|
Auteur |
Bericht |
Daank
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 13 sep 2013 13:46 Onderwerp: Kan een vereniging een bestemmingsplan laten wijzigen? |
|
|
Hallo allemaal,
Ik woon in Amsterdam Westerpark. In het bestemmingsplan Westerpark Zuid (van 2008) stond tot 2010 dat het niet toegestaan is zendmasten op gebouwen met een woonfunctie te plaatsen.
Nu heeft de vereniging MoNet(KPN, Vodafone etc) gevestigd te Baarn, dit door de Raad van State laten vernietigen. En nu kunnen ze dus wel een zendmast plaatsen.
Mijn vraag is: Hoe kan een vereniging die niet in mijn woonplaats gevestigd is een bestemmingsplan van mijn woonplaats laten wijzigen? Is dat rechtmatig?
Ik heb nog een aantal vragen over zendmasten, maar dit is mijn eerste, meest belangrijke vraag op dit moment.
Alvast heel erg bedankt,
Daan |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 13 sep 2013 14:04 Onderwerp: Re: Kan een vereniging een bestemmingsplan laten wijzigen? |
|
|
Daank schreef: | Hallo allemaal,
Ik woon in Amsterdam Westerpark. In het bestemmingsplan Westerpark Zuid (van 2008) stond tot 2010 dat het niet toegestaan is zendmasten op gebouwen met een woonfunctie te plaatsen.
Nu heeft de vereniging MoNet(KPN, Vodafone etc) gevestigd te Baarn, dit door de Raad van State laten vernietigen. En nu kunnen ze dus wel een zendmast plaatsen.
Mijn vraag is: Hoe kan een vereniging die niet in mijn woonplaats gevestigd is een bestemmingsplan van mijn woonplaats laten wijzigen? Is dat rechtmatig?
Ik heb nog een aantal vragen over zendmasten, maar dit is mijn eerste, meest belangrijke vraag op dit moment.
Alvast heel erg bedankt,
Daan |
Iedereen die belanghebbend is, kan vragen om een besluit (1:3 Awb). Je kunt belang hebben bij een besluit omdat je ergens dichtbij woont maar een belang kan ook (o.a.) een bedrijfsmatig belang zijn en/of een toekomstig belang. Een vereniging kan een belang hebben omdat ze statutair heeft vastgelegd dat ze een bepaald belang behartigen.
Kortom, er zijn heel veel gronden te bedenken op grond waarvan een (rechts)persoon belanghebbend kan zijn.
Laatst aangepast door BartL op vr 13 sep 2013 14:07, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 13 sep 2013 14:05 Onderwerp: Re: Kan een vereniging een bestemmingsplan laten wijzigen? |
|
|
Daank schreef: | Mijn vraag is: Hoe kan een vereniging die niet in mijn woonplaats gevestigd is een bestemmingsplan van mijn woonplaats laten wijzigen? Is dat rechtmatig? |
Ten eerste: waarom zou dat niet kunnen.
Ten tweede: het gaat hier blijkbaar om een uitspraak van de hoogste rechter. Wil je beweren dat die uitspraak onrechtmatig is? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Daank
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 15 sep 2013 14:13 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie antwoorden. Het is me duidelijk.
Ik ben een totale leek op rechtsgebied. Tot nu toe dacht ik altijd dat een bestemmngsplan vrijwel onwijzigbaar was als het eenmaal vastgesteld was. Toen ik er achter kwam dat een vereniging uit een andere gemeente blijkbaar zonder slag of stoot wijzigingen kan aanbrengen en dus blijkbaar macht kan uitoefenen over een gemeente was ik nogal verbaasd. Vandaar dat ik het hier vroeg.
Heel erg bedankt,
Daan |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 15 sep 2013 16:27 Onderwerp: |
|
|
Daank schreef: | Tot nu toe dacht ik altijd dat een bestemmngsplan vrijwel onwijzigbaar was als het eenmaal vastgesteld was. Toen ik er achter kwam dat een vereniging uit een andere gemeente blijkbaar zonder slag of stoot wijzigingen kan aanbrengen en dus blijkbaar macht kan uitoefenen over een gemeente was ik nogal verbaasd. Vandaar dat ik het hier vroeg. |
Maar die vereniging heeft dus niet zelf in het bestemmingsplan gekliederd. Die vereniging heeft de juiste juridische weg gevonden en gevolgd om dit voor elkaar te krijgen. Jouw formulering "zonder slag of stoot wijzigingen kan aanbrengen" slaat werkelijk geheel nergens op (en doet een wat fundamentalistische inslag vermoeden). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|