Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 13:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

LKV-regeling: kan werkgever verplichten dit aan te vragen?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rene242



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: za 29 sep 2018 13:32    Onderwerp: LKV-regeling: kan werkgever verplichten dit aan te vragen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden,

Ik ben sinds 2 maanden als arbeidsgehandicapte en wao-uitkeringsgerechtigde, in dienst van een nieuwe werkgever na aflopen overeenkomst bij vorige werkgever. Nu vraagt de nieuwe werkgever of ik bij het UWV het per 1-1-2018 ingegane LoonKostenVoordeel (LKV)-regeling wil aanvragen. Volgens het UWV ben ik dat niet verplicht te doen. Mijn vraag aan u is: kan mijn werkgever mij toch verplichten dit aan te vragen?

Vanwege een aantal voorvallen bij mijn huidige werkgever, oa bezoldigingskwesties en gebrek aan carrierevooruitzichten ben ik eerlijk gezegd alweer druk bezig elders te solliciteren en weet ik niet of ik deze regeling wil aanvragen. Dank voor alle reacties!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2018 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je toch van plan bent op te stappen zou ik de werkgever lekker in zijn eigen sop laten gaarkoken. Of heeft een dergelijke regeling voordelen voor jezelf? Of als je het niet doet, wat zijn de nadelen.

Even plussen en minnen en dan weet je of het zin heeft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018 7:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werkgever heeft je als arbeidsgehandicapte aangenomen, je had anders zonder werk gezeten.
Je presteert minder, daarvoor kan hij compensatie krijgen.
Beetje apart dat je hier niet aan mee wilt werken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ojajoh



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 29


BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018 11:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het LKV zal toch echt door de werkgever zelf aangevraagd moeten worden.
(Bron : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wet-tegemoetkomingen-loondomein-wtl/tegemoetkoming-loonkosten-oudere-jongere-of-gehandicapte-werknemers/loonkostenvoordelen-lkv )

Het zal gaan om de "doelgroepverklaring LKV", die is wel nodig om LKV te kunnen krijgen. Maar inderdaad, volgens de UWV bent u niet verplicht om die aan te vragen. Als u niet in de gelegenheid bent om die aan te vragen kunt u als werknemer iemand machtigen.

Maar hoe dan ook, de werkgever is van u afhankelijk, en kan u niet verplichten. En de werkgever is de enige die er verder baat bij heeft.
Naar mijn mening had de werkgever dit al bij de sollicitatie ter sprake moeten brengen dat hij zo'n verklaring wenst.

Toch is de vraag wat het betekent voor de verdere onderlinge verhoudingen als u er niet aan meewerkt. Het lijkt erop dat u zo alleen maar de werkgever een hak wilt zetten. Misschien heeft u daar goede redenen voor, maar u zit voorlopig nog bij deze werkgever,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rene242



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
De werkgever heeft je als arbeidsgehandicapte aangenomen, je had anders zonder werk gezeten.
Je presteert minder, daarvoor kan hij compensatie krijgen.
Beetje apart dat je hier niet aan mee wilt werken.


Ik had 3 opties bij andere werkgevers, en ben thans andere huidige aanbiedingen aan het bekijken. Ik presteer helemaal niet minder en, sterker, doe vanwege onderbezetting het werk van 2 andere collega's erbij.

ojajoh schreef:
Maar hoe dan ook, de werkgever is van u afhankelijk, en kan u niet verplichten. En de werkgever is de enige die er verder baat bij heeft.
Naar mijn mening had de werkgever dit al bij de sollicitatie ter sprake moeten brengen dat hij zo'n verklaring wenst.

Toch is de vraag wat het betekent voor de verdere onderlinge verhoudingen als u er niet aan meewerkt. Het lijkt erop dat u zo alleen maar de werkgever een hak wilt zetten. Misschien heeft u daar goede redenen voor, maar u zit voorlopig nog bij deze werkgever,


Dank! Ik zie het niet als hak zetten. Ik heb al tijdens arbeidsvoorwaardengesprek aangegeven dat werkgever van verschillende gunstige regelingen gebruik zal kunnen maken met mijn aanstelling. Echter zijn er in dat gesprek ook toezeggingen gedaan oa over extra uren, carrieremogelijkheden die, toen ik daar later aanspraak op wilde maken, ingetrokken werden. Dat vind ik onbehoorlijk gedrag van mijn werkgever. Tel daarbij op dat deze lkv-verklaring verplichtend op mijn bord gelegd wordt, dat ik ''moet'' tekenen terwijl het uwv toch echt wat anders zegt maakt dat ik een pas op de plaats maak. Wellicht zeg ik het contract per volgende week op en laat de opzegtermijn ingaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2018 10:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ojajoh schreef:
Het zal gaan om de "doelgroepverklaring LKV", die is wel nodig om LKV te kunnen krijgen. Maar inderdaad, volgens de UWV bent u niet verplicht om die aan te vragen.

Begrijpt iemand waarom die regeling zo in elkaar zit?

Het lijkt mij dat de werknemer die zonder goede reden weigert zo'n verklaring aan te vragen zich niet gedraagt als een goed werknemer.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2018 11:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Privacy... de werkgever mag deze verklaring niet opvragen...

En nee.. ik ben van mening dat je je dan niet gedraagt als een goed werknemer.


@René, je zegt dat je niet minder presteert. Je hebt een WAO uitkering en bent dus deels arbeidsongeschikt... als je volledig arbeidsgeschikt bent heb je de uitkering niet nodig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rene242



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2018 0:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Privacy... de werkgever mag deze verklaring niet opvragen...

En nee.. ik ben van mening dat je je dan niet gedraagt als een goed werknemer.


@René, je zegt dat je niet minder presteert. Je hebt een WAO uitkering en bent dus deels arbeidsongeschikt... als je volledig arbeidsgeschikt bent heb je de uitkering niet nodig.


Hoi,

Ik ben 100% arbeidsongeschikt verklaard. Dat is de reden waarom ik op papier een uitkering krijg, maar per saldo vanwege salaris €0,0 krijg uitbetaald.

Het loonkostenvoordeel wordt eventueel toegekend omdat ik arbeidsgehandicapt ben. Ik presteer echter niet minder dan collega's. Het is een behoorlijk ''voordeel'' voor de werkgever terwijl ze er in mijn geval niets voor terug hoeven doen. De wetgever heeft die bonus ingesteld om aannemen van mensen zoals ik wat betreft lichamelijke problemen aantrekkelijker te maken, maar in mijn geval is het gewoon zakken vullen en flink ook. Daarnaast zijn er andere toezeggingen niet waargemaakt door werkgever. Mochten zij na mijn weigering naar een rechter stappen dat ik geen goed werknemer ben zie ik dat met vertrouwen tegemoet - als ik er nog werk - niet in de laatste plaats door de verklaring van het uwv zelf: voor die instantie ben ik niet verplicht hier aan mee te werken. Ik vroeg me het in algemene juridische zien af en hence mijn vraagstelling hier.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rene242



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2018 0:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rene242 schreef:
hilde12 schreef:
Privacy... de werkgever mag deze verklaring niet opvragen...

En nee.. ik ben van mening dat je je dan niet gedraagt als een goed werknemer.


@René, je zegt dat je niet minder presteert. Je hebt een WAO uitkering en bent dus deels arbeidsongeschikt... als je volledig arbeidsgeschikt bent heb je de uitkering niet nodig.


Hoi,

Ik ben 100% arbeidsongeschikt verklaard. Dat is de reden waarom ik op papier een uitkering krijg, maar per saldo vanwege salaris €0,0 krijg uitbetaald.

Het loonkostenvoordeel wordt eventueel toegekend omdat ik arbeidsgehandicapt ben. Ik presteer echter niet minder dan collega's. Mocht ik ziek worden, dan gaat een andere mooie bonusregeling in werking: no risk claim. UWV betaalt dan elke dag dat ik ziek ben 100% van mijn salaris aan mijn werkgever uit. Hatsjikidee. Het LKV is een behoorlijk ''voordeel'' voor de werkgever terwijl ze er in mijn geval niets voor terug hoeven doen. De wetgever heeft die bonus ingesteld om aannemen van mensen zoals ik wat betreft lichamelijke problemen aantrekkelijker te maken, maar in mijn geval is het gewoon zakken vullen en flink ook. Daarnaast zijn er andere toezeggingen niet waargemaakt door werkgever. Mochten zij na mijn weigering naar een rechter stappen dat ik geen goed werknemer ben zie ik dat met vertrouwen tegemoet - als ik er nog werk - niet in de laatste plaats door de verklaring van het uwv zelf: voor die instantie ben ik niet verplicht hier aan mee te werken. Ik vroeg me het in algemene juridische zien af en hence mijn vraagstelling hier.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rene242



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2018 0:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rene242 schreef:
hilde12 schreef:
Privacy... de werkgever mag deze verklaring niet opvragen...

En nee.. ik ben van mening dat je je dan niet gedraagt als een goed werknemer.


@René, je zegt dat je niet minder presteert. Je hebt een WAO uitkering en bent dus deels arbeidsongeschikt... als je volledig arbeidsgeschikt bent heb je de uitkering niet nodig.


Hoi,

Ik ben 100% arbeidsongeschikt verklaard. Dat is de reden waarom ik op papier een uitkering krijg, maar per saldo vanwege salaris €0,0 krijg uitbetaald.

Het loonkostenvoordeel wordt eventueel toegekend omdat ik arbeidsgehandicapt ben. Ik presteer echter niet minder dan collega's. Mocht ik ziek worden, dan gaat een andere mooie bonusregeling in werking: no risk claim. UWV betaalt dan elke dag dat ik ziek ben 100% van mijn salaris aan mijn werkgever uit. Hatsjikidee. Het LKV is een behoorlijk ''voordeel'' voor de werkgever terwijl ze er in mijn geval niets voor terug hoeven doen. De wetgever heeft die bonus ingesteld om aannemen van mensen zoals ik wat betreft lichamelijke problemen aantrekkelijker te maken, maar in mijn geval is het gewoon zakken vullen en flink ook. Daarnaast zijn er andere toezeggingen niet waargemaakt door werkgever. Mochten zij na mijn weigering naar een rechter stappen dat ik geen goed werknemer ben zie ik dat met vertrouwen tegemoet - als ik er nog werk - niet in de laatste plaats door de verklaring van het uwv zelf: voor die instantie ben ik niet verplicht hier aan mee te werken. Ik vroeg me het in algemene juridische zien af en hence mijn vraagstelling hier.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2018 8:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Denk dat je nog een puntje vergeet..
In jouw geval is het voordeel dat je de baan hebt gekregen. Het was dus niet alleen een voordeel voor de werkgever. Het is een subsidie om het risico te verkleinen dat de werkgever neemt om een arbeidsongeschikte aan te nemen. Hij neemt namelijk een groot financieel risico.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rene242



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2018 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Denk dat je nog een puntje vergeet..
In jouw geval is het voordeel dat je de baan hebt gekregen. Het was dus niet alleen een voordeel voor de werkgever. Het is een subsidie om het risico te verkleinen dat de werkgever neemt om een arbeidsongeschikte aan te nemen. Hij neemt namelijk een groot financieel risico.


Vanwege de no-risk-regeling vanuit UWV heeft de werkgever letterlijk geen financieel risico.

Ik heb inmiddels wel een goed gesprek gehad met hoofd p&o van mijn huidige werkgever. Er gaat alsnog gekeken worden of uren kunnen worden uitgebreid. Daarnaast zullen ze de opzegtermijn niet strak hanteren en als ik bij wijze van spreken volgende week ergens anders kan beginnen, dan kan dat, mits ik zorg voor goede overdracht. Ik heb inmiddels een concreet aanbod elders dat afhing van een snelle opzegtermijn, en ga komende week daar een gesprek hebben. Het was geen ruil maar vanwege de fidele opstelling heb ik besloten om mijn handtekening onder die lkv-regeling te zetten. Iedereen blij. Fijn dat het zo kan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds