Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 19:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opzegging van werk en werkgever wil vakantieuren uitbetalen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rude



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 42


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 20:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan toch afspraak maken met Juridisch Loket (Wetswinkel)?
Zij kunnen bellen of brief schrijven?
Is het dus 100% blufpoker wat mevr. de bazin doet?

Ik heb een rechtsbijstandverzekering begin november afgesloten toevallig, maar daar kan ik na 3 maanden wat concreet mee doen...!
Of kan ik die na februari als de 3 maanden voorbij zijn en ik zou een looninhouding hebben gehad, inschakelen?


Laatst aangepast door Rude op do 30 nov 2006 21:25, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rude



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 42


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
MiriamvL schreef:
Ben je niet verplicht om de opzegtermijn gewoon te werken?

Maar dat kan natuurlijk bestaan in het opnemen van vakantiedagen.

Art 7:638 lid 1 BW bepaalt dat de werkgever ieder jaar verplicht is de werknemer in staat te stellen zijn wettelijke vakantiedagen op te nemen, dus in ieder geval 20 vakantiedagen over 2006. De overige leden van dit artikel lijken hierop geen uitzondering toe te laten. Weliswaar kan de werkgever op grond van lid 5 wegens gewichtige redenen de vakantie van de werknemer verschuiven, aan lid 1 lijkt dat geen afbreuk te doen (zoals ik het artikel lees).

Wel kan de werkgever je verplichten de vakantiedagen door te werken die boven het wettelijke minimum gaan. Je hebt 80 uur = 10 dagen over. Stel je hebt recht op 25 vakantiedagen en je hebt in 2005 3 dagen laten staan (dus totaal 28 dagen voor 2006). Stel je hebt dit jaar al 18 dagen opgenomen. Dat zijn dan de 3 dagen van 2005 en 15 wettelijke vakantiedagen. Dan heb je in ieder geval recht op nog 5 vakantiedagen (de wettelijke). De overige 5 (bovenwettelijke) zullen dan worden uitbetaald bij het einde van de arbeidsovk. De werkgever is dan ook verplicht een verklaring uit te reiken waarmee je bij je volgende werkgever 5 dagen (onbetaald) verlof kunt opeisen.

Het bovenstaande is niet van toepassing op verlofdagen die geen vakantiedagen zijn. Bijvoorbeeld ADV-dagen. Voor die dagen moet je je arbeidsovk en/of CAO erop naslaan.

ik schreef:
(zoals ik het artikel lees)

In het arrest C-124/05 van het HvJ-EG lijkt deze lezing in overweging 17 te worden bevestigd:
Quote:
Tijdens de parlementaire behandeling is erkend dat een afkoopmogelijkheid voor vakantiedagen werknemers ertoe kan aanzetten vakantiedagen niet op te nemen in de wetenschap dat in een dienstjaar niet opgenomen vakantiedagen in latere jaren in aanmerking komen voor afkoop. In dit verband is aangegeven, dat hier aan werkgevers en werknemers een eigen verantwoordelijkheid moet worden gelaten en dat er vertrouwen is, dat de betrokkenen hiermee in voorkomend geval op een verantwoorde manier zullen omgaan. Daarbij is erop gewezen, dat de werkgever ingevolge artikel 7:638, lid 1, BW verplicht is de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen ten minste de minimumvakantie op te nemen; de werknemer kan deze minimumvakantie bij de werkgever afdwingen.

Het arrest zelf geeft een verbod (voor zowel werkgever als werknemer) op het uitbetalen van de wettelijke vakantiedagen, maar dit geldt niet bij het einde van de arbeidsovk, zie art 7 lid 2 van de richtlijn waar het over gaat. Dus als Rude instemt met doorwerken en uitbetalen, dan mag dat.

edit: in een poging op mezelf te reageren mijn oude reactie gewist, en nu weer ingevoegd (met dank aan de BACK button Smile).


Bonafides, ik heb dus in januari/februari 6 weken opgenomen en van de zomer niets en nu dus 80 uur over.
Is de werkgever dus nu vrplicht mij die vakantiedagen te geven ja of nee?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rude



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 42


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ja, maar dat kost wel weer een hoop geld Sad
Wie weet wil Sovereign voor een vriendenprijsje even een briefje of email sturen?


Wie is Sovereign? Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rude schreef:
tikSimone schreef:
Ja, maar dat kost wel weer een hoop geld Sad
Wie weet wil Sovereign voor een vriendenprijsje even een briefje of email sturen?


Wie is Sovereign? Cool

Da's één van de forum-leden die een eigen juridische praktijk hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 23:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rude schreef:
Bonafides, ik heb dus in januari/februari 6 weken opgenomen en van de zomer niets en nu dus 80 uur over.
Is de werkgever dus nu vrplicht mij die vakantiedagen te geven ja of nee?

Ik neem aan dat je voltijds werkt. Hoeveel vakantiedagen krijg je per jaar, hoeveel nam je er mee van het vorige jaar, en hoeveel heb je er tot nu toe opgenomen? Zonder deze antwoorden kan ik er weinig over zeggen.

Bedenk dat vakantiedagen echt anders zijn dan bijvoorbeeld ADV-dagen.

6 weken zijn 30 dagen, en je hebt nu nog 10 dagen over. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je per jaar 40 vakantiedagen hebt. Een deel zal meegenomen zijn uit 2005, een deel is waarschijnlijk geen vakantie.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rude



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 42


BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2006 8:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Rude schreef:
Bonafides, ik heb dus in januari/februari 6 weken opgenomen en van de zomer niets en nu dus 80 uur over.
Is de werkgever dus nu vrplicht mij die vakantiedagen te geven ja of nee?

Ik neem aan dat je voltijds werkt. Hoeveel vakantiedagen krijg je per jaar, hoeveel nam je er mee van het vorige jaar, en hoeveel heb je er tot nu toe opgenomen? Zonder deze antwoorden kan ik er weinig over zeggen.

Bedenk dat vakantiedagen echt anders zijn dan bijvoorbeeld ADV-dagen.

6 weken zijn 30 dagen, en je hebt nu nog 10 dagen over. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je per jaar 40 vakantiedagen hebt. Een deel zal meegenomen zijn uit 2005, een deel is waarschijnlijk geen vakantie.


Ik werk 4 dagen, 36 uur per week en ben in november 2005 op contract gegaan en heb die dagen meegenomen.
Ik heb 294 uur totaal staan van 2005 en 2006 totaal, heb dus begin jaar rond de 200 uur opgenomen.
Lekker veel dagen maar feestdagen en tandarts/huisarts uren gaan daar wel vanaf als je niet aan je 36 per week komt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rude



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 42


BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2006 16:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kreeg deze email van het Juridisch Loket.

Naar aanleiding van uw email bericht ik u het volgende.
U geeft aan dat u per 1 januari een andere baan heeft en uw vakantieuren graag voor deze datum op zou willen nemen. Uw werkgeefster geeft geen toestemming en u vraagt zich af of u recht heeft op het opnemen van de vakantiedagen.
Het antwoord daarop is nee. Werkgeefster beslist binnen de wettelijke termijnen of een vakantieverzoek wordt gehonoreerd of niet. Indien u toch niet op uw werk verschijnt kan dit worden opgevat als werkeigering en riskeert u een schadeclaim van de werkgeefster. Het feit dat voorzienbaar is dat uw contract binnenkort af zou lopen doet hier niets aan af.
Verder geeft u aan dat u al 6 weken vakantie begin dit jaar heeft opgenomen. Het is mij niet bekend hoeveel vakantiedagen u heeft opgebouwd maar gemiddeld is dit 5 weken per jaar. Ik raad u aan dit na te kijken of vragen.
Gelet op het bovenstaande hoop ik dat u in goed overleg toch nog dagen ( voor zover u hier nog recht op heeft) voor einde dienstverband kunt opnemen.

Ik ga ervan uit u hiermede voldoende te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groet,

L.Koppejan
(JL Haarlem)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2006 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als Rude zich nu gewoon ziek gemeld zou hebben zou dat dan voor haar nadelige gevolgen hebben kunnen gehad ?
Ik denk zelf dat dit nu niet meer zo'n goed idee is nadat er al zoveel woorden over zijn gevallen.
Maar ik ben wel benieuwd naar eventuele gevolgen in zo'n geval.
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2006 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan staat waarschijnlijk heel snel de ARBO op de stoep om te controleren of Rude echt ziek is...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Rude



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 42


BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2006 18:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het ronduit schandalig hoe zij zich opstelt.
het komt ook door de samenloop van omstandigheden dat twee directe die er collega's niet zijn, een op wereldreis en de ander met een verhuizing.
Ze zei dat ze anders mij wel vakantie had gegeven, nu kan het blijkbaar niet.
Ik probeer haar wel aan te zetten om snel vervanging te regelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2006 23:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rude schreef:
Ik werk 4 dagen, 36 uur per week en ben in november 2005 op contract gegaan en heb die dagen meegenomen.
Ik heb 294 uur totaal staan van 2005 en 2006 totaal, heb dus begin jaar rond de 200 uur opgenomen.
Lekker veel dagen maar feestdagen en tandarts/huisarts uren gaan daar wel vanaf als je niet aan je 36 per week komt.

Ik ga niet voor je proberen uit te rekenen hoe die 294 uur verdeeld zijn over 2005 en 2006, en raden of dit echte vakantiedagen zijn. Ik denk niet dat je de moeite hebt genomen om mijn vragen nauwkeurig te lezen. Dan kan ik je verder niet meer helpen. Zie ook het antwoord van het juridisch loket.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds