Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 13:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Leesbaarheid Encyclopedie van de Rechtswetenschap /deel 1
Moderators: de Webmeester, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2007 0:43    Onderwerp: Leesbaarheid Encyclopedie van de Rechtswetenschap /deel 1 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Encyclopedie van de Rechtswetenschap I
Deel 1 Grondslagen
P.B. Cliteur & A. Ellian

Ik vroeg me af wat andere eerstejaars van dit boek vinden. Ik moet zeggen dat ik er haast niet doorheen kom. Er komen heel veel termen in voor, waar ik echt nog nooit van gehoord heb. Kortom ik lees het wel, maar snap er eigenlijk niks van. Mijn andere boeken zijn veel beter door te komen. Deel 2 van Encyclopedie van de Rechtswetenschap 'positief recht' gaat me vrij gemakkelijk af.

Wie zit er nog meer met dit probleem? Staat dit boek symbool voor het niveau van de literatuur in de rechtenstudie?
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2007 8:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Er komen heel veel termen in voor, waar ik echt nog nooit van gehoord heb.
Dan is het een goed studieboek Wink

Ken het niet, dus kan er inhoudelijk niets over zeggen. Wel weet ik dat ik delen van ons Meesterlijk Recht (wat wij bij inleiding gebruikten) aanvankelijk ook niet om dóór te komen vond. Later heb ik het nog eens herlezen en toe viel het reuze mee. Soms is het dus ook even wennen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Plussus

Plussus

Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 134


BerichtGeplaatst: do 04 okt 2007 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien een handige tip: bij Jongbloed kan je sinds kort zelf een boek recenseren. Je moet er wel even voor inloggen ... maar je kunt per boek wel lekker je mening kwijt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: do 04 okt 2007 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de tip!! Ga ik zeker is doen. Moet zeggen dat het lezen mij inmiddels al beter af gaat. Al blijft het een verschrikkelijk boek. Met behulp van de SIL verslagen wordt het echter allemaal al wat begrijpelijker.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2007 17:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je besteed maar 6 uur p.w. aan zelfstudie, zag ik in het andere draadje, dus wellicht moet je er iets meer de tijd voor nemen om het te lezen en te bestuderen Wink Maar ja, ik vind Cliteur en Ellian ook niks Wink
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
backtracer



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind de literatuur soms ook pittig (Meesterlijk Recht - Erasmus).

- Meestal lees ik in de grote vakantie het boek een keertje door (en snap ik er niet veel van).
- Na het college pak ik het hoofdstuk voor de komende week en lees dit met een potloodje door (maak aantekeningen wat me belangrijk lijkt). Snap er een beetje minder niets van.
- Daarna lees ik het nog eens door en vat ik het samen (en hier en daar begint dan wat te dagen).
- Dagen daarna bestudeer ik vooral de samenvatting, is het me wat onduidelijk dan pak ik het boek er nog eens bij (moet zeggen dat ik de stof dan aardig onder de knie heb, denk ik toch).

Soms pak ik ook wel een HBO-boekje over hetzelfde onderwerp, het gaat wel niet zo diep op de stof in maar is veel duidelijker en praktischer weergegeven (met voorbeelden van een Sjakie op de hoek ipv altijd maar weer een of andere uitgestorven Griek). Verdieping zoek ik op andere plaatsen dan de standaard literatuur (fora, krant, tv, gemeente).

Laatst filosofeerde ik overigens ook over de door de professoren gebruikte literatuur. Vraag me af waarom men zulke taal gebruikt:
-Denk dat het een vorm van elitarisme is, alleen de knappe koppen kunnen mij begrijpen, wie het niet begrijpt is niet uni-waardig.
-Traditie: professoren schrijven al eeuwen zo, beetje als vaktaal.
-Onkunde van een professor om informatie op een duidelijke, didactische manier over te kunnen brengen.
-Professoren zijn soms een beetje wereldvreemd, als je constant met je neus in de boeken zit begin je ook een boekentaaltje te spreken/schrijven (Spandau diaries).
-Voorbereiding voor de student om alvast warm te lopen voor de massale, veel dikkere en onbegrijpelijkere jurisprudentie.

Vermoed dat het een combinatie van factoren zal zijn Wink

Wat ik extra vermakelijk vind is dat Erasmus in zijn bekendste werkje hier juist zoveel kritiek op had.

Succes met het decoderen! Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

backtracer schreef:
Wat ik extra vermakelijk vind is dat Erasmus in zijn bekendste werkje hier juist zoveel kritiek op had.

Doel je op zijn boekje Stultitiae Laus? Wink
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
backtracer



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Twisted Evil Grrrrrr

Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hee backtracer, ben jij full time student? Want jouw methode lijkt me helemaal top, maar hij kost wel érg veel tijd.....

Meesterlijk Recht is inderdaad een beetje een taaie. Vast omdat mevrouw Gakeer zo bezig is met taal Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
backtracer



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2007 6:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deeltijd Simone, en heb er echt een baan van minimaal 40 uur naast Sad

Het kost inderdaad de nodige tijd maar al bij al valt het ook wel weer mee denk ik en is het ook wel effectief/blijft het hangen.

Het voor de eerste keer in de vakantie lezen reken ik niet mee.

Het lezen van het hoofdstuk kost me meestal 1 avond (lees ik zowel een hoofdstuk uit Meesterlijk en eentje uit de Rode Reader). Aangezien ik donderdagsavonds college heb, lees ik meestal vrijdag beide nieuwe hoofdstukken door. (2 a 3 uur naar gelang omvang)

Zaterdags vat ik een boek samen en besteed ik nog wat tijd aan verwerking van stof van het vorige college (verder besteed ik iedere dag minimaal 30-45 min aan het doorlezen/leren van mijn eerder gemaakte samenvattingen.

Zondags vat ik het andere boek samen of heb ik wat uitlooptijd als ik vrijdags niet alles heb kunnen aflezen. (denk dat het samenvatten van een boek me 2x1 uur kost, continu eraan werken lukt me niet)

's Maandags maak ik de werkgroepopdracht en kijk ik eventueel naar de mentoropdracht (en natuurlijk weer een klein uurtje de samenvattingen doorneen).

Dinsdags heb ik nog een uitloopdagje, lees de jurisprudentie nog eens of lees/zoek/kijk er wat omheen.

Voor de woensdag kijk ik wat er nog kan gebeuren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2007 9:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

O, je hebt nu nog maar 1 vak .... Ja, dat scheelt!
Maar dan krijg je het de komende periode wel wat lastiger, want dat kun je zo echt niet volhouden met meerdere vakken.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds