Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 23:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Maak politieuniform functioneler
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: za 10 nov 2012 16:48    Onderwerp: Maak politieuniform functioneler Reageer met quote Naar onder Naar boven



Foto hierboven: Het huidige Nederlandse politieuniform toont gedateerd, kan mogelijk als arrogant worden ervaren door criminele jongens en is weinig functioneel.

Volgens deskundigen worden in Nederland jaarlijks naar schatting vijf miljoen misdrijven gepleegd, waarvan het grootste deel niet wordt aangegeven bij de politie. Onder andere gezien de zeer uitgebreide misdaadpreventie, vind ik dat veel te veel. Daarom doe ik voorstellen voor een effectievere criminaliteitsbestrijding.

Ik ben een voorstander van creatieve politieinnovatie op het gebied van uitrusting, organisatie, tactieken en samenwerking met burgers en militairen. Nieuwe ideeën moeten altijd eerst wetenschappelijk worden onderzocht in proefprojecten.

Ik stel voor dat politieagenten op straat voortaan functionelere kleding gaan dragen. Bijvoorbeeld Amerikaanse SWAT-uniformen of hoogwaardige veiligheidskleding die bouwvakkers dragen.

Een SWAT-uniform kan daarbij eventueel worden uitgevoerd in een heel andere (effen) kleur dan nu wordt gebruikt door Amerikaanse SWAT-eenheden. Er kan zonodig met grote witte letters 'POLITIE' op staan.

Ik denk dat de politie door dergelijke functionele kleding veel veiliger, effectiever en comfortabeler kan werken dan met het huidige Nederlandse politieuniform. Er zijn daardoor vermoedelijk gemiddeld wat minder agenten nodig per aanhouding, Dat bevordert de verspreiding van agenten over hun district en vermindert daarmee de gemiddelde aanrijtijd.

Zo'n functioneel uniform kan beter worden aangepast aan extreme weersomstandigheden. Ook toont dergelijke kleding minder snel versleten en vuil en hoeft dus veel minder snel te worden vernieuwd. Dat leidt denk ik tot een flinke kostenbesparing.

Tegenstanders van SWAT-kleding voor de politie beweren vaak dat dit zou leiden tot provocatie en escalatie, maar volgens mij is dat nooit wetenschappelijk aangetoond. En is het dus de moeite waard om daar systematisch onderzoek naar te doen. Deze SWAT-kleding kan daarbij bijvoorbeeld twee jaar lang worden gedragen in één bepaalde gemeente. De bevolking moet daarbij wel eerst vriendelijk en overtuigend worden voorgelicht via lokale radio en tv over het doel van die functionele politiekleding.

Provocerende effecten zijn niet bekend voor zover ik weet, van de functionele kleding van biker agenten, motoragenten, ambulancepersoneel, stratenmakers, bouwvakkers, wegwerkers, boswachters, ANWB-monteurs en brandweerlieden. Daarom denk ik dat dat ook niet zal gelden voor functionele kleding bij politieagenten.

Het lijkt mij zelfs waarschijnlijk dat criminele jongens dergelijk functionele kleding bij politieagenten stoer vinden en daardoor meer respect en sympathie krijgen voor de politie. Ze kennen dergelijke kleding namelijk ook uit digitale simulatiegames die bij zulke jongens erg populair zijn.

De huidige donkerblauwe politieuniformen met platte pet, stropdas en goudkleurige emblemen kan misschien door probleemjongeren juist als arrogant worden ervaren. Het geeft daarom mogelijk meer psychologische afstand tot probleemjongeren dan SWAT-kleding.

Ik vind het wel erg belangrijk dat agenten zich, gezien de situatie, zo vriendelijk mogelijk gedragen. Ik denk dat politieagenten minder snel geweld zullen gebruiken als ze zich beter beschermd weten door hun kleding. Ook zijn agenten denk ik minder geneigd tot onnodig geweld als er intensief voorlichting wordt gegeven over onderlinge pestpreventie, deëscalerende gesprekstechnieken, conflictbemiddeling en bevordering van empathie.

Er kan zonodig een kogelwerend vest over SWAT-gevechtskleding worden gedragen met handige zakken daarop. (Daarbij denk ik ook aan het systeem van de Engelse politie.) Dat zit ook prettiger in een auto, omdat er dan minder voorwerpen aan de koppel hoeven hangen.

En afhankelijk van de situatie kunnen er dan zonodig makkelijk meer specifieke gadgets worden meegenomen dan normaal. Bijvoorbeeld een flinke smartphone, infraroodkijker, kompas, ASP-wapenstok, taser, tie-wraps, digitale videocamera, extra pepperspray, reserve-magazijn, beanbag-munitie, traangas, enz... Maar niet alles tegelijk dus. Als er waarschijnlijk moet worden gerend, kunnen die spullen in een schoudertas in de auto worden gelaten.

Een kogelwerend vest boven de kleding is denk ik prettiger dan onder de kleding, omdat het veel sneller is om te hangen en minder bezwete kleding veroorzaakt.

Het heeft voordelen om het pistool schuin op de borst of buik te dragen op een kogelwerend vest in een speciaal borstholster of schouderholser (onder de oksel). Het is dan namelijk minder makkelijk af te pakken, wordt minder snel vuil bij een worsteling en is in een auto veel sneller te bereiken. Ook geeft het minder kans op heupletsel en beschadiging van het pistool bij een worsteling dan bij het dragen aan de koppel.

Nadeel is dat het pistool dan niet helemaal vertikaal kan hangen, waardoor het iets sneller uit de holster zou kunnen vallen bij ontgrendeling van het holster. Ook moet worden onderzocht wat de psychische effecten zijn van die draagwijze op het publiek. Als blijkt dat het provocerend zou werken, is het geen goed idee, maar dat moet dan wel eerst blijken uit experimenteel onderzoek.

Stem SP.



Laatst aangepast door Leo Beek op ma 12 nov 2012 16:34, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Foto's van het huidige politieuniform dat in mijn ogen gedateerd is en te weinig functioneel.


http://www.radio1.nl/system/contents/000/043/025/item/ff3ed924bf3aad5b5e0cdcc6918dde25.jpg?width=360&height=200



Laatst aangepast door Leo Beek op zo 21 apr 2013 0:33, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: di 13 nov 2012 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven



Foto: Enkele voorbeelden van functionele en stoere politieuniformen dan wel SWAT-uniformen bij een gesprek met een burger.

Ik pleit voor een combinatie van stoere en functionele politieuniformen, gecombineerd met een diplomatieke en waar mogelijk deëscalerende basishouding bij politieagenten.

Mijn hypothese is dat een dergelijk gecombineerd beleid bij aanhoudingen zal leiden tot minder geweld en minder ernstige verwondingen bij politieagenten en verdachten.

Ook zal het politiewerk door dat nieuwe beleid volgens mij veiliger worden en zullen daardoor meer mensen solliciteren op politievacatures. Daardoor kunnen sollicitanten daarbij nog beter geselecteerd worden dan nu op allerlei gewenste eigenschappen. Dat betreft onder andere verstandelijke, emotionele, communicatieve en lichamelijke kwaliteiten, betrouwbaarheid, kennis en ervaring.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: zo 21 apr 2013 0:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De huidige politieuniformen:

http://casebase.sezen.nl/wp-content/uploads/2012/02/Politie-uniform.jpg





Hieronder zie je rechts op de foto een voorbeeld van een functioneel uniform van een Amerikaans arrestatieteam oftewel SWAT-team. Ik vermoed dat criminele jongens daar meer respect en misschien zelfs sympathie voor hebben, dan voor het huidige Nederlandse politieuniform met stropdas en arrogant ogende platte uniformpet.



Hieronder zie je het nieuwe uniform dat onlangs is gekozen voor de Nederlandse politie.



http://www.politiebond.nl/files/media/operationeel_uniform.jpg
_________________
Ik stem op de SP. www.sp.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: zo 21 apr 2013 0:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit uniform is mogelijk de nieuwe ME-kleding:

https://www.politieacademie.nl/overdepolitieacademie/nieuws/PublishingImages/ME%20in%20gesprek.jpg
_________________
Ik stem op de SP. www.sp.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2013 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven


_________________
Ik stem op de SP. www.sp.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: do 09 mei 2013 3:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven


_________________
Ik stem op de SP. www.sp.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds