Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 15:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nieuwe wet rondom telefoon abonnement discriminerend?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sausje



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2017 16:20    Onderwerp: Nieuwe wet rondom telefoon abonnement discriminerend? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallotjes,

Zoals ik hierboven al aangeef, vind ik persoonlijk dat de nieuwe regels rondom dit zeer discriminerend zijn en vraag ik me af of deze wet überhaupt wel mag?

Het is namelijk zo dat als men een toestel boven de €250 pakt bij een nieuw contract, dan word er een inkomenstoets gedaan.
Vanwege dat ik WAJONG (80-100) heb, heb ik natuurlijk een laag inkomen. Hierdoor vind men nu opeens dat ik mij niet zo een abonnement kan permitteren, ondanks dat ik al 8 jaar lang, elke 2 jaar mijn abonnement deed verlengen met een nieuwe (high-end) telefoon.
Dit gaat dan ook al 8 jaar goed, ik heb geen negatieve BKR of schulden. Toch vinden ze nu, gebaseerd op mijn inkomen, dat ik het opeens niet kan. Dit is gewoon de reinste vorm van discrimineren, want er word onderscheid gemaakt op basis van inkomen.

Dit gaat zelfs gewoon rechtstreeks in strijd met de 1ste grondwet "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.".

Artikel 90quater van het Nederlands Wetboek van Strafrecht vult dit aan en definieert discriminatie als: "Onder discriminatie of discrimineren wordt verstaan elke vorm van onderscheid, elke uitsluiting, beperking of voorkeur, die ten doel heeft of ten gevolge kan hebben dat de erkenning, het genot of de uitoefening op voet van gelijkheid van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere terreinen van het maatschappelijk leven, wordt tenietgedaan of aangetast

Wat kan ik hiertegen doen? Welke stappen kan ik ondernemen om dit duidelijk te maken dat deze nieuwe wet belachelijk is en in strijd is met de grondwet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: do 01 jun 2017 10:47    Onderwerp: Re: Nieuwe wet rondom telefoon abonnement discriminerend? Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. Wetten kunnen in Nederland niet getoetst worden aan de grondwet.
2. Discriminatie is het ongelijk behandelen, achterstellen of uitsluiten van mensen op basis van (persoonlijke) kenmerken. Daar is uiteraard geen sprake van.
3. Er is ook geen sprake van strafrechtelijke discriminatie (art. 90quater Sr). Het doel en gevolg ontbreekt.

Het doel van deze maatregel is het tegengaan van schulden bij een groep die niet het geldelijk vermogen heeft om bij een tegenslag het hoofd nog boven water te houden.

sausje schreef:
Wat kan ik hiertegen doen? Welke stappen kan ik ondernemen om dit duidelijk te maken dat deze nieuwe wet belachelijk is en in strijd is met de grondwet?

Vergeet deze gedachte lijn, koop gewoon de telefoon die wilt hebben en sluit daar een los abonnement bij af. Of vraag aan de aanbieder of hij het abonnement zonder krediet wil verlenen (dat komt op het zelfde neer).
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill


Laatst aangepast door Alfatrion op do 01 jun 2017 13:19, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sausje



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: ma 05 jun 2017 15:15    Onderwerp: Re: Nieuwe wet rondom telefoon abonnement discriminerend? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
1. Wetten kunnen in Nederland niet getoetst worden aan de grondwet.
2. Discriminatie is het ongelijk behandelen, achterstellen of uitsluiten van mensen op basis van (persoonlijke) kenmerken. Daar is uiteraard geen sprake van.
3. Er is ook geen sprake van strafrechtelijke discriminatie (art. 90quater Sr). Het doel en gevolg ontbreekt.

Het doel van deze maatregel is het tegengaan van schulden bij een groep die niet het geldelijk vermogen heeft om bij een tegenslag het hoofd nog boven water te houden.

sausje schreef:
Wat kan ik hiertegen doen? Welke stappen kan ik ondernemen om dit duidelijk te maken dat deze nieuwe wet belachelijk is en in strijd is met de grondwet?

Vergeet deze gedachte lijn, koop gewoon de telefoon die wilt hebben en sluit daar een los abonnement bij af. Of vraag aan de aanbieder of hij het abonnement zonder krediet wil verlenen (dat komt op het zelfde neer).


Maar dat is dan toch belachelijk. Ik heb geen schulden en ik kom ook niet moeilijk rond. Ja ik zit onder minimum, maar ik ben zeer efficiënt in het rondkomen.
Dus waarom als het al bijna een decennia goed gaat, ik nog nooit moeite heb gehad met het betalen van die €35-42 (over de periode met inflatie) per maand, nu opeens volgens hun niet kan? Dan word ik toch benadeeld puur op het feit dat ik volgens hun niet genoeg inkomen heb, ondanks dat ik al een decennia aangeef dat ik dus wel genoeg inkomen hiervoor heb?!
Dat is toch mij benadelen op het kenmerk van mijn inkomen?! Ergo, discrimineren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: ma 05 jun 2017 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar geen strafbare discriminatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 05 jun 2017 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Betaal je in 1x voor je telefoon, dan is er geen probleem.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sausje



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: ma 05 jun 2017 17:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Betaal je in 1x voor je telefoon, dan is er geen probleem.


In 1x €750 neergooien is redelijk moeilijk voor mij, maar per maand een €41 betalen is geen probleem.

Maar goed, blijkbaar is logisch denken voor veel mensen iets te moeilijk.

Ik word gewoon gediscrimineerd door het inkomen wat ik heb, je kan het proberen te draaien zoveel je wil, maar dat is een feit.


Sowieso heb ik nu €404,- bij betaald en krijg ik de telefoon. Dus het gaat zich totaal niet erom of ik wel of niet kan betalen. Het gaat zich om het principe dat ik benadeeld word op basis van mijn inkomen.
Maar het is altijd makkelijk praten door mensen die totaal niet weten hoe het is om in mijn situatie te zitten. Rolling Eyes Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: ma 05 jun 2017 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sausje schreef:


Ik word gewoon gediscrimineerd door het inkomen wat ik heb, je kan het proberen te draaien zoveel je wil, maar dat is een feit.


En met die discriminatie kun je helemaal niks, want het is geen strafbare discriminatie. Dat kan je proberen te draaien zoveel je wil, maar dat is ook een feit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 06 jun 2017 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sausje schreef:
bona fides schreef:
Betaal je in 1x voor je telefoon, dan is er geen probleem.


In 1x €750 neergooien is redelijk moeilijk voor mij, maar per maand een €41 betalen is geen probleem.

Maar goed, blijkbaar is logisch denken voor veel mensen iets te moeilijk.

Ik word gewoon gediscrimineerd door het inkomen wat ik heb, je kan het proberen te draaien zoveel je wil, maar dat is een feit.

Het feit dat in 1x betalen van € 750 een probleem is, geeft aan dat het aangaan van zo'n lening risico's met zich brengt.

Dát er gekeken wordt of je voldoende kredietwaardig bent en dát er op de kredietverstrekker een verantwoordelijkheid rust om dit serieus te nemen is normaal (dat dit voorheen niet gebeurde is niet normaal... waarom zou een geldlening voor de aanschaf van een telefoon anders mogen worden behandeld dan een geldlening voor de aanschaf van een fiets?).

Een ander punt is of het juist is dat een kredietverstrekker je gelet op je inkomen onder geen beding een lening van € 750 mag verstrekken. Ik ken de regels daarvoor niet goed genoeg.

Quote:
Sowieso heb ik nu €404,- bij betaald en krijg ik de telefoon.

Probleem opgelost.

Quote:
Dus het gaat zich totaal niet erom of ik wel of niet kan betalen. Het gaat zich om het principe dat ik benadeeld word op basis van mijn inkomen.
Maar het is altijd makkelijk praten door mensen die totaal niet weten hoe het is om in mijn situatie te zitten. Rolling Eyes Rolling Eyes

Met alle respect, maar problemen rondom de aanschaf van een telefoon van € 750 noem ik luxeproblemen. Het is niet dat het recht op een smartphone je is ontzegd.

Zoals gezegd is het normaal dat bij de verstrekking van een krediet de kredietwaardigheid wordt getoetst. Dat is geen verboden discriminatie.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sausje



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: di 13 jun 2017 21:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dat is geen verboden discriminatie.


Dit alleen laat zien dat ons hele rechtssysteem aan het falen is.

Discrimineren is discrimineren, maar ja, als het in belang van corporaties is dan mag het wel. Belachelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 13 jun 2017 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het was juist belachelijk dat ervoor leningen tbv telefoons andere regels golden dan voor normale leningen.
Heb je het over ongelijkheid dan zat die juist daar.
En dat is nu rechtgetrokken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 13 jun 2017 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het was juist belachelijk dat ervoor leningen tbv telefoons andere regels golden dan voor normale leningen.
Heb je het over ongelijkheid dan zat die juist daar.
En dat is nu rechtgetrokken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: wo 14 jun 2017 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Had je de telefoon niet gekregen als je de volle 750 euro als lening was aangegaan?

Volgens mij omschrijf je een situatie waarin je normaliter gewoon in aanmerking kunt komen voor een lening (Wajong schijnt geen bezwaar te zijn, en geen BKR registratie).

De hamvraag is of je ook daadwerkelijk bent geweigerd toen je de lening aan wou gaan. Anders zou niet zo zeer de wet discriminerend zijn, maar de verstrekker van de lening.

Al zou die laatste dan alsnog kunnen beslissen op basis van de beschikbare gegevens het risico te hoog te vinden en jouw de lening dus niet te willen verstrekken.

Ik vind dat hun goed recht en heeft niks met discriminatie te maken, eerder met risicoinschatting.

Je hebt nu aangegeven dat je 440 euro hebt bijbetaald zodat (waarschijnlijk) de kosten van het toestel onder de 250 euro zijn uitgekomen. Maar was/is je de lening ook geweigerd toen je maar 300 of 150 euro wou bijbetalen? De lening wordt dan lager alsmede het risico dat er niet betaald zou worden.

Je haalt in de TS overigens ook een quoteje aan en leest niet verder dan de neus lang is heb ik het idee. Het dikgedrukte is voor jouw dé reden dat het niet zou mogen, maar de zin in zijn geheel is:

Quote:
Onder discriminatie of discrimineren wordt verstaan elke vorm van onderscheid, (...) die ten doel heeft of ten gevolge kan hebben dat (...) het genot (...) op voet van gelijkheid van de rechten van de mens (...), wordt tenietgedaan of aangetast


(bovenstaand maar even samengevat op basis van de telefoon in kwestie).

Volgens mij is het hebben van een telefoon geen verworven mensenrecht, dus lijkt het me allerminst relevant.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: wo 14 jun 2017 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vroeger leerde je als kind nog dat je eerst moest sparen voordat je iets kon kopen. Ze gewoon iedere maand een drie tientjes op een spaarrekening en over 24 maanden heb je 720 euro die je kunt besteden aan een telefoon. Lenen is toch maar duur.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds