Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 22:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overgangsregeling / hardheidsclausule & vertrouwensbeginsel
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sjettum



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 21 nov 2018 1:03    Onderwerp: Overgangsregeling / hardheidsclausule & vertrouwensbeginsel Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedenavond allen,

Ik wist niet zo goed een titel te verzinnen, maar dit dekt voor mij aardig de lading. Mijn vraag ziet op het voorgenomen vergunningsstelsel voor bed & breakfasts per januari 2020 in Amsterdam. Momenteel is er slechts een meldplicht.

Ik zit met het volgende. Ik ben woonachtig in Amsterdam en speel al langer met het idee een bed & breakfast te starten. Een paar maanden geleden stuitte ik op een huurwoning in Amsterdam die hiervoor uitermate geschikt bleek.

Na een periode van gedegen research, begrotingen maken en over en weer mailen met de verhuurder heb ik uiteindelijk een akkoord weten te bereiken over de prijs en voorwaarden om het huis te huren. Mijn akkoord per e-mail heb ik dan ook gegeven op 25 oktober en dit is bevestigd door middel van een aanbetaling op 29 oktober.

Omdat ik als ingangsdatum van het huurcontract 15 november ben overeen gekomen (ivm opzegging toenmalige huur) kon ik mij dus pas inschrijven op 15 november op het adres van de nieuwe woning. Dit had tot gevolg dat ik de B&B nog niet kon aanmelden, gezien de aanmelding gedaan wordt aan de hand van DIGID en daardoor automatisch het adres wordt ingevuld waar je op dat moment staat ingeschreven.

Op 9 november kwam er vanuit de gemeente een bericht dat elke B&B die zich na deze datum zou melden niet meer in de overgangsregeling zou komen te vallen. Echter, ik had op dat moment al mijn akkoord gegeven op mijn huurovereenkomst. Mijn vraag is dan ook of ik mij op een beginsel kan beroepen (zoals vertrouwensbeginsel of wellicht een hardheidsclausule) waardoor ik alsnog in deze overgangsregeling terecht kan komen.

Een chronologisch overzicht:

- Gedurende oktober; veel contact gehad met gemeente met vragen over de voorgenomen veranderingen. In samenspraak met medewerker afgesproken dat ik tekeningen zou opsturen van mijn plannen naar de gemeente zodat deze konden bevestigen of ik aan de voorwaarden voor B&B voldoe
- 25-10-2018; Akkoord gegeven per e-mail op huren pand
- 29-10-2018 Aanbetaling gedaan aan verhuurder
- 31-10-2018 ; Tekeningen per e-mail naar gemeente gestuurd met mijn plan.
- 9-11-2018 plotselinge mededeling van de gemeente dat alle aanmeldingen van B&B's na deze datum niet meer in overgangsregeling terecht komen.

Andere feiten

- De huur is met 1000 euro per maand omhoog gegaan omdat ik een B&B wilde exploiteren
- Heb besluit genomen akkoord te gaan gedaan o.b.v. de bestaande regelingen m.b.t. B&B
- Fiscaal advies ingewonnen ter waarde van zo'n 1000 euro.

Dat ze de grensdatum voor de overgangsregeling niet eerder hebben aagekondigd is volgens de wethouder om een aanzuigingseffect te voorkomen. Even los van het feit of dat effect wel of niet bestaat, blijkt uit mijn gedragingen dat ik allang voornemens was deze B&B te starten, maar ik kon mij simpelweg niet eerder melden via de officiele weg (online via DIGID).

Om de huur het aankomende jaar te kunnen betalen moet ik wel gaan investeren in de twee ruimtes voor de B&B (verbouwing), maar mogelijk krijg ik dus geen vergunning na een jaar.

Is er een beginsel waar ik mij op kan beroepen? Ik zat zelf te denken aan het vertrouwensbeginsel of wellicht een hardheidsclausule waarop ik mij zou moeten beroepen.

Ik hoor graag jullie advies. Alvast veel dank.

Met vriendelijke groet,

Sjettum[/b][/i]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: do 22 nov 2018 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgezien van het feit dat ik niet weet hoe of wat van B&B in Amsterdam, valt mij op dat u akkoord gegeven hebt op het huren zonder akkoord op uw plannen van de gemeente.
Dit lijkt moeilijk te verenigen met de afspraak die u met de medewerker van de gemeente heeft gemaakt, namelijk dat u de plannen zou opsturen voor een akkoord.

Afgezien daarvan is de vraag op basis van welke wet- en regelgeving meldingen na 9-11 binnenkomen niet meer behandeld worden. Waar is dat geregeld?

Ik adviseer u hulp te vragen aan een jurist.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sjettum



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 11 dec 2018 22:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Ro-er,

Ik had jouw bericht helemaal niet gezien, vandaar nu pas mijn antwoord.

Het opsturen van de plattegrond naar de gemeente is niet formeel noodzakelijk, maar leek mij handig. Er is zoals gezegd geen vergunningsstelse op dit moment, maar wel een aantal voorwaarden die zij stellen waaronder de regel dat je maar 40% van het totale woonoppervlak mag verhuren. Daarom heb ik ook de plattegrond opgestuurd, zodat ze daarover konden adviseren.

Op jouw vraag waar het geregeld is dat mededelingen nar 09-11 niet meer behandeld worden is mijn antwoord: nergens. Het is slechts een mededeling van de wethouder over een overgangsregeling die er formeel ook nog niet is. Het is in feite een aangekondigde overgangsregeling, die ze dus met terugwerkende kracht in willen gaan zetten.

Jurist inschakelen is inderdaad geen gek idee, maar dacht even kijken hoe ver we hier komen.

Sjettum
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds