Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onderhoudsplicht minderjarigen
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Anna-D



Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 23 mei 2019 16:43    Onderwerp: Onderhoudsplicht minderjarigen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Mijn zoon van bijna 32 wilt graag nog aanspraak maken op het onderhoudsplicht. Dit heeft hij mij onlangs laten weten (schriftelijk)
Het gaat hem hoofdzakelijk om medische kosten. Mocht ik niet akkoord gaan dan gaat hij juridische stappen ondernemen.

Op 16 jarige leeftijd is hij met toestemming van mij uit het huis geplaatst op advies van jeugdzorg. Later heb ik begrepen dat hij slecht was opgevangen (eerst nog een half jaar dakloos etc. toen zelfstandig kunnen huren met goedkeuring van de burgemeester). In de jaren dat wij geen contact hadden (5 jaar) kon hij ook niet meer bij een tandarts terecht. Daardoor is zijn gebit in verval geraakt en nu jaren later betaald hij nog steeds de prijs daarvoor. Met andere woorden hij heeft jaarlijks hoge kosten. Hij is van mening dat ik daar mede schuldig aan ben geweest en omdat de schade nog voor zijn 21ste is ontstaan en zou ik hier dus financieel verantwoordelijk voor zijn.
Hij eist dus dat ik de gemaakte kosten tot zijn 21ste betaal en de helft van alle kosten die daarna zijn gemaakt om alles zo goed mogelijk te herstellen (kronen, vullingen etc.). Het zou in totaal om 6.500 euro gaan.

Ik vind het onredelijk, want ik heb geen contact met hem gehad in die periode. Ook kon hij zelf een andere tandarts zoeken en daar zich laten behandelen en niet een jaar of 5 wachten. Ook heb ik niet eens de capaciteit om zo een groot bedrag te betalen.

Moet ik nu bang zijn dat de rechter mij kan veroordelen?
Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 25 mei 2019 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Al zijn vorderingen (terecht of niet) lijken mij inmiddels ruimschoots te zijn verjaard.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 28 mei 2019 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

3x daags je tanden poetsen en niet te veel Golden Power / snoepgoed naar binnen werken en dan was er niks met dat gebit gebeurd, zeker niet in 5 jaar tijd.

Ik vind dit maar een beetje profiteursgedrag, maar dat is mijn persoonlijke mening. En ben je vanaf je 18e niet op jezelf aangewezen in onze maatschappij? Had je zoon tussen zijn 18e en 21e een baan of uitkering? Zo mogelijk heeft dat ook weer invloed op enige eisen, als die na 11 jaar nog opeisbaar zouden zijn. Wat er na zijn 21e is gebeurd is naar mijn idee geheel zijn eigen probleem. Het niet kunnen bezoeken van een tandarts vind ik een raar verhaal.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Anna-D



Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 04 jun 2019 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Al zijn vorderingen (terecht of niet) lijken mij inmiddels ruimschoots te zijn verjaard.


Helaas ben ik nog niet helemaal gerustgesteld, zou je misschien je reactie kunnen toelichten waarom het wel of niet verjaard is?

Vermeulen_J schreef:
3x daags je tanden poetsen en niet te veel Golden Power / snoepgoed naar binnen werken en dan was er niks met dat gebit gebeurd, zeker niet in 5 jaar tijd.

Ik vind dit maar een beetje profiteursgedrag, maar dat is mijn persoonlijke mening. En ben je vanaf je 18e niet op jezelf aangewezen in onze maatschappij? Had je zoon tussen zijn 18e en 21e een baan of uitkering? Zo mogelijk heeft dat ook weer invloed op enige eisen, als die na 11 jaar nog opeisbaar zouden zijn. Wat er na zijn 21e is gebeurd is naar mijn idee geheel zijn eigen probleem. Het niet kunnen bezoeken van een tandarts vind ik een raar verhaal.


Na uithuisplaatsing is hij door de omstandigheden niet op bezoek bij de tandarts geweest voor controle en na 1 jaar niet op controle is hij uitgeschreven bij de tandartspraktijk. Verder heeft niemand hem daarop gewezen is zijn standpunt en daar stelt hij mij verantwoordelijk voor, want hij was toen minderjarig.

Waarom zijn gebit enorm verslechterd is in een zeer korte periode? Omdat hij een abnormale occlusie heeft en dat in combinatie met geen controle en slecht poetsen.

Hopelijk zijn de eisen van hem verjaard dan kan ik weer verder met mijn eigen leven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2019 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anna-D schreef:
bona fides schreef:
Al zijn vorderingen (terecht of niet) lijken mij inmiddels ruimschoots te zijn verjaard.


Helaas ben ik nog niet helemaal gerustgesteld, zou je misschien je reactie kunnen toelichten waarom het wel of niet verjaard is?

art. 3:310 lid 1 BW schreef:
Een rechtsvordering tot vergoeding van schade of tot betaling van een bedongen boete verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de benadeelde zowel met de schade of de opeisbaarheid van de boete als met de daarvoor aansprakelijke persoon bekend is geworden, en in ieder geval door verloop van twintig jaren na de gebeurtenis waardoor de schade is veroorzaakt of de boete opeisbaar is geworden.

Vorderingen tot vergoeding van schade die "voor zijn 21ste" is ontstaan, zijn nu dus verjaard. Tenzij hij aannemelijk kan maken dat hij pas vele jaren later (minder dan 5 jaar geleden) met die schade bekend is geworden. Maar hij moet toch wel gemerkt hebben dat er iets mis was met zijn gebit...

Vergoeding van schade die op of na zijn 21ste is ontstaan vordert hij blijkbaar niet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 07 jun 2019 21:27    Onderwerp: Re: Onderhoudsplicht minderjarigen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anna-D schreef:
Hallo,

Mijn zoon van bijna 32 wilt graag nog aanspraak maken op het onderhoudsplicht.

Verjaard en daarmee kansloos.

Overigens: de derde persoon enkelvoud van 'willen' is 'wil'.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds