Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 11:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onderhoudsplicht voor Belgische schoonouders betalen?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
svanboven



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 20 mrt 2013 21:58    Onderwerp: Onderhoudsplicht voor Belgische schoonouders betalen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben op zoek naar informatie om te bepalen of ik als Nederlander wettelijk verplicht ben om alimentatie te betalen aan mijn Belgische schoonmoeder. Kortom, is de Belgische wet op mij van toepassing?

In België bestaat namelijk sinds 1984 een wet die kinderen (en schoonkinderen) verplicht tot bijdrage (soort alimentatie) als de ouders bijvoorbeeld in het bejaardentehuis belanden en het pensioen niet toereikend is om de kosten te dekken.

Zie hier de Belgische artikelen 205 en 206.
En specifiekere informatie over onderhoudsplicht aan (schoon)ouders in rusthuis.

De situatie is als volgt:

Ik ben in Nederland geboren, heb de Nederlandse nationaliteit en werk en woon in Nederland. Ik ben in 2009 in Nederland getrouwd in gemeenschap van goederen. Mijn vrouw is in België geboren, heeft nog steeds de Belgische nationaliteit maar woont en werkt als ruim 15 jaar in Nederland. Wij wonen getrouwd samen in Nederland en werken beide in Nederland.

Nu is mijn schoonmoeder in België recent in een bejaardentehuis geplaatst en blijkt haar pensioen niet de maandelijkse kosten te dekken. Nu stuurt OCMW Antwerpen ons een verzoek om onze salarisstroken en dergelijke op te sturen zodat bepaald kan worden wat wij moeten gaan bijdragen. Ze willen het tekort verdelen over de drie kinderen zoals de Belgische wet dat voorschrijft.

Nu vraag ik mij af of ik als Nederlander moet voldoen aan die Belgische wetgeving vanwege mijn nederlandse huwelijk met mijn Belgische vrouw?

Is mijn vrouw als Belgische wel verplicht om hier aan mee te werken en te gaan betalen?

En hoe zit het dan met het feit dat we in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, waardoor mijn vrouw als ze zou betalen, dan eigenlijk ook voor de helft 'mijn' geld aan de Belgische staat geeft?

Als ik in België voor de Belgische wet getrouwd zou zijn met mijn vrouw dan had ik me wel kunnen voorstellen dat ik dan ook de Belgische wetten zou moeten respecteren... maar ik ben in Nederland getrouwd.

Ik voel er weinig voor om ook nog eens het Belgische sociale systeem te moeten sponsoren terwijl we beide in Nederland al sociale lasten afdragen. Daarnaast is de onderhoudsplicht aftrekbaar voor de Belgische belastingbetaler, maar daar heb ik natuurlijk ook niks aan omdat we belasting in Nederland betalen.

In de Haagse verdragen kan ik alleen regelingen omtrent ouder-kind en (ex)partner alimentatie vinden. Logisch dat internationaal is vastgelegd dat je alimentatie moet betalen aan je kind of ex-partner ongeacht waar je woont. Maar kind-ouder alimentie zie ik daar nergens bij staan. Dat bestaat misschien wel alleen in België? Is dat dan wel internationaal af te dwingen door België?

Wie heeft er verstand van internationaal privaatrecht en kan mij vertellen hoe ik dit moet zien!?


Update: extra link met informatie toegevoegd, de titel en de laatste 3 paragrafen aangepast.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: za 30 mrt 2013 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het enige dat ik kan bedenken, is contact op te nemen met de Belgische equivalent van het Juridisch Loket. Misschien dat er in het Belgisch IPR hierover iets geregeld is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: za 30 mrt 2013 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je echtgenote lijkt er zo te lezen wel onder te vallen, dit zal niet afhankelijk zijn van het land waarin ze woont; door de gemeenschap van goederen zal jij er indirect ook mee te maken krijgen. Of het vervolgens executeerbaar is in Nederland is een goede tweede vraag, aangezien wij een dergelijke bijdrage niet kennen en het mogelijk goed verdedigbaar is dat als je al in Nederland betaalt je dit niet nogmaals in België zou moeten hoeven doen (is verdragrechtelijk allemaal goed geregeld) en bovendien je als je de kosten niet kunt aftrekken je onevenredig hard getroffen wordt door de maatregel; wellicht levert dit strijd op met de openbare orde en zal de Nederlandse rechter vervolgens stellen dat het vonnis niet tenuitvoer kan worden gelegd.

Maar moet je echtgenote niet al in zowel België als Nederland bijvoorbeeld ook ziektekostenpremies afdragen? Dat plus dit gedoe is misschien wel genoeg om te overwegen haar Nederlandse te laten worden; het is niet dat ze met haar Belgische nationaliteit een bijzonder voordeel haalt lijkt me.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds