbij op de mensenrechten. En dan staat er dus dat ik een pleitnota moet schrijven voor Frans: Frans verzoekt de Letse burgerlijke rechter om het verweer op de mensenrechten te honoreren en het beroep te verwerpen.

Je ziet, ik heb maar heel weinig informatie, en verder ben ik gebonden aan 2 pagina's (ik moet nl. een pleitnota maken over 4 rechtsvragen die samen max. 8 pagina's mogen bevatten en dit is een van de rechtsvragen, dus k mag maar 2 kantjes vollullen Razz )

Maar eh , in ieder geval bedankt!!! Ik denk dat ik er wel uit ga komen Smile ik laat nog wel weten wat ik er uiteindelijk van gemaakt heb Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uhmm ik neem aan dat je gezien hebt dat de Academie een staatsinstelling is?

Ik doe zelf een andere vraag, maar het viel me even op dat je bezig was over horizontale werking.
In de casus staat namelijk dat de academie, waar die man de directeur van is, een staatsinstelling is. dan heb je toch verticale werking??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Paool2 schreef:
Uhmm ik neem aan dat je gezien hebt dat de Academie een staatsinstelling is?

Ik doe zelf een andere vraag, maar het viel me even op dat je bezig was over horizontale werking.
In de casus staat namelijk dat de academie, waar die man de directeur van is, een staatsinstelling is. dan heb je toch verticale werking??

Strikt genomen is er nog steeds horizontale werking, maar een overheidsorgaan moet zich ook in private relaties aan de beginselen van behoorlijk bestuur houden en daar valt ook het respecteren van grondrechten onder.

Da's tenminste een insteek waar ik nog wat mee zou kunnen, hoewel ook deze niet de schoonheidsprijs verdient.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 20:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Paool2 schreef:
Uhmm ik neem aan dat je gezien hebt dat de Academie een staatsinstelling is?

Ik doe zelf een andere vraag, maar het viel me even op dat je bezig was over horizontale werking.
In de casus staat namelijk dat de academie, waar die man de directeur van is, een staatsinstelling is. dan heb je toch verticale werking??


Hoi!

Ja dat zie ik dus net ook! dus ik ga weer twijfelen..! Omdat ze namelijk achteirn de reader een heel stuk over horizontale werking hebben gedaan, suggereert wel dat je die moet gebruiken Confused

Voor mij is het makkelijker te zeggen dat het verticaal is, maar direct is het wel horizontaal en dan doe ik het helemaal fout! Owoow, lastig weer Wink Misschien moet ik maar mn stuk helemaal opnieuw doen en beargumenteren dat het toch wel over verticale verhouding gaat, maar ja tis de directeur die een proces aanspant en niet het bedrijf Sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Krijg je dan niet de vraag of hij het proces aanspant vanuit zijn functie als directeur van het bedrijf zijnde of gewoon vanuit zichzelf?

Hmm ik zou het in ieder geval nog even extra nakijken denk ik. Misschien dat ze juist horizontale werking er in hebben gestopt voor de tegenpartij???

Ik gooi ook alleen maar een idee op hoor, weet zo het antwoord niet voor je. Veel succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat laatste zat ik ook te bedenken, dat de tegenpartij zou kunnen zeggen dat het horizontale werking heeft en dus niet is toegestaan!
Tricky Wink Maar ik ga dan toch maar voor de verticale werking, is beter te beargumenterne voor mij, wel zonde van hele middag werk maaaar ja..

jij succes in ieder geval!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb het er net met een vriendin over gehad en die dacht inderdaad ook dat de ene partij zich op horizontale werking zou moeten gooien en de andere op verticale.

Misschien dat het toch niet helemaal voor niets is geweest...
Om het argument van je tegenpartij te weerleggen heb je die horizontale werking misschien weer nodig...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds