Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 17 apr 2024 0:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Leeftijd bromfietsbestuurders omhoog naar 18 jaar
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jerry



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: zo 07 mrt 2004 1:08    Onderwerp: Leeftijd bromfietsbestuurders omhoog naar 18 jaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgelopen donderdag (4 maart) was ik te gast in B&W (Barend en Witteman op Nederland 3), samen met nog enkele anderen. Daar was ik uitgenodigd om te discussieren met de woordvoerster van 3VO, die pleitte voor een verhoging van de bromfietsbestuursders naar 18 jaar.

Zij bleef op twéé argumenten hameren: Het aantal doden in het verkeer zou dalen én bij jongeren onder de 18 spelen de hormonen teveel mee in het verkeer.

Nu ben ik heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden? Is het niet juist veel beter om jongeren zo vroeg mogelijk veel verkeersinzicht te geven, zodat zij juist later minder ongelukken maken? Of heeft de dame van 3VO een goed punt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: zo 07 mrt 2004 1:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze dame heeft m.i. twee argumenten die het op papier heel goed doen, maar in de praktijk weinig meespelen.
Natuurlijk is het een goed punt als er minder doden vallen in het verkeer, maar als het aan 3VO zou liggen zouden we ons allemaal te voet voortbewegen denk ik wel eens.
Daarnaast vind ik dat 'hormonen' standpunt zwak en dubieus. Ik ga ervan uit dat zij bedoelt dat mensen van 18+ minder 'stoer' en dus minder gevaarlijk zullen doen op een brommer. Ik vraag me af in hoeverre dat echt zo is. Ik zie heel wat volwassen mannen en vrouwen dagelijks de meest idiote capriolen uitvoeren op de weg, in/op ieder denkbaar vervoersmiddel . In dit geval komt wijsheid denk ik niet met de jaren.
Ook is het de vraag in hoeverre verkeersongelukken worden veroorzaakt door dit soort gedrag, de brommer is immers niet alleen op de weg.
Bovendien zijn er nog altijd kinderen onder de 16 die illegaal op een brommertje rondscheuren. De controle kan je intensiveren (...van welke middelen?) en we hebben natuurlijk ook het brommerrijbewijs, maar dan nog zijn er zat die toch gewoon brommerrijden. Dat zullen er alleen maar meer worden als deze regel wordt ingevoerd, want jongelui van 16 en 17 gaan echt wel op die scoot.
Vanaf 18 is zo'n ding toch ook helemaal niet meer interessant, dan komt het autorijbewijs toch in het visier?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: zo 07 mrt 2004 12:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Vanaf 18 is zo'n ding toch ook helemaal niet meer interessant, dan komt het autorijbewijs toch in het visier?

Volgens mij is dit nou juist de bedoeling, want autorijden is minder gevaarlijk dan brommerrijden. Door de leeftijd te verhogen naar 18, wordt het brommerrijden minder aantrekkelijk, omdat men dan ook een autorijbewijs mag gaan halen. Ik vind het een goed idee, want ik vind zowel wanneer ik fiets, loop als autorijd, brommers de meest gevaarlijke verkeersdeelnemers. Ze rijden vaak te hard, komen precies in het hoeke waar je ze niet verwacht enzo. Sinds ik ben gaan autorijden, ben ik bewuster gaan fietsen. Omdat fietsen niet zo snel gaat, heb je vaak nog genoeg reactietijd, bij een brommer ben je dan te laat.
Tot zover voor nu, ben nog niet helemaal wakker, later misschien meer...
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
essie

essie

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 101


BerichtGeplaatst: zo 07 mrt 2004 14:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben er niet mee eens om de leeftijd te verhogen naar 18 jaar.
Als je brommer rijd moet je al op de weg rijden tussen de auto's door (tenminste dat is de bedoeling van de nieuwe verkeersregel, maar er rijden er nog genoeg op het fietspad) zo leren ze al te participeren en het verkeer te kennen. Het is daarmee een voordeel en niet een nadeel.

ten tweede: stel je voor je zit tot je 18e alleen maar op je fiets, daar ga je ongeveer 15/20 km(??) per uur mee. dan opeens ga je in een auto zitten waarmee je 120 km per uur mag en kan......dat is een levens groot snelheidsverschil en je zult in het begin echt die snelheden niet in kunnen schatten van andere weg gebruikers. je hebt daar absoluut geen ervaring mee. als je vanaf je 16e op een brommer mag dan kun je die snelheden al beter inschatten. volgens mij mag je met een brommer 45km per uur (ik heb er nooit geen gehad.....dus neem mij het niet kwalijk als het meer of minder is) dus al een aardige verhoging van de snelheid.
je moet het zien als een opbouw van de snelheden:
fiets
brommer
auto/motor
_________________
huiswerk??? ik neem de afwas toch ook niet mee naar school!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: zo 07 mrt 2004 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb zelf nooit op een brommer gezeten en toch in één keer mijn auto-rijbewijs gehaald Shocked Je krijgt toch niets voor niets auto-rijlessen waardoor je de auto en het verkeer om je heen leert kennen. Je stapt niet van de een op andere dag in een auto en scheuren met die hap. Snap niet zo goed waar je heen wilt met dat punt van die snelheid. Lijkt er een beetje op alsof je de brommer verplicht wil invoeren als opstapje naar de auto.
on topic:
Vind het zelf wel een goed idee; als je kan kiezen tussen een auto of een brommer geniet de auto meestal de voorkeur. Als mevrouw van 3VO met die verkeersdoden doelde op de bestuurders van brommers, dan heeft ze denk ik wel een punt. Een auto geeft in beginsel meer bescherming dan een brommer, maar zoals met alles...mits je er zorgvuldig mee omgaat. In gelijke gevallen zit je in een auto veiliger.

Over die hormonen die zouden meespelen...met name jongens in de leeftijd van 16-18 maken er een gewoonte van indruk te willen maken op meisjes door keihard te gaan scheuren en "gek" te doen. Kijk echter eens naar zo'n rijprogramma( blik op de weg, rij ik zo?)en je ziet dat 18+ers net zoveel stunts uithalen in het verkeer. Het verschil is dat van de eerste groep door ouders, maatschappij en wetgever gedacht wordt dat zij de risico's van hun gedrag minder goed kunnen inschatten omdat ze nu juist(wettelijk) nog niet volwassen zijn en dus niet bekwaam genoeg zijn. En gaat daar nu juist het puberen ook niet om? Dus ook hier heeft mevrouw van 3VO wel een punt Twisted Evil
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: zo 07 mrt 2004 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als we nu eens radicaal gaan doen en we het auto rijbewijs mogelijk maken vanaf 16?
* De jeugd is van het mobilitieitsprobleem verlost.
* De jeugd rijdt niet meer op die "levensgevaarlijke"brommers
* De jeugd rijdt voortaan in een "veilige" auto.
* We kunnen als Nederland nóg meer wegenbelasting en accijnzen gaan heffen.
* De mevrouw van 3VO hoeft dan nooit meer op televisie te komen om onzin over de jeugdige hormonen te spreken.

Dit is natuurlijk onzin, maar an sich een niet minder ware redenering Confused.

Oftewel, ik ben tegen de verhoging van de minimum leeftijd voor het brommer rijden.
Zorg er eerst maar eens voor dat de jeugd ook écht overweg kan met een voertuig in het verkeer.
Ik zou dan ook (ditmaal serieus) willen voorstellen de minimum leeftijd voor het beginnen van een cursus brommerbeheersing (theorie én praktijk) te verlagen naar 15 jaar zodat het ook écht mogelijk is om als 16 jarige brommer te beheersen in plaats van gewoon een brommer te besturen.


CBS CIJFERS schreef:

Verkeers doden naar diverse kenmerken

Brommer / Snorfiets
1996 95
1997 92
1998 83
1999 105
2000 105
2001 80
2002 99

Fietsers
1996 225
1997 260
1998 195
1999 217
2000 206
2001 212
2002 180

automobilisten
1996 548
1997 540
1998 539
1999 542
2000 508
2001 455
2002 474

Totaal verkeers doden

1996 1 198
1997 1 151
1998 1 044
1999 1 105
2000 1 085
2001 996
2002 1 001



Oftewel van alle verkeersdoden bestaat gemiddeld 50% uit verkeersdoden door automoblisten (excl. motorfiets en vrachtauto).
Tien procent bestaat uit verkeersdoden met brom- en snorfietsen, en ongeveer 20% uit fietsers!
Laten we dus de fiets maar afschaffen, want die is véél gevaarlijker als de brommer.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...


Laatst aangepast door Kafka op zo 07 mrt 2004 19:43, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: zo 07 mrt 2004 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het beheersen van die brommers is niet het probleem Wink , ze zijn er in de meeste gevallen erg bekwaam in, het probleem is juist dat de veel jongeren de grens niet kennen tussen wat gevaarlijk is en wat "stoer". Je kan ze wel op cursus zetten echter als ze samen met vrienden zijn vliegt het meeste wat ze geleerd hebben in de meeste gevallen toch weer het raam uit. De drang van de jeugd zich te moeten bewijzen is groot en brommers blijven "cool" in de doelgroep...samen een gevaarlijke combinatie.


@ cijfers: als je een compleet beeld wil geven...waar is dan de doodsoorzaak vermeld?
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: zo 07 mrt 2004 19:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

VERKEERSDODEN staat er toch, oftewel doden in/door het verkeer.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: zo 07 mrt 2004 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jij begon over het willen afschaffen van fietsen omdat er veel "verkeersdoden" waren onder fietsers...als ik op een fiets zit en word doodgereden door een ******* op een brommer die niet uitkijkt, is dat dan mijn schuld? Nee, maar ik kom wel als dode bij die cijfers te staan...oftewel die cijfers geven te weinig info.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: zo 07 mrt 2004 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pfff, moeilijk hoor. Aan de ene kant ben ik voor het verhogen van de minimumleeftijd naar 18 jaar, omdat ik die brommertjes behoorlijk irritant vind, dus hoe minder van die dingen op de weg, hoe beter. Maar aan de andere kant . . . als ik een jongere van 16 jaar zou zijn of bijna 16 zou ik het met het oog op mijn toekomstige brommertje helemaal niet fijn vinden als ik nog een twee jaar zou moeten wachten. De brommer is juist aantrekkelijk omdat autorijden nog niet mag en tja, wie wil nou fietsen. Als ik terugdenk aan mijn Havotijd hadden die brommertjes wel wat. Ja, inderdaad erg stoer als je er een had.

Ik denk dat je door het verhogen van de minimumleeftijd het probleem niet echt aanpakt. Als jongeren zo'n gevaar in het verkeer zijn, waarom dan niet betere voorlichting, praktijklessen. Dus een brommerrijbewijs die niet alleen op theorielessen gebaseerd is (dat is nu toch alleen theoretisch toch? Of zit ik er nu zo naast?)

Ik denk dat je jongeren die 2 jaar brommer kunnen rijden alvorens aan het autorijbewijs te kunnen beginnen niet af moet nemen. Ik ben voorstander van betere begeleiding. Hoe eerder jongeren goed weten hoe ze zich in het verkeer moeten gedragen, hoe beter ze deel kunnen nemen aan het verkeer.

Het echte 'klooien' van jongeren in het verkeer gebeurt ook bij autorijden en vaak zie ik het gebeuren op momenten dat het kan . . . daarmee wil ik niet zeggen dat het goed is, maar daarmee wil ik zeggen dat ook jongeren het verstand hebben om in te kunnen schatten wanneer het wel en wanneer het beter niet kan. En tja, verder blijven het jongeren Wink
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Jerry



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: zo 07 mrt 2004 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit mij bij Kafka en Mtewes aan, er zijn betere andere mogelijkheden om de veiligheid omtrent bromfietsers te verhogen. De invoering van het praktijkexamen is daar het beste voorbeeld van.

Wellicht leuk om te weten is dat in de uitzendig de mevrouw van 3VO zich moest verweren tegen 5 tegenstanders van haar voorstel. Gevolg was dat ze bijna alle tegenargumenten omzeilde en telkens terugviel op haar "levenreddende" plan.

Ook is het vreemd dat zij nergens in haar berekeningen meeneemt dat het gekweekte verkeersinzicht op jonge leeftijd ongelukken op latere leeftijd kan doen voorkomen.

Een ander niet-gehoord argument is dat ze het probleem gewoon verschuift. Dat jongeren veel ongelukken maken, is vooral te wijten aan onervarenheid. Je kan dan de start-leeftijd tot in de oneindigheid verhogen, de onervarenheid zal blijven bestaan in de eerste rij-jaren.

Al met al een oudbollig voorstel, waar niemand mee gebaat is. Laat 3VO zich hard maken voor goede, verplichte en rechtvaardige rijexamens voor fietsers, bromfietsers en automobilisten!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: zo 07 mrt 2004 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Amen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: zo 07 mrt 2004 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kafka, je gebruikt de statistieken verkeerd!
Je quote het CBS en zegt dan dat fietsen veel gevaarlijker is, ik zou zeggen kijk eens naar het aantal mensen dat een fiets heeft en vergelijk het dan, het percentage brommerdoden ligt vele malen hoger dan het percentage fietserdoden, als er 3 keer zoveel mensen een fiets hebben als een brommer, zou het gelijk liggen, ik denk dat er veel meer mensen zijn die een fiets hebben.
Dus deze redenering van je klopt niet helemaal!
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: zo 07 mrt 2004 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Door deze redenering wou ik dus alleen aangeven hoe kortzichtig het 3VO af en toe is.
Ik heb nooit willen beweren dat fietsen gevaarlijker is als brommer rijden. (alhoewel ik daar óók niet zo zeker van ben overigens)
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Jerry



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: zo 07 mrt 2004 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor geïntereseerden: Het desbetreffende programma is te bekijken op http://omroep.vara.nl/tvradiointernet_detail.jsp?maintopic=424&subtopic=823&detail=39973

(Nee, ik ben geen Vara-lid Cool )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds