|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 17:30 Onderwerp: |
|
|
Zwart op wit kan ik het je niet geven, maar in wat je schrijft zie ik geen reden waarom je niet had mogen afgaan op de kilometerstand. Het wordt anders als de verkoper je heeft verteld dat hij zelf de kilometerstand niet vertrouwt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 20:04 Onderwerp: |
|
|
Marvii schreef: | dr.dunno schreef: | Op zichzelf kun je stellen dat dwaling een grond zou kunnen zijn, echter dan moet de verkoper niet ook gedwaald hebben en moet de dwaling ook niet voor rekening en risico van de koper zijn gekomen. Je kunt tegenwoordig met een enkel SMSje de NAP raadplegen om te kijken of een km-stand reëel is, dit is zo laagdrempelig dat dit van een koper mag worden verwacht wat betreft de onderzoeksplicht.
Verder is het algemeen bekend dat geïmporteerde auto's door onrespectabele zakenlieden vaak vóór ze op NL kenteken worden gezet nog even worden teruggedraaid. Dit valt niet te controleren, anders dan kijken naar de staat van onderhoud, de boekjes, uitlezen van de boordcomputer en ook de overige feiten in geheel bezien.
Zo gemakkelijk als je het graag zou zien is het dus zeker niet, maar het valt natuurlijk wel te proberen. Uiteindelijk wint niet degene die juridisch in zijn gelijk staat, maar die die de ander weet te overtuigen met de beste argumenten dat het in zijn belang is zijn mening over te nemen. |
Ja tuurlijk is de NAP makkelijk te controleren. Dat is ook zo gedaan. Maar NAP zou je waarschijnlijk ook gewoon krijgen wat de km stand vanaf dat hij in nederland is klopt ook gewoon. Alleen voor die tijd in het buitenland word bij NAP niet gecheckt. En er zullen weinig mensen zijn die het chassisnummer bij de dealer laten controleren.
Het geld van mijn verzekering is er zowieso ook nog niet, en als ik dat ook niet heb voor zondag 6 november 2011 word de koop zowieso al ontbonden. Maar ik wil graag wat info inwinnen, want de verkoper gaat deze situatie uit laten zoeken zei hij, en vertelde me dat ik er niet zo vanaf kon komen. |
Je stelde zelf dat de auto Nederland is binnengekomen met een hogere stand dan waar hij nu op staat; hij is dus al teruggedraaid en een check met de huidige km-stand zal dan ook een inconsistentie opleveren. Dit had je ook zelf kunnen ontdekken (op basis van wat aan feiten voorligt). _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 20:08 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | dr.dunno schreef: | Je kunt tegenwoordig met een enkel SMSje de NAP raadplegen om te kijken of een km-stand reëel is, dit is zo laagdrempelig dat dit van een koper mag worden verwacht wat betreft de onderzoeksplicht. |
Nou, dan kan net zo goed (nee: nog veel beter) van de verkoper worden verwacht dat hij duidelijkheid verschaft omtrent de juistheid van de kilometerstand. Hetzelfde geldt voor de andere algemeenheden waarmee je komt: als de koper had moeten twijfelen, dan toch zeker de verkoper. Overigens was de kilometerstand bij invoer juist wel correct (naar we mogen aannemen).
Een koper mag gewoon uitgaan van de kilometerstand, tenzij hem keihard wordt verteld dat die kilometerstand niet betrouwbaar is. |
Dat uitgangspunt mag je m.i. zeker hebben bij een professionele koper als je hem vraagt naar de juistheid van de km-stand. Dit gaat echter om een koopcontract tussen particulieren. Hoe dan ook geldt een eigen onderzoeksplicht, hoe laagdrempeliger hoe sneller dit nalaten de koper kan worden verweten, waarbij hoogstens het feit dat het om een professionele koper de ernst daarvan deels kan wegnemen.
Als de verkoper zegt dat de auto goed rijdt, dan mag je daar ook niet zomaar van uitgaan en mag van je verwacht worden dat je zelf ook een goede proefrit maakt. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
dr.dunno
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 20:15 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Zwart op wit kan ik het je niet geven, maar in wat je schrijft zie ik geen reden waarom je niet had mogen afgaan op de kilometerstand. Het wordt anders als de verkoper je heeft verteld dat hij zelf de kilometerstand niet vertrouwt. |
Als TS en de verkoper elkaar hebben gevonden op marktplaats kan ik je op die basis tenminste één reden noemen waarom je zeker niet moet afgaan op beweringen van verkopers.  _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 22:19 Onderwerp: |
|
|
dr.dunno schreef: | bona fides schreef: | Zwart op wit kan ik het je niet geven, maar in wat je schrijft zie ik geen reden waarom je niet had mogen afgaan op de kilometerstand. Het wordt anders als de verkoper je heeft verteld dat hij zelf de kilometerstand niet vertrouwt. |
Als TS en de verkoper elkaar hebben gevonden op marktplaats kan ik je op die basis tenminste één reden noemen waarom je zeker niet moet afgaan op beweringen van verkopers.  |
Denk je werkelijk dat het argument dat hij de auto op marktplaats heeft aangeboden, de verkoper hier gaat helpen? "Rechter, je kunt toch zo zien dat ik een louche figuur ben!"
Ik kan alleen maar concluderen dat je dit soort zaken niet goed weet in te schatten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Marvii
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 23:28 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | dr.dunno schreef: | bona fides schreef: | Zwart op wit kan ik het je niet geven, maar in wat je schrijft zie ik geen reden waarom je niet had mogen afgaan op de kilometerstand. Het wordt anders als de verkoper je heeft verteld dat hij zelf de kilometerstand niet vertrouwt. |
Als TS en de verkoper elkaar hebben gevonden op marktplaats kan ik je op die basis tenminste één reden noemen waarom je zeker niet moet afgaan op beweringen van verkopers.  |
Denk je werkelijk dat het argument dat hij de auto op marktplaats heeft aangeboden, de verkoper hier gaat helpen? "Rechter, je kunt toch zo zien dat ik een louche figuur ben!"
Ik kan alleen maar concluderen dat je dit soort zaken niet goed weet in te schatten. |
De koper zal bij de verkoop nooit alle dingen vertellen die aan een voertuig ontbreken oid. Ik wil alleen weten of ik in mijn recht sta om de overeenkomst te ontbinden. |
|
|
|
 |
Marvii
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 23:33 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | dr.dunno schreef: | bona fides schreef: | Zwart op wit kan ik het je niet geven, maar in wat je schrijft zie ik geen reden waarom je niet had mogen afgaan op de kilometerstand. Het wordt anders als de verkoper je heeft verteld dat hij zelf de kilometerstand niet vertrouwt. |
Ik kan alleen maar concluderen dat je dit soort zaken niet goed weet in te schatten. |
De koper zal bij de verkoop nooit alle dingen vertellen die aan een voertuig ontbreken oid. Ik wil alleen weten of ik in mijn recht sta om de overeenkomst te ontbinden. |
|
|
|
 |
dr.dunno
|
Geplaatst: zo 30 okt 2011 13:34 Onderwerp: |
|
|
Marvii schreef: | bona fides schreef: | dr.dunno schreef: | bona fides schreef: | Zwart op wit kan ik het je niet geven, maar in wat je schrijft zie ik geen reden waarom je niet had mogen afgaan op de kilometerstand. Het wordt anders als de verkoper je heeft verteld dat hij zelf de kilometerstand niet vertrouwt. |
Oke, bovenstaande discussie die BF opwerpt onverlet:
Ja, als jou geen verwijt kan worden gemaakt dat je redelijkerwijs had kunnen doorzien dat de km-stand niet klopte èn als de wederpartij niet zelf ook dwaalde omtrent de km-stand (dat moet hij zelf aantonen), dan kun je op grond van dwaling de overeenkomst ontbinden.
Kan hij aantonen dat ook hij dwaalde en/of kan jou gelet op de feiten en omstandigheden van het geval wél een verwijt worden gemaakt dat je redelijkerwijs had moeten inschatten dat de km-stand niet klopte, dan wordt het lastig. Maar dan moet je wel iemand tegenover je hebben die met sterke argumenten komt, zoals gezegd is het vaak degene met de meeste overredingskracht die wint, niet zozeer degene met de beste juridische argumenten. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
Marvii
|
Geplaatst: zo 30 okt 2011 13:44 Onderwerp: |
|
|
dr.dunno schreef: | Marvii schreef: | bona fides schreef: | dr.dunno schreef: | bona fides schreef: | Zwart op wit kan ik het je niet geven, maar in wat je schrijft zie ik geen reden waarom je niet had mogen afgaan op de kilometerstand. Het wordt anders als de verkoper je heeft verteld dat hij zelf de kilometerstand niet vertrouwt. |
Oke, bovenstaande discussie die BF opwerpt onverlet:
Ja, als jou geen verwijt kan worden gemaakt dat je redelijkerwijs had kunnen doorzien dat de km-stand niet klopte èn als de wederpartij niet zelf ook dwaalde omtrent de km-stand (dat moet hij zelf aantonen), dan kun je op grond van dwaling de overeenkomst ontbinden.
Kan hij aantonen dat ook hij dwaalde en/of kan jou gelet op de feiten en omstandigheden van het geval wél een verwijt worden gemaakt dat je redelijkerwijs had moeten inschatten dat de km-stand niet klopte, dan wordt het lastig. Maar dan moet je wel iemand tegenover je hebben die met sterke argumenten komt, zoals gezegd is het vaak degene met de meeste overredingskracht die wint, niet zozeer degene met de beste juridische argumenten. |
Dan is het makkelijk. Het is een normale km stand voor die auto met dat bouwjaar. Daarbij heeft hij me er niets over gezegd en tegen een vriend van mij en me vader ook niet(zei waren mee). Zelf wist hij het ook niet verteld de verkoper. Dus dan lijkt het mij dat ik inderdaad de overeenkomst kan ontbinden op grond van dwaling, en aders dat ik de koop niet rond krijg voor as zondag ivm het verkrijgen van geld van de verzekering. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 31 okt 2011 16:58 Onderwerp: |
|
|
Wat staat er allemaal in de koopovereenkomst? Ik kan mij zo voorstellen dat de koopovereenkomst de auto specificeert welke onderwerp van verkoop is. Vaak staat daar ook de kilometerstand op.
Wellicht zou je verkoper er op kunnen aanspreken dat hij verplicht is om aan jou een auto te leveren welke daadwerkelijk de bewuste kilometerstand heeft.
Ik begrijp overigens dat dat je nog niet betaald hebt, en dat je voor 6 november je geld moet hebben gehad. Hoe kan de verkoper controleren of jij daadwerkelijk je geld hebt gehad vóór 6 november 2011? _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|