Online Portal Leverancier al lange tijd niet bereikbaar
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Online Portal Leverancier al lange tijd niet bereikbaar Auteur: battle010 BerichtGeplaatst: za 11 mei 2019 14:47
    —
Ik woon in een appartementencomplex waarbij de bewoners gedwongen worden Warmte en Koude af te nemen bij een monopolist, genaamd: Vaanster.

Nu is de portal waarmee je inzicht kunt verkrijgen in je maandelijkse verbruiksgegevens e.d. al sinds september 2018 niet bereikbaar. Navraag bij Vaanster leert dat er een migratie naar een ander systeem gaande is en dat dit migratieproces langer duurt dan verwacht.

Als je vervolgens vraagt aan Vaanster hoe lang het nu nog gaat duren, dan krijg je nul op het rekest. Kennelijk hebben ze bij Vaanster dus ook geen idee hoeveel tijd deze migratie nu nog in beslag gaat nemen.

Nu heb ik het contract met Vaanster erop nagelezen, maar er wordt helaas niks vermeld over een online portal. Dat neemt niet weg dat de portal vanaf het begin beschikbaar was voor de klant en derhalve een (onverbrekelijk) onderdeel uitmaakt van hun dienstverlening.

Ik wil deze kwestie nu voor gaan leggen bij de geschillencommissie Energie, waarbij ik:

1) Eis dat de portal binnen uiterlijk een termijn X weer bereikbaar dient te zijn voor de klant, op straffe van een dwangsom.

2) Een schadevergoeding vorder voor de periode dat ik geen gebruik heb kunnen maken van de portal.

Achten jullie deze zaak kansrijk?


Laatst aangepast door battle010 op za 11 mei 2019 22:00, in totaal 1 keer bewerkt

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 11 mei 2019 19:11
    —
Erg kansrijk lijkt dit me niet. Ik neem aan dat je ook een meter hebt waarmee je je gebruik in de gaten kunt/had kunnen houden?

#3:  Auteur: battle010 BerichtGeplaatst: za 11 mei 2019 21:59
    —
Klopt, iedere bewoner heeft een GJ-meter, waarop het warmte verbruik kan worden afgelezen.

Een GJ-meter toont echter niet het verbruik uit het verleden. Analyseren van de data kan dus niet. In de portal werden er ook allerlei staafdiagrammen en grafieken getoond, zodat je op een snelle manier kon zien of het warmte verbruik door de tijd heen is af- of toegenomen.

Als klant kun je met deze info dan aan de slag, door te analyseren waar bijv het gestegen warmte verbruik vandaag komt. Zijn het bepaalde maanden of tijdstippen dat het warmteverbruik enorm is gestegen? Op basis van deze analyse kun je mogelijk maatregelen nemen om het gestegen warmteverbruik een halt toe te roepen.

Mede gelet op de monopolie positie van vaanster (de klant kan dus niet overstappen naar een andere leverancier), zou het daarom niet meer dan redelijk zijn als de portal weer snel bereikbaar zou zijn.

Hier is toch iets voor te zeggen?

#4:  Auteur: Vermeulen_J BerichtGeplaatst: ma 13 mei 2019 14:58
    —
Ik neem aan dat klanten wel een jaarafrekening krijgen?
Daar zal het verbruik uit het verleden zo mogelijk ook gewoon op af te lezen zijn?

Ik weet niet of er uberhaupt een verplichting bestaat inzicht te geven in je verbruik anders dan op momenten dat je moet betalen (het factuur).

Dat een dergelijke service geboden wordt is leuk, maar je kan natuurlijk ook gewoon (zo niet beter) je eigen administratie bijhouden.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl