Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Niet roken als functie-eis
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 8:54    Onderwerp: Niet roken als functie-eis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zag in een personeelsadvertentie bij de gewenst persoonlijkheidskenmerken de volgende eisen staan:

Quote:
Zelfstandig, flexibel, praktisch ingesteld, serviceverlenend, meedenken, representatief, stressbestendig, discreet, sociaal, gevoel voor verhoudingen. Niet roken.


Voor het geval je dat niet roken al als persoonlijkheidskenmerk kunt betitelen: hellend vlak v.w.b. invloed die de werkgever op de persoonlijke levenssfeer van de werknemer wil uitoefenen? Of moet dit kunnen?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
jacq



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 454


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 9:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ligt er natuurlijk aan voor welke functie. Ik kan me voorstellen dat je in een kinderdagverblijf zo'n eis stelt. Bij andere functies kan ik me dat wat minder voorstellen en roken is in Nederland nog altijd niet (algeheel)verboden.

groet,
jacq


Laatst aangepast door jacq op di 20 mrt 2007 10:42, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tom84

Tom84

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 184


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 9:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tja, tis geen persoonlijk kenmerk, maar hinderlijk zou ik het wel vinden.

roken is en blijft smerig, en als je gaat roken ben je niet aan het werk. tijd=geld dus begrijpelijk..

werk je in de tuin dan kan het evt. wel, maar ergens anders op kantoor is het not-done..

verslavingen zijn voor thuis... Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 9:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik meen me te herinneren dat een dergelijke eis wel gesteld mag worden, maar alleen als die uit hoofde van de functie (en vast ook wel andere bijzondere omstandigheden) te rechtvaardigen is. Dat je op je werk niet mag roken is prima, maar je kan toch moeilijk volhouden dat je een thuis-rokers alleen al om die reden niet wil aannemen?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 9:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor welke functie was deze advertentie, Simoon?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tom84

Tom84

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 184


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 9:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zelfstandig, flexibel, praktisch ingesteld, serviceverlenend, meedenken, representatief, stressbestendig, discreet, sociaal, gevoel voor verhoudingen. Niet roken.

relatieTherapeut? Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou toch verwachten dat ze in een advertentie voor een stoppen-met-roken-therapeut deze eis wel zouden stellen... maar nee. Smile
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Serieus, een redelijk oud citaat van rokersbelangen.nl, maar toch nog wel relevant denk ik:

Quote:
overheid - Roken en solliciteren 14-12-2004

Roken en solliciteren
Werven alleen niet-rokers mag niet


Staatssecretaris De Grave van Sociale Zaken en Werkgelegenheid erkent dat werkgevers niet expliciet mogen vragen naar niet-rokende werknemers. Dit schrijft hij naar aanleiding van onze klacht over het toenemend aantal personeelsadvertenties waarin niet-roken als functie-eis wordt gesteld.
De Grave schrijft: "Werkgevers mogen niet alleen personeelsleden werven onder niet-rokers, behalve in het zeer uitzonderlijk geval dat alleen niet-roker geschikt kunnen zijn voor de opengestelde functie (bijvoorbeeld ruimtevaarders). Klik hier voor de complete brief.

In februari jl. deden wij ons beklag over de toenemende discriminatie van rokers in sollicitatie-procedures en vroegen wij de Staatssecretaris maatregelen te nemen. Wij zijn van mening dat het rookgedrag van een kandidaat niet bepalend mag zijn om wel of niet voor een functie in aanmerking te komen. Werkgevers hebben de plicht potentiële werknemers te beoordelen op hun capaciteiten en niet op hun rookgedrag. Door rokers vooraf te weren wordt hen de mogelijkheid ontnomen, kans te maken op een baan en wordt hierdoor hun maatschappelijk functioneren in gevaar gebracht.
De Staatssecretaris ziet vooralsnog geen reden maatregelen te treffen tegen het uitsluiten van rokers bij sollicitatieprocedures. Wij blijven dan ook doorgaan met het verzamelen van advertenties om hem te overtuigen van de noodzaak deze ontwikkeling aan te pakken. Toch zijn wij zeer blij met deze onomwonden uitspraak van de Staatssecretaris. Sinds de oprichting van de stichting vragen wij regelmatig aandacht voor de positie van de roker. Omdat wij uit ervaring weten dat de roker steeds vaker achtergesteld wordt. En met dit oordeel van de Staatssecretaris zijn de rokers bij machte het onrecht, deze discriminatie, aan te vechten. Een opsteker dus!

_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de potentiële werkgever er in het sollicitatiegesprek naar vraagt, en je liegt dat je niet rookt? Gaat ie je later dan ontslaan omdat je wel blijkt te roken?
Of moet je eerst een medische keuring ondergaan Rolling Eyes

Wat een gezeur... alsof niet-rokers nooit lummelen in de baas z'n tijd.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tom84

Tom84

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 184


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Als de potentiële werkgever er in het sollicitatiegesprek naar vraagt, en je liegt dat je niet rookt? Gaat ie je later dan ontslaan omdat je wel blijkt te roken?
Of moet je eerst een medische keuring ondergaan Rolling Eyes

Wat een gezeur... alsof niet-rokers nooit lummelen in de baas z'n tijd.


rokers lummelen+roken.... das dubbel op dus..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarom mag deze eis toch ook alleen gesteld worden voor specifieke functies waar niet-roken daadwerkelijk een vereiste is?

Wel kan de werkgever het roken op de werkplek/binnen zijn gebouwen (buiten een eventuele rookzone o.i.d.) verbieden.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een keer meegemaakt dat men mij meerdere keren uitdrukkelijk wees op het rookverbod op de gehele plant en dat ik als roker me dit goed moest overleggen want het zou betekenen dat ik 8 uur niet zou kunnen roken.

Hoewel het misschien discriminerend over kan komen vind ik het toch bewonderenswaarig dat men het specifiek in de vacature erbij gezet heeft.
Rokers weten op deze manier meteen dat ze er waarschijnlijk beter aan doen om niet op de fuctie te solliciteren.

Ik vind het trouwens net zo discriminerend als dat er zou staan 'zonder ervaring onnodig te solliciteren'.

Mensen die zeggen dat rokers minder werken vanwege het roken hebben kennelijk nog niet genoeg levenservaring opgedaan.
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 13:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar aanleiding van de vragen: het betreft een (juridische) kantoorfunctie.
En "gevoel voor verhoudingen" is een soort synoniem voor: niet sputteren en altijd de baas de baas laten zijn Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Michaelm: Het verschil tussen roken en werkervaring dat wel dat de laatste een relevante eigenschap is en roken meestal niet.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch: Het verschil zit hem niet in het relevante. Het verschil zit daarin dat ook niet-rokers veel lummelen of extra etenstijd nemen met de gedachte die rokers hebben ook zoveel pauze.

En ik had het over mensen die dus durven te zeggen dat rokers minder zouden werken.
Zo kan ik net zo goed zeggen dat niet rokers waarschijnlijk zo gestresst zijn dat ze per deifinite al vele malen slechter werken dan hun rokende collega's.
Het zijn beide onzin opmerkingen die totaal niet onderbouwd kunnen worden.
En beide zijn ze absoluut niet relevant voor werkervaring.

En daarbij komt dus dat ik letterlijk zei dat mensen die durven te zeggen dat rokers minder werken dus kennelijk nog niet genoeg levenservaring hebben opgedaan. Iets wat ook compleet los staat van werkervaring.
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds