Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Marokkaanse vader eist handtekening voor aanvraag paspoort
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hansel



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2018 19:59    Onderwerp: Marokkaanse vader eist handtekening voor aanvraag paspoort Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

We zitten met de volgende vraag.

De Marokkaanse vader van mijn dochter (8 jaar) eist een handtekening voor het aanvragen van een paspoort om zodoende met haar op vakantie te kunnen naar Marokko.
Hij heeft twee jaar geleden getekend om voor haar een ID kaart aan te vragen. Hij was toen ook op de hoogte dat zij dan niet buiten de EU kan.
Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik niet wil dat hij met onze dochter naar Marokko gaat zolang haar ID kaart nog geldig is.

In hoeverre ben ik verplicht om een handtekening te zetten voor het aanvragen van een paspoort en kan ik weigeren dat zij met hem naar Marokko gaat?

Alvast bedankt voor de reacties.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 08 sep 2018 13:08    Onderwerp: Re: Marokkaanse vader eist handtekening voor aanvraag paspoort Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hansel schreef:
Hij heeft twee jaar geleden getekend om voor haar een ID kaart aan te vragen. Hij was toen ook op de hoogte dat zij dan niet buiten de EU kan.
Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik niet wil dat hij met onze dochter naar Marokko gaat zolang haar ID kaart nog geldig is.

Wat is daar de logica van? Je kunt een ID kaart hebben en daarnaast een paspoort. Het één sluit het ander niet uit. Je lijkt te willen redeneren dat de kosten voor een paspoort niet hoeven te worden gemaakt zolang de ID kaart nog geldig is, maar dat is natuurlijk onzin: dat paspoort is nodig om de dochter in staat te stellen met haar vader Marokko te kunnen bezoeken.

Ik kan er daarom niets anders van maken dan dat je om één of andere reden niet wilt dat de vader met zijn dochter Marokko bezoekt en dat je meent het recht te hebben dat te verhinderen.

Quote:
In hoeverre ben ik verplicht om een handtekening te zetten voor het aanvragen van een paspoort en kan ik weigeren dat zij met hem naar Marokko gaat?

In hoeverre heb je het recht de vader te verbieden met zijn dochter Marokko te bezoeken? Tja, je hebt blijkbaar samen met de vader het ouderlijk gezag over de dochter. Hij heeft jouw toestemming nodig om met zijn dochter het buitenland te bezoeken, net zoals jij zijn toestemming nodig hebt om met je dochter het buitenland te bezoeken (binnen de EU of niet, dat maakt niet uit!!).

Op basis van de informatie die je geeft stelt de vader zich schappelijk op. Hij heeft bijvoorbeeld getekend voor de ID kaart toen een ID kaart nodig was. Heb jij een goede reden om de vader dwars te zitten? Dat moet je aan jezelf vragen. Houd er dan wel rekening mee dat de vader zich in de toekomst ook minder schappelijk op kan stellen, en dat jullie dochter sowieso de verliezer is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
solasch



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 30


BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2018 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens de huidige wetgeving heeft de dochter (tevens) de marokkaanse nationaliteit. Wat weerhoudt de vader er van om een marokaans paspoort aan te vragen voor zijn dochter. Hij heeft daarvoor geen instemming van moeder voor nodig.
Op een dergelijk paspoort kan dochter reizen, zeker naar Marokko.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hansel



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2018 20:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

solasch schreef:
Volgens de huidige wetgeving heeft de dochter (tevens) de marokkaanse nationaliteit. Wat weerhoudt de vader er van om een marokaans paspoort aan te vragen voor zijn dochter. Hij heeft daarvoor geen instemming van moeder voor nodig.
Op een dergelijk paspoort kan dochter reizen, zeker naar Marokko.


Mijn dochter heeft niet de Marokkaanse nationaliteit. Haar vader is destijds naar Nederland gekomen en onze dochter is jaren later in Nederland geboren. Dus dat is niet aan de orde.

Er is tijdens een gesprek met de advocaat overeengekomen dat zolang haar ID kaart geldig is zij niet naar Marokko gaat. Ook moest de band tussen mijn dochter en haar vader eerst beter worden, aangezien het contact tussen hen stroef was. Deze afspraak werd gerespecteerd door alle partijen, maar hij krabbelt nu terug.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2018 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hansel schreef:
solasch schreef:
Volgens de huidige wetgeving heeft de dochter (tevens) de marokkaanse nationaliteit. Wat weerhoudt de vader er van om een marokaans paspoort aan te vragen voor zijn dochter. Hij heeft daarvoor geen instemming van moeder voor nodig.
Op een dergelijk paspoort kan dochter reizen, zeker naar Marokko.


Mijn dochter heeft niet de Marokkaanse nationaliteit. Haar vader is destijds naar Nederland gekomen en onze dochter is jaren later in Nederland geboren. Dus dat is niet aan de orde.

Er is tijdens een gesprek met de advocaat overeengekomen dat zolang haar ID kaart geldig is zij niet naar Marokko gaat. Ook moest de band tussen mijn dochter en haar vader eerst beter worden, aangezien het contact tussen hen stroef was. Deze afspraak werd gerespecteerd door alle partijen, maar hij krabbelt nu terug.


Ik vind dat een zeer vreemd punt, de advocaat lijkt mij geen gedragsdeskundige en wat heeft een geldigheidstermijn van een document nu van doen met de relatie dochter vader?

Mogelijk, draagt júist een gezamenlijke vader-dochter-vakantie bij aan die verbeterde relatie. En het is redelijk essentieel dat dochter ook haar vaders roots ervaart, want deze zijn ook haar gedeeltelijke roots.

En het is dus zeer wel mogelijk dat, wie heeft de stroeve relatie gemeten?, een mogelijke stroeve relatie al 3 jaar voor het verlopen van de ID kaart voorbij is, en wie meet dat dan?

Over stroefheid gesproken, ik heb wel eens een duik-vakantie in Egypte met mijn zoon afgebroken, omdat de relatie ernstig stroef verliep, dit terwijl zoonlief in het vadergezin zijn hoofdverblijfplaats heeft.
Als u meent dat het leven met ouders voor kinderen altijd van het lije dakje gaat, dient u mogelijk een nieuw standpunt in te nemen.

De zinsnede :" Bij de advo afgesproken ", kan een lezer de indruk geven dat de advo dit geïnitieerd heeft, echter dit komt waarschijnlijk uit uw koker?
Het woord "eist" in uw topic start zin is voor mij al een een rode lap, u kunt toch ook schrijven: "verzoekt"?
Hoe u het ook wend of keert, u blijft gedurende uw hele leven met de Marokaanse vader, de ouders van jullie dochter.

Bij de weg als dochter haar vader slechts 4 dagen in de maand van u mag zien, helpt dat minder aan het bijdragen van een goede vader dochter band.
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
solasch



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 30


BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2018 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Hansel,
Ik ben bang dat je niet helemaal op de hoogte bent van huidige wetgeving terzake. Ik laat me graag verbeteren, maar volgens mij is het zo dat jouw man als marokkaan diezelfde nationaliteit overdraagt aan zijn kinderen, ongeacht waar die geboren worden.
Men heeft wel eens geprobeerd dat te omzeilen door kinderen geboren in nederland uit nederlandse ouders (vader tevens marokkanse nationaliteit) niet te melden bij marokkaans consulaat. De nederlandse gemeenten volgen de lijn van Marokko. Jouw dochter staat in de GBA/BRP waarschijnlijk als zijnde marokkaans. Dat kan je natuurlijk makkelijk nagaan. Een mailtje aan je gemeente volstaat daartoe.
Als ik gelijk heb, dan heeft de vader jouw toestemming voor een reisdocument, geldig voor Marokko, helemaal niet nodig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: di 11 sep 2018 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

solasch schreef:
Beste Hansel,
Ik ben bang dat je niet helemaal op de hoogte bent van huidige wetgeving terzake. Ik laat me graag verbeteren, maar volgens mij is het zo dat jouw man als marokkaan diezelfde nationaliteit overdraagt aan zijn kinderen, ongeacht waar die geboren worden.
Men heeft wel eens geprobeerd dat te omzeilen door kinderen geboren in nederland uit nederlandse ouders (vader tevens marokkanse nationaliteit) niet te melden bij marokkaans consulaat. De nederlandse gemeenten volgen de lijn van Marokko. Jouw dochter staat in de GBA/BRP waarschijnlijk als zijnde marokkaans. Dat kan je natuurlijk makkelijk nagaan. Een mailtje aan je gemeente volstaat daartoe.
Als ik gelijk heb, dan heeft de vader jouw toestemming voor een reisdocument, geldig voor Marokko, helemaal niet nodig.


Mocht dit zo zijn, zal de gemeente geen privé gegevens via de E-mail verstrekken. Indien ouders beschikken over een account bij mijn.overheid.nl staat dit onder het kopje Brp ==> familie gegevens vermeldt.

Herstel: De nationaliteit staat alleen vermeldt bij degene die met haar/zijn DiGiD inlogt. Over de kinderrn wordt vermeldt: geboorteplaats en geboorte land.
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: di 11 sep 2018 16:20    Onderwerp: Re: Marokkaanse vader eist handtekening voor aanvraag paspoort Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hansel schreef:
Hallo,

We zitten met de volgende vraag.

De Marokkaanse vader van mijn dochter (8 jaar) eist een handtekening voor het aanvragen van een paspoort om zodoende met haar op vakantie te kunnen naar Marokko.
Hij heeft twee jaar geleden getekend om voor haar een ID kaart aan te vragen. Hij was toen ook op de hoogte dat zij dan niet buiten de EU kan.
Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik niet wil dat hij met onze dochter naar Marokko gaat zolang haar ID kaart nog geldig is.

In hoeverre ben ik verplicht om een handtekening te zetten voor het aanvragen van een paspoort en kan ik weigeren dat zij met hem naar Marokko gaat?

Alvast bedankt voor de reacties.


Nu ik uw topic eens wat heb laten bezinken, heb ik nog een vraagje: indien u met een Nederlandse man een dochter zou hebben gehad, zou het topic dan door u: "Nederlandse vader eist (!) handtekening voor aanvraag paspoort" genoemd zijn?

De benaming van de nationaliteit is, nu jullie dochter de Nl. nationaliteit kent, zoals u zelf bekend is, onnodig en net zoals uw woord gebruik: "eist" stemmingmakerij.
Ik durf zelfs te beweren: dicriminatoir te benoemen.
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
solasch



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 30


BerichtGeplaatst: di 11 sep 2018 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na inloggen op Mijn overheid, via digid, klikken op: contact met gemeente. Daarmee is identiteit moeder geverifieerd, en antwoord de gemeente. Ook met dit soort gegevens over eigen, minderjarig, kind.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds