Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opstellen dagvaarding
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dennismec



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 21


BerichtGeplaatst: za 27 apr 2019 18:35    Onderwerp: Opstellen dagvaarding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Door het nalatig handelen van mijn advocaat heb ik een kostenveroordeling gehad in hoge beroep in een civiele zaak en nu wil ik diezelfde advocaat via een civiele rechtenprocedure aansprakelijk stellen (het bedrag is kleiner dan 25 k).

In de eerste aanleg wil ik zelf de dagvaarding opstellen en alles zelf doen. Daarover heb ik 3 vragen.

1) Zowel de advocaat als ik en de rechtbank hebben alle documenten van mijn zaak. Dien ik de documenten van de eerste en tweede aanleg alsnog als productie toe te voegen of kan ik ernaar refereren? En zo ja hoe kan ik ernaar refereren?

2) kan ik de advocaat (via een gerechtsdeurwaarder) dagvaarden op zijn kantoor of moet dat op zijn privéadres?

3) Mag ik de dagvaarding in de eerste persoon schrijven aangezien het om mij gaat? In alle voorbeeld op internet zie ik continu gemachtigden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2019 6:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hebt u de advocaat aansprakelijk gesteld en verzocht om beroep te doen op zijn - verplichte - beroepsaansprakelijkheidsverzekering?

Zo nee, doe dat alsnog. Bij uitblijven reactie, schakel de regionale Deken in.

Voor het geval u toch wil dagvaarden: ga als leek niet zelf klungelen met een dagvaarding. Als u geen verstand van auto's hebt, gaat u toch ook niet zelf maar wat aanrommelen?
Ook qua discussie met de verzekeraar moet u niet zelf gaan klungelen. Daar krijgt u als leek spijt van.

Alle stukken moeten vanzelfsprekend opnieuw worden aangeleverd. Nieuwe rechter, nieuwe griffier etc.

De deurwaarder bepaalt de plaats van dagvaarding.

In de eerste persoon schrijven kan. Geen gemachtigde betekent ook geen vergoeding kosten rechtsbijstand.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
dennismec



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 21


BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2019 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Hebt u de advocaat aansprakelijk gesteld en verzocht om beroep te doen op zijn - verplichte - beroepsaansprakelijkheidsverzekering?"
Heb ik gedaan en de advocaat beweert niets fout te hebben gedaan.

"Zo nee, doe dat alsnog. Bij uitblijven reactie, schakel de regionale Deken in."
Die fase is allang voorbij (heb ik dus ook gedaan).

"Voor het geval u toch wil dagvaarden: ga als leek niet zelf klungelen met een dagvaarding. "
Zo moeilijk is het niet. Er moeten standaard een aantal onderdelen in en als deze er goed instaan dan kan een leek dat prima zelf doen. Bovendien heb ik de cva en mva helemaal zelf geschreven (vandaar dat ik deze zaak tegen de advocaat wil voeren want hij deed geen drol).

"Alle stukken moeten vanzelfsprekend opnieuw worden aangeleverd. Nieuwe rechter, nieuwe griffier etc. "
Zelfs als het bij dezelfde rechtbank wordt ingediend? Want de griffiers kunnen de stukken toch in theorie ophalen bij collegagriffiers (zelfs bij andere rechtbanken)?

"Geen gemachtigde betekent ook geen vergoeding kosten rechtsbijstand."
Bedoel je toevoeging?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2019 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dennismec schreef:
"Hebt u de advocaat aansprakelijk gesteld en verzocht om beroep te doen op zijn - verplichte - beroepsaansprakelijkheidsverzekering?"
Heb ik gedaan en de advocaat beweert niets fout te hebben gedaan.

U moet de discussie met de verzekeraar voeren, niet met de advocaat.

dennismec schreef:
"Voor het geval u toch wil dagvaarden: ga als leek niet zelf klungelen met een dagvaarding. "
Zo moeilijk is het niet. Er moeten standaard een aantal onderdelen in en als deze er goed instaan dan kan een leek dat prima zelf doen. Bovendien heb ik de cva en mva helemaal zelf geschreven (vandaar dat ik deze zaak tegen de advocaat wil voeren want hij deed geen drol).

Misschien is het daarom wel misgegaan ....

dennismec schreef:
"Alle stukken moeten vanzelfsprekend opnieuw worden aangeleverd. Nieuwe rechter, nieuwe griffier etc. "
Zelfs als het bij dezelfde rechtbank wordt ingediend? Want de griffiers kunnen de stukken toch in theorie ophalen bij collegagriffiers (zelfs bij andere rechtbanken)?

Ja, en? Dat gaan ze dus niet doen. U moet het panklaar aanleveren, niet meer dan logisch

dennismec schreef:
"Geen gemachtigde betekent ook geen vergoeding kosten rechtsbijstand."
Bedoel je toevoeging?

Nee.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
dennismec



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 21


BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2019 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"U moet de discussie met de verzekeraar voeren, niet met de advocaat."

Nee zo makkelijk is dat niet. Ik heb de procedure netjes gevolgd.

"Misschien is het daarom wel misgegaan"

Dat denk ik ook. Maar de advocaat beweert dat alles goedging.

"Ja, en? Dat gaan ze dus niet doen. U moet het panklaar aanleveren, niet meer dan logisch "
Dank! Het wordt wel een enorme lijst aan producties. Ik moet iets verzinnen op de dubbele nummeringen. Heeft u daar ervaring mee? Met producties in producties bedoel ik dan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LucyLG



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 28


BerichtGeplaatst: za 04 mei 2019 4:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bent dus van mening dat je advocaat een fout heeft gemaakt welke schade heeft veroorzaakt aan jou. Je hebt nu naar jij stelt een claim op jouw advocaat.

De procedure die je het beste kan volgen is de klacht jegens de advocaat in te dienen bij de orde van advocaten. Echter kan de advocaat in kwestie uiteraard ook zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering inschakelen maar dat laat onverlet jouw rechten.

Ik zou niet zomaar de advocaat gaan dagvaarden want het betreft hier tuchtrecht en de rechter zal kunnen oordelen dat de vraag of de advocaat tuchtrechtelijk verwijtbaar is door de orde/deken zal moeten worden besloten.

Kortom een hoop gedoe wordt het zoals jij vraagt. Klachten gaan eerst naar de Orde/deken. Indien die oordeelt dat de advocaat tuchtrechtelijk verwijtbaar is kan je daarna aan de slag indien de advocaat alsnog niet betaalt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dennismec



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 21


BerichtGeplaatst: zo 05 mei 2019 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lucy,

De tuchtrechter kan geen schadevergoeding toekennen. De geschillencommissie wel en deze heeft mijn klacht ongegrond verklaard. Volgens hun mag ik naar de civiele rechter toe (binnen 3 maanden) om dat daar voor te leggen. De klacht loopt nog bij de raad van discipline maar ik heb 3 maanden om dit voor te leggen bij de civiele rechter en dus moet ik nu gaan starten. Zo zit het dus.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dennismec



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 21


BerichtGeplaatst: zo 05 mei 2019 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

4. Mag ik als rechtbank eentje nemen in mijn eigen woonomgeving? Want ik ga een advocaat dagvaarden die onderdeel is van een b.v.

5. Hoe breng ik een dagvaarding aan bij de rechtbank? Ik krijg een ondertekende versie van de deurwaarder wat moet ik daarmee doen?

6. op welk moment dient er griffie betaalt te worden? Na het aanbrengen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: za 11 mei 2019 14:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U komt inderdaad heel leekerig over.

U moet de rechtbank nemen waar de woonplaats van de gedaagde onder valt.

Afhankelijk van de wijze van procederen - electronische of met dagvaarding - wordt de wijze van aanbrengen bepaald. Maar in beide gevallen kan de betekenende deurwaarder dat doen ofschoon hij dan naast de betekeningskosten extra kosten in rekening brengt.
Uzelf kunt ook de betekende dagvaarding bij de griffier van de behandelende rechtbank brengen.

Na tijdig aanbrengen krijgt U een een factuur die tijdig betaald moet worden
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LucyLG



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 28


BerichtGeplaatst: do 25 jul 2019 6:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De partij waar u een overeenkomst mee heeft gesloten is het advocatenkantoor en niet de advocaat zelf lijkt me. Indien je schadevergoeding wenst zou ik de BV dagvaarden. De vestigingsplaats van deze BV zou moeten voldoen. De dagvaarding kan door een deurwaarder worden betekend.Het lijkt me een zaak voor de kantonrechter. Een advocaat heeft u niet strikt nodig maar is wel verstandig.

Indien de tuchtrechtelijke uitspraak al in uw voordeel is lijkt me het niet meer nodig om ook te procederen. De advocaat/BV heeft een verzekering voor dit soort zaken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dennismec



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 21


BerichtGeplaatst: za 27 jul 2019 8:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt Lucy. De bv is gedagvaard en de tuchtrechtelijke procedure loopt nu nog.

Er is echter in de dagvaarding niet expliciet geeist dat de uitspraak va nde geschillencommissie vernietigd moet worden maar dat deze incorrect is en nu vordert de bv niet-ontvankelijkheid omdat vernietiging niet gevorderd wordt. Hier heb ik een aparte vraag over gesteld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LucyLG



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 28


BerichtGeplaatst: zo 28 jul 2019 3:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De BV is gedagvaard en die partij vordert niet ontvankelijkheid? Ik vermoed dat ze stellen dat ze al in de zaak bij een andere rechter zijn? Dat er dus twee procedures lopen. Begrijp ik dat zo goed?

Ik wil u prima van wat hulp voorzien....het wordt anders wat complex via verschillende topics.

u kunt mij emailen op lucylegal@outlook.com (is een adres welke ik alleen gebruik op fora)

Groet
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds