Penitentiaire beginselenwet en vreemdelingbewaring
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: Penitentiaire beginselenwet en vreemdelingbewaring Auteur: Lang1970 BerichtGeplaatst: do 17 okt 2013 19:00
    —
Hallo,

Voor een opdracht moet ik een onderzoek doen naar vreemdelingenbewaring. Buiten kijf staat uiteraard dat de behandeling van vreemdelingen anders is dan die van gedetineerden. Echter, de Penitentiaire beginselenwet is wel van toepassing, zo zegt mijn lerares.
Alleen wordt het me niet duidelijk wat dan het verschil is. Een persoon in vreemdelingenbewaring hoeft niet te werken, zo is mij verteld. Dit kan ik echter niet terug vinden in de Pbw.
Ik zie trouwens nergens in de wet het verschil tussen een gedetineerde en een vreemdeling terug.
Zit ik in de verkeerde wet te kijken of wat is het probleem?

Alvast bedankt voor de hulp.

#2:  Auteur: Jay Gatsby BerichtGeplaatst: vr 18 okt 2013 12:04
    —
Een gedetineerde wordt in art 1 sub e van de Penitentiare beginselenwet omschreven als: "een persoon ten aanzien van wie de tenuitvoerlegging van een vrijheidsstraf of vrijheidsbenemende maatregel in een inrichting plaatsvindt". Hoofdstuk 5 van de Vreemdelingenwet 2000 gaat over vrijheidsbeperkende en vrijheidsontnemende maatregelen. In dit hoofdstuk bevindt zich ook art. 59 dat de inbewaringstelling regelt. Op basis hiervan wordt een vreemdeling in sommige gevallen voor de wet beschouwt als een gedetineerde.

#3:  Auteur: Lang1970 BerichtGeplaatst: vr 18 okt 2013 14:30
    —
Bedankt voor de hulp.
Is er een mogelijkheid waar ik kan vinden voor welke gevallen dit is? Kan er zelf namelijk geen wijs uit worden. In de Penitentiaire beginselenwet wordt namelijk uitsluiten gesproken van een 'gedetineerde'.



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl