Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 21:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Late vakantiedagen toekenning door werkgever
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marotick

Marotick






Berichten: 31


BerichtGeplaatst: do 04 jan 2007 1:56    Onderwerp: Late vakantiedagen toekenning door werkgever Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden,

Ik werk bij een middelgroot bedrijf en daar hanteren ze eigen regels omtrent de vakantie aanvraag.
Aan het begin van het jaar krijgen we een formulier waarop de werknemer zijn vakantie aangeeft.
Dat formulier moet eind januari zijn ingeleverd en daarna begint het grote wachten. Ergens in april komt dan
de toezegging voor de vakanties die zijn aangevraagd voor de zomermaanden.
Als je dus in de maand mei op vakantie wil dan heb je maar een maand om die vakantie ook te gaan regelen.
Vorig jaar heb ik op goed geluk de vakantie bij het reisbureau al in februari geboekt en betaald. Op een gegeven
moment was het al half april en ik had nog geen toezegging. Als ik informeerde kreeg ik te horen, "Ja we weten
het nog niet, we kunnen het werk nog niet overzien".
Ik kreeg het toch wel erg Spaans benauwd want stel je eens voor dat ik niet op vakantie mocht...
Heel vervelend die onzekerheid.
Nu werd ik door iemand op het volgende gewezen.

Artikel 638 / BW7, Boek 7, Titel 10 Afdeling 3 en deze gaat als volgt:

2. Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens
collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever
de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer


Ja dat geeft redelijke duidelijkheid. Het bedrijf moet maar snel reageren anders is de vakantie al aan de werknemer vergeven.
Ik vind dit te mooi voor woorden. Klopt het wel?
Of zitten er toch nog andere haken en ogen aan zodat mijn werkgever me toch zolang in onzekerheid kan laten door bijvoorbeeld te verklaren dat ze nog geen overzicht hebben in de komende werkaanvragen van onze klanten.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik gewoon vakantie nemen nadat ik 14 dagen niets gehoord heb?
We hebben een CAO maar daar is niets te vinden over de vakantie-afhandeling

Vast bedankt
Jack Marotick
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 04 jan 2007 2:46    Onderwerp: Re: Late vakantiedagen toekenning door werkgever Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marotick schreef:
Ik vind dit te mooi voor woorden. Klopt het wel?

Ja, het klopt.

Misschien handig om je werkgever op deze bepaling te wijzen, met de mededeling dat je je hierop zult beroepen.

Quote:
Of zitten er toch nog andere haken en ogen aan zodat mijn werkgever me toch zolang in onzekerheid kan laten door bijvoorbeeld te verklaren dat ze nog geen overzicht hebben in de komende werkaanvragen van onze klanten.

In mijn ogen misdraagt jouw werkgever zich gewoon. Voor gevallen van onvoorziene drukte in de vakantieperiode bestaan uitzendbureau's. Of anders moet de klant maar een weekje geduld hebben, niet ongebruikelijk in die periode.

Quote:
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik gewoon vakantie nemen nadat ik 14 dagen niets gehoord heb?

Ja. De werkgever kan dan nog wel wegens gewichtige redenen het vastgestelde tijdvak wijzigen, maar moet dan alle schade die de werknemer lijdt vergoeden (lid 5).

Zie ook hier.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 04 jan 2007 3:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de veronderstelling verkerende dat er geen schriftelijke bepaling in de arbeidsovereenkomst, noch in de cao iets dergelijks wordt geregeld, lijkt er inderdaad te moeten worden gekeken naar de omstandigheden van het geval, op grond waarvan men kan komen tot duidelijkheid omtrent of het niet binnen de termijn van 2 weken kunnen voorzien of gedurende het verloop van het jaar, de noodzaak daar is een beroep te doen op de werknemer, reeds als gewichtige reden kan gelden.

Vooralsnog echter, lijkt de werkgever deze procedure geheel niet te volgen. Ik zou het verzoek van de werkgever de vakantieperiode te overleggen evenwel – althans voldoening daaraan - typeren als zijnde een verzoek van de werknemer. Wordt er niet tijdig gereageerd dan zou men zo kunnen aannemen dat de geplande vakantie in beginsel door de werkgever zal moeten worden gehonoreerd.

Gelet op de gang van zaken lijkt er inderdaad geen sprake te zijn van afwijkende bepalingen in het contract dan wel bij cao. Is zulks echter wel het geval dan kan dat vervelende consequenties met verstrekkende gevolgen met zich mee brengen. Het verdient derhalve aanbeveling een en ander zorgvuldig uit te zoeken. U zou niet de eerste zijn die op staande voet wordt ontslagen en zijn recht op WW op gronde van verwijtbare werkloosheid verspeelt. Veelal ziet een dergelijk beding op een bepaalde periode, waarvan men zo kan stellen dat de vakantie dan moet worden opgenomen. Zie daaromtrent ook enige discrepantie ten aanzien van de huidige gang van zaken tussen uw werkgever en de werknemers.

Wellicht totaal overbodig is de opmerking dat vorenstaande niet zonder meer als los gegeven kan worden benaderd. Daarmee doel ik op de positionering van de werknemer ten aanzien van de werkgever in het algemeen. Een weloverwogen afweging, waarbij men mede rekenschap geeft aan de eventuele noodzaak een zekere duurzaamheid voor wat betreft de arbeidsverhouding te verwerkelijken, lijkt een niet onbelangrijk in acht te nemen aspect.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds