Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 24 apr 2024 3:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Minderjarige die een arbeidscontract ondertekend
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dadumdum



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 17:24    Onderwerp: Minderjarige die een arbeidscontract ondertekend Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een vraagje:

Is een contract geldig als deze door een 17-jarige ondertekend is?


Het volgende is het geval:

Het is mondelijk aangegeven dat de wettelijke vertegenwoordiger van de 17-jarige het contract moest ondertekenen. Dit is gezegt in het bijzijn van meerdere personen. Ook staat op het contract dat de wettelijke vertegenwoordiger ingeval van minderjarigheid het contract moet ondertekenen.

De 17-jarige heeft het contract toch zelf ondertekend, en heeft een service ontvangen, waarvoor deze nu voor periode van minimaal 12 maanden werkzaam moet zijn bij het bedrijf. ("De persoon zal voor een periode van minimaal 12 maanden...").

Nu is deze persoon inmiddels net 18 jaar geworden, en wil van dit contract afwijken. Hiervoor heeft hij als argumenten dat het contract ongeldig is, omdat hij het als 17-jarige heeft ondertekend, en omdat het contract te vaag is door de "Minimaal 12 maanden" in het contract.

Mijn vraag is waar ik sta met dit contract. Is dit contract geldig of ongeldig?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 17:35    Onderwerp: Re: Minderjarige die een arbeidscontract ondertekend Reageer met quote Naar onder Naar boven

dadumdum schreef:
Even een vraagje:

Is een contract geldig als deze door een 17-jarige ondertekend is?

Ja, op grond van BW 7:612 is een minderjarige van 16 of 17 op het gebied van het arbeidsrecht gelijkgesteld met een meerderjarige.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even afgezien of het wel of niet geldig is.
Wat is er zo lastig, duur of ongewenst aan het opstellen van een nieuw contract ?
Waarom niet een medewerker iets tegemoet komen om te garanderen dat hij met plezier blijft werken ?
Waarom is zo iets onbenulligs het waard om de arbeidsverhouding te verstoren ?
Waarom vraag je jezelf niet af of de medewerker goed is of slecht is ?
Die keuze is toch veel makkelijker ?
Als je al weet dat hij wel goed is waarom dan zo'n probleem hierover ?
De medewerker geeft zelf aan dat hij het stukje 'minimaal 12 maanden' als een zeer onzekere garantie ziet voor zijn toekomst.

Misschien kan de medewerker wel ergens anders beginnen maar bevalt hem het werk goed en probeert hij eerst zijn positie wat te verbeteren voordat hij het andere werk afwijst.
Ik kan legio mogelijkheden bedenken die compleet afwijken van het pure juridische aspect.

Als ik zoiets lees en me dan erbij bedenk dat werkgevers aangeven dat het moeilijk is om geschikt personeel te vinden dan weet ik dus al meteen waarom ze zo'n moeite hebben met het vinden van personeel en dat ligt dus niet aan het personeel.
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
Even afgezien of het wel of niet geldig is.
Wat is er zo lastig, duur of ongewenst aan het opstellen van een nieuw contract ?
Waarom niet een medewerker iets tegemoet komen om te garanderen dat hij met plezier blijft werken ?
Waarom is zo iets onbenulligs het waard om de arbeidsverhouding te verstoren ?
Waarom vraag je jezelf niet af of de medewerker goed is of slecht is ?
Die keuze is toch veel makkelijker ?
Als je al weet dat hij wel goed is waarom dan zo'n probleem hierover ?
De medewerker geeft zelf aan dat hij het stukje 'minimaal 12 maanden' als een zeer onzekere garantie ziet voor zijn toekomst.

Misschien kan de medewerker wel ergens anders beginnen maar bevalt hem het werk goed en probeert hij eerst zijn positie wat te verbeteren voordat hij het andere werk afwijst.
Ik kan legio mogelijkheden bedenken die compleet afwijken van het pure juridische aspect.

Als ik zoiets lees en me dan erbij bedenk dat werkgevers aangeven dat het moeilijk is om geschikt personeel te vinden dan weet ik dus al meteen waarom ze zo'n moeite hebben met het vinden van personeel en dat ligt dus niet aan het personeel.


Waarom zo veel vooroordelen over de onzinnigheid van iets wanneer de casus daarvoor lang niet concreet genoeg is??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat het de realiteit zo mooi weergeeft.
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om wat voor ontvangen "service" en werk gaat het? Het hele verhaal wekt op mij de indruk van ouderwets geronsel voor een beroepsleger.

Maar iemand van 17 is inderdaad gewoon bekwaam, daar zal het dus niet aan liggen. Verder zie ik niet in wat vaag is aan "minimaal 12 maanden".
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 22:59    Onderwerp: Re: Minderjarige die een arbeidscontract ondertekend Reageer met quote Naar onder Naar boven

dadumdum schreef:

De 17-jarige heeft het contract toch zelf ondertekend, en heeft een service ontvangen, waarvoor deze nu voor periode van minimaal 12 maanden werkzaam moet zijn bij het bedrijf. ("De persoon zal voor een periode van minimaal 12 maanden...").


Eerste vraag die rijst is een praktische: wat is dat voor service die deze 17-jarige heeft ontvangen? Is het arbeidscontract een soort ruil ofzo? (bijv. minimaal 12 maanden werken in ruil voor een lening vooraf o.i.d.)

In principe is het contract rechtsgeldig (een 17-jarige kan namelijk een arbeidscontract aangaan). Verder hangt het af van de inhoud van het contract, dus kom ik eerst eens even terug bij die praktische vraag. Sommige contracten zijn namelijk nietig (bijv. als ik jou in dienst neem om voor mij huurmoorden te plegen of wanneer onze overeenkomst anderszins in strijd is met de openbare orde of goede zeden of de wet)
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds