Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 24 apr 2024 1:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Komma's
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: do 27 apr 2006 18:38    Onderwerp: Komma's Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn scriptiebegeleider vindt, dat ik teveel komma's in mijn zinnen gebruik. Wie weet wat de regels zijn mbt kommagebruik?
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 27 apr 2006 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind er ook al eentje te veel staan in wat je hier schrijft.

De exacte regels er over kun je ongetwijfeld in Renkema's Schrijfwijzer vinden, maar zelf gebruik ik als een soort leidraad altijd het als het ware oplezen van de zin. Daar waar je hardop lezend niet stopt om adem te halen plaats je geen komma.

Lees je eerste zin maar eens hardop voor, dan begrijp je denk ik wel wat de bedoeling is.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 27 apr 2006 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ik vind er ook al eentje te veel staan in wat je hier schrijft.

Inderdaad. Typisch Duits kommagebruik Wink. Engelse teksten door Duitsers geschreven zijn uit duizenden herkenbaar. In het Engels heb je volgens mij nog minder komma's dan in het Nederlands, in het Duits juist veel meer.

Quote:
De exacte regels er over kun je ongetwijfeld in Renkema's Schrijfwijzer vinden, maar zelf gebruik ik als een soort leidraad altijd het als het ware oplezen van de zin. Daar waar je hardop lezend niet stopt om adem te halen plaats je geen komma.

Daar sluit ik me bij aan.

Hier wat taaladvies over de komma bij beperkende en uitbreidende bijvoeglijke bijzinnen (met links naar komma's in andere situaties).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
faya




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 61


BerichtGeplaatst: zo 30 apr 2006 15:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Meest voorkomende fout met komma's is dat men voor EN, MAAR, OF komma's gebruikt, dit zie je vaak in kranten en dergelijke maar is absoluut fout. Zolang je dit aanhoudt, heb je in je schriptie zeker de helft minder komma's. Deze woorden komen zo vaak voor. Smile

Oh ja niet te vergeten. Probeer bepaalde zinnen te knippen en zet een punt neer. Sommige zinnen worden ontzettend lang doordat je met komma's ontzettend veel kan doen. Puntgebruik kan je zinnen makkelijker leesbaar maken (goed komma gebruik trouwens ook en daarmee bedoel ik dat te weinig komma's in één zin, je tekst ook onleesbaar kan maken).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 30 apr 2006 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kommagebruik is niet direct gereglementeerd; alles van hoe een latinist - volgens sommigen een Duitser - het doet tot hoe Remco Campert schrijft is correct.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 30 apr 2006 21:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In zijn algemeenheid gebruik je alleen komma's als de zin anders onduidelijk wordt. Echte regels zijn er inderdaad volgens mij niet. Ik gebruik ze alleen als je op de plek van een komma kan pauzeren zonder dat het raar klinkt (geloof ik Rolling Eyes ).
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 30 apr 2006 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

faya schreef:
Meest voorkomende fout met komma's is dat men voor EN, MAAR, OF komma's gebruikt, dit zie je vaak in kranten en dergelijke maar is absoluut fout.

Daar kan ik het beslist niet mee eens zijn. Vóór MAAR komt normaal gesproken een komma. Bij EN en OF is dit niet de algemene regel, maar dat het absoluut fout zou zijn klopt zeker niet.

Het is een redelijk wijdverbreid misverstand dat voor EN nooit een komma komt. Dit klopt niet, soms is een komma voor EN beter voor leesbaarheid, soms is een komma gewoon noodzakelijk omdat de zin zonder de komma een andere betekenis krijgt. Zie Taaladvies.net over komma voor en.

Quote:
Oh ja niet te vergeten. Probeer bepaalde zinnen te knippen en zet een punt neer. Sommige zinnen worden ontzettend lang doordat je met komma's ontzettend veel kan doen. Puntgebruik kan je zinnen makkelijker leesbaar maken (goed komma gebruik trouwens ook en daarmee bedoel ik dat te weinig komma's in één zin, je tekst ook onleesbaar kan maken).

Losse zinnen aanéénrijgen met komma's is inderdaad een vaak gemaakte fout. Als 2 zinnen grammaticaal op zichzelf kunnen staan, maar qua betekenis wel bij elkaar horen, is meestal een puntkomma de juiste keuze. Hierop zijn weer uitzonderingen als "gisteren regende het, vandaag scheen de zon" waar de komma wel hoort te staan. In de "Dit klopt niet, soms ..., soms ..." had ipv de eerste komma misschien een puntkomma moeten staan (maar ik twijfel). De tweede komma in die zin is goed.

Ik denk overigens dat de komma in "... dat te weinig komma's in één zin, je tekst ook onleesbaar kan maken." daar eigenlijk niet hoort. Zie Taaladvies.net over komma na eerste zinsdeel. Je plaatst een komma na het onderwerp ("te weinig komma's in één zin"), en dat "mag" niet tenzij dit onderwerp een bijzin is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 30 apr 2006 23:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het Duits is kommagebruik veel strakker gereglementeerd dan in het Nederlands. In het Duits is het een puur grammaticale kwestie en speelt de uitspraak geen rol. In het Nederlands zijn er voor bepaalde gevallen echter wel degelijk strakke regels. Zie bijvoorbeeld Taaladvies.net over komma bij beperkende en uitbreidende bijvoeglijke bijzinnen.

"De journalisten, die de verklaring niet ondertekend hadden, werden opgepakt."

heeft een heel andere betekenis dan

"De journalisten die de verklaring niet ondertekend hadden, werden opgepakt."

(Overigens is in het Duits de komma in beide betekenissen verplicht.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
AJvH



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 22 dec 2006 18:07    Onderwerp: Gezegde Reageer met quote Naar onder Naar boven

'Schrijfwijzer' van renkema is een echte aanrader. Wat hier volgens mij nog niet is gezegd, is dat tussen twee werkwoorden die samen geen gezegde vormen, een komma moet. Veel harde regels zijn er in ieder geval niet. 'Streef zo snel mogelijk naar een komma', wordt ook nog vaak gezegd.
Zomaar een paar tips.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds