In toenemende mate kom ik personen tegen die zich op facebook, in de media of in mijn directe omgeving voordoen als verteraan, compleet met mariniers- en/of commandobaret, verteranenspeld, vaak in combinatie met heldhaftige verhalen over missies die nooit hebben bestaan.
Vaak heb je deze personen met wat gerichte vragen al snel ontmaskerd; anders helpt navragen op het commando of mariniersforum wel en blijkt dat de persoon nooit in de opleiding heeft gezeten die hij aangeeft te hebben gevolgd.
Ik ken het (Artikel 435 lid 1 en 2, Wetboek van Strafrecht waarin staat:
Met geldboete van de tweede categorie wordt gestraft:
1 hij die zonder daartoe gerechtigd te zijn een Nederlandse adellijke titel voert of een Nederlands ordeteken draagt;
2 hij die zonder s Konings verlof waar dit vereist wordt, een vreemd ordeteken, titel, rang of waardigheid aanneemt;
Vallen draaginsignes, het behalen van draagrecht op een baret van een Nederlandse elite-eenheid onder de waardigheid of titelbescherming zoals in de context van dit artikel is bedoeld? Voor een actieve militair is het sowieso not-done en bovendien strafbaar volgens de krijgstucht om jezelf als militair een veteranenstatus aan te meten of onterecht een mariniers/groene baret op te zetten ..... maar mag elke burger zichzelf uitdossen/voordoen als bijvoorbeeld oud-mariniercommando en in die hoedanigheid onjuistheden de wereld in helpen?
Kortom: heeft het zin om dit soort wannabe's (Stolen Valor) aan te geven?
|