Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 13:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kan H.M. zich verzetten tegen ca1000% stijging griffierecht?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 6 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
xs



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 382


BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 13:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik lees net kritiek van Wilders en Borst, dat Wilhelmina in haar radiotoepraken nooit heeft opgeroepen Joodse landgenoten te helpen.

Dat lijkt mij dan dezelfde discussie omdat ministers verantwoordelijk zijn.

Maar misschien had die kwestie toen voor niemand in Londen prioriteit.
En misschien lastig, anderen, die niet wegkonden, op te roepen als je zelf gevlucht bent, en je regering uitlevert aan onbevoegde niet (indirect)gekozen generaal winkelman en onbevoegde secretarissen-generaals.
Dat de duitsers dat graag overnamen, mede, tot schade van de Joden, was primair dus de schuld van Wilhelmina.
Als Wilhelmina zich 1939 niet had verzet tegen locatie Elspeterveld omdat dat maar 12 km van het Loo lag, was kamp Westerbork er nooit geweest.
Hieruit blijkt, dat persoonlijke macht van HM meer is dan op papier staat en ik zou liever zien, dat voor hogergenoemde gedragingen excuus komt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 569


BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ken deze bezwaren, maar m.i. zijn het theoretische bezwaren. Of er sprake is van democratie wordt toch in de eerste plaats beoordeeld o.b.v. de uitvoering? Het is leuk als het in theorie klopt, maar het gaat mij om de praktijk (denk aan het schrikbewind na de franse revolutie). Dat de burger invloed heeft op de samenstelling en bevoegdheden van bijv. een ZBO is toch vooral theorie. Vergeet daarnaast niet dat invloed door allerlei partijpolitieke aangelegenheden sterk afneemt. Wij stemmen per slot van rekening niet op een persoon, maar op een partij.

Democratie is een intentie die naar voren dient te komen bij de praktische uitwerking (al dan niet gecodificeerd). Het topic gaat om de macht van de (niet gekozen) koning bij totstandkoming van wetgeving. Er is geen enkele aanleiding te vrezen dat de koningin deze macht zou misbruiken.

De Grondwetgever heeft ooit voor deze constructie gekozen en kan deze ook weer wijzigen. In dat opzicht heeft de koningin deze macht omdat het volk dit toestaat. Er is sprake van een historisch gegroeide situatie waarbij de koningin ongetwijfeld uit het zadel wordt geworpen als zij haar macht misbruikt.

Als het om gebrek aan legitimatie gaat zijn er wel grotere problemen aan te wijzen binnen ons stelsel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Ik ken deze bezwaren, maar m.i. zijn het theoretische bezwaren.

Tja, we voeren hier dan ook een theoretische discussie... Wat is je punt??
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 569


BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 15:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Tja, we voeren hier dan ook een theoretische discussie... Wat is je punt??


Mijn punt is duidelijk genoeg dacht ik, laat je niet afleiden. Met "theoretische discussie" bedoel ik natuurlijk dat de discussie wat mij betreft ook moet gaan over hoe democratie of een vermeend gebrek aan democratie in de praktijk werkt. Hoe het in theorie werkt is mij duidelijk, ik probeer nu de praktijk er bij te betrekken en dat lijkt mij - (zeker) ook voor een jurist - een zinnig zaak. Verder plaats ik de legitimiteit van onze vorst in het kader van een contract met het volk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Met "theoretische discussie" bedoel ik natuurlijk dat de discussie wat mij betreft ook moet gaan over hoe democratie of een vermeend gebrek aan democratie in de praktijk werkt.

Nee, dat moet het niet. Het is voor zover wij weten compleet duidelijk dat Beatrix in de praktijk niet zal weigeren een wet te tekenen. De discussie hier is zuiver theoretisch en daar is niets mis mee.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 569


BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Nee, dat moet het niet. Het is voor zover wij weten compleet duidelijk dat Beatrix in de praktijk niet zal weigeren een wet te tekenen. De discussie hier is zuiver theoretisch en daar is niets mis mee.


Ik vind dat dat wel moet, mag dat ook? Verder ging de discussie ook over het vermeende gebrek aan democratische legitimatie, is dat nu alleen een theoretisch probleem of een "echt" probleem?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
bona fides schreef:
Nee, dat moet het niet. Het is voor zover wij weten compleet duidelijk dat Beatrix in de praktijk niet zal weigeren een wet te tekenen. De discussie hier is zuiver theoretisch en daar is niets mis mee.

Ik vind dat dat wel moet, mag dat ook?

Als je een theoretische discussie niet kunt velen, doe je er toch gewoon niet aan mee? Makkelijk zat.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 569


BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 14:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BF, doe niet zo pedant. Voor zover het tot nu toe alleen ging over theoretische bezwaren voeg ik toe dat het m.i. zinvol is de feitelijk uitwerking er bij betrekken. Als het over legitimatie gaat, gaat het per definitie ook over de praktische uitwerking. De wettelijke waarborgen zijn slechts middelen die niet verward moeten worden met de zaak zelf.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
BF, doe niet zo pedant. Voor zover het tot nu toe alleen ging over theoretische bezwaren voeg ik toe dat het m.i. zinvol is de feitelijk uitwerking er bij betrekken.

De feitelijke uitwerking is dat er geen probleem is zolang Beatrix of haar opvolger braaf alles tekent. Zo, dan hebben we dat ook weer gehad. Mogen we nu weer verder met de theoretische discussie?

Dat het wellicht nooit zal gebeuren dat een Koning weigert een door de Staten-Generaal aangenomen wet te tekenen, betekent niet dat het niet de moeite waard is voor zij die hierin zijn geïnteresseerd om te theoretiseren over zo'n situatie.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 569


BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De feitelijke uitwerking is dat er geen probleem is zolang Beatrix of haar opvolger braaf alles tekent. Zo, dan hebben we dat ook weer gehad. Mogen we nu weer verder met de theoretische discussie?


Je bent er goed in om van een mug een olifant te maken en zelf elementen in te voegen om deze vervolgens te bestoken. Nogal irritant met een non discussie als gevolg, als je mijn toevoeging niet interessant vindt dan reageer je toch gewoon niet ipv als een moderator de les te lezen over wat wel of niet besproken mag worden in het topic.

Ik haak in op pag. 6 van de discussie in op een specifiek punt, nml het vermeende gebrek aan legitimatie van HM. Dit wordt o.a. verdedigd met dat HM een niet een gekozen staatshoofd is. Ik betoog dat het te beperkt is om haar legitimatie alleen te beoordelen vanuit deze invalshoek. Ik zie niet in waarom dit niet past binnen een "theoretische discussie" (ik had het over "theoretische bezwaren").
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Ik haak in op pag. 6 van de discussie in op een specifiek punt, nml het vermeende gebrek aan legitimatie van HM. Dit wordt o.a. verdedigd met dat HM een niet een gekozen staatshoofd is. Ik betoog dat het te beperkt is om haar legitimatie alleen te beoordelen vanuit deze invalshoek. Ik zie niet in waarom dit niet past binnen een "theoretische discussie" (ik had het over "theoretische bezwaren").

Ik ging ook gewoon inhoudelijk in op jouw reactie. Maar dan kom jij met:
LM schreef:
Ik ken deze bezwaren, maar m.i. zijn het theoretische bezwaren.

Ach gut! Natuurlijk zijn het theoretische bezwaren! Het is een theoretische discussie!

Met jouw zin probeer je de kern van de discussie van tafel te vegen. Daar neem ik stelling tegen, ja. Je haakt niet in, maar je zegt effectief "wat een bla bla allemaal".

En nogmaals (voor de 3e keer), uit democratisch oogpunt is het geen probleem dat de Koning niet een gekozen staatshoofd is, mits er wel democratische controle mogelijk is op zijn functioneren. Volgens mij zit dat wel snor: er is namelijk het instrument van buitenstaatverklaring, dat naar mijn mening niet beperkt is tot het geval dat de Koning ziek of ontvoerd is. Zou dat instrument hiervoor echter niet gebruikt kunnen worden, dan zit in ons staatsbestel een anti-democratisch element ingebakken dat in theorie de samenleving kan doen ontsporen.

Interessant is dat Hirsch-Ballin het met TS in het algemeen eens is dat de Koning in bijzondere gevallen de constitutie moet verdedigen door te weigeren een wet te tekenen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 569


BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 18:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Met jouw zin probeer je de kern van de discussie van tafel te vegen. Daar neem ik stelling tegen, ja. Je haakt niet in, maar je zegt effectief "wat een bla bla allemaal".


Dit is precies ik bedoel, iets lezen wat er niet staat en vervolgens daar je pijlen op richten. Ik zeg dit niet en ik bedoel dat niet. Ik laat het hierbij.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
bona fides schreef:
Met jouw zin probeer je de kern van de discussie van tafel te vegen. Daar neem ik stelling tegen, ja. Je haakt niet in, maar je zegt effectief "wat een bla bla allemaal".

Dit is precies ik bedoel, iets lezen wat er niet staat en vervolgens daar je pijlen op richten. Ik zeg dit niet en ik bedoel dat niet. Ik laat het hierbij.

Kom, je eindigde dat bericht zelfs met:
LM schreef:
Als het om gebrek aan legitimatie gaat zijn er wel grotere problemen aan te wijzen binnen ons stelsel.

So what als er grotere problemen zijn aan te wijzen? We hebben het hier toevallig niet over die andere problemen, maar over de Koning.

LM schreef:
Er is geen enkele aanleiding te vrezen dat de koningin deze macht zou misbruiken.

Daarom spreek ik ook steeds van "de Koning". En ik heb al 100x benadrukt dat we het hebben over de theoretische mogelijkheid. Er is inderdaad geen enkele aanleiding om te vrezen, maar daar gaat het bij een academische discussie niet om. Jij bent geen academicus, maar anderen zijn dat wel. We staan niet met spandoeken op straat te demonstreren of zo.

Zoals ik al eerder aangaf, de praktische discussie zou zijn "doen er zich problemen voor?". Het antwoord is "nee". Daarover zijn we het eens. Daarmee is de praktische discussie snel beëindigd en niet interessant.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Judge Tatting



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 222


BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dat betekent inderdaad dat Beatrix moet weigeren te tekenen als de politiek uit de constitutionele rails dreigt te lopen. Dat is dan ook de enige keer dat de Koning overigens mag weigeren om te tekenen.


Met deze zin heb ik dus wat problemen. Ik ben wel benieuwd wat in het oogpunt van Hirsch Ballin de toegevoegde waarde van het orgaan Kroon dan zou zijn. We hebben, zoals ook al is aangegeven in dat artikel, de rechter die tegen de democratische meerderheid in kan gaan. Ik zie derhalve niet in waarom de Koning met het waarborgen van de constitutie belast dient te zijn. We hebben er in Nederland, d.m.v. het toetsingsverbod, bewust voor gekozen om de verantwoording bij de politiek te leggen. Art.93/94 zouden dan vervolgens toch voldoende toereikend moeten zijn wanneer de politiek faalt?

Als praktisch voorbeeld ter ondersteuning in deze theoretische discussie:

We hebben geen Koningin Juliana nodig om de het opleggen van de doodstraf tegen te gaan; daar hebben we immers voldoende verdragen voor. Aangaande de verhoging van griffierechten geldt dat er uiteindelijk wel een Europese rechter aan te pas zal komen en deze zal dan uiteindelijk bepalen of deze verhoging grondrechten schendt of niet. Maar goed, ik heb een semester college van de man gehad, ben het wel vaker met hem oneens geweest.
_________________
Veritas incognita ergo dubito.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 06 jan 2012 2:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Judge Tatting schreef:
Met deze zin heb ik dus wat problemen. Ik ben wel benieuwd wat in het oogpunt van Hirsch Ballin de toegevoegde waarde van het orgaan Kroon dan zou zijn. We hebben, zoals ook al is aangegeven in dat artikel, de rechter die tegen de democratische meerderheid in kan gaan.

Maar de rechter kan gelet op het toetsingsverbod de formele wet niet aan de Grondwet toetsen! Ik vind het wel een interessante gedachte dat deze toetsing aan de Koning wordt overgelaten.

Door het laatste zinnetje, dat dit de enige keer is dat de Koning mag weigeren, valt het standpunt van Hirsch Ballin trouwens goed te rijmen met mijn standpunt dat de Koning in beginsel gewoon te tekenen heeft en dat er anders buitenstaatverklaring dreigt. Door te weigeren kan de Koning regering en parlement dwingen nog eens goed naar de grondwettelijkheid van de wet te kijken. Blijken de constitutionele bezwaren van de Koning terecht, dan was de Koning bevoegd (en zelfs verplicht) te weigeren en is buitenstaatverklaring niet aan de orde. Blijken ze niet terecht, dan zijn de ministerraad tezamen met de Staten-Generaal bevoegd de Koning buiten staat te verklaren (als hij niet inbindt).

Ik vraag me af of Hirsch Ballin van mening is dat Beatrix de aanpassing van de Gemeentewet om het heffen van leges bij de aanvraag van een identiteitskaart met terugwerkende kracht van een wettelijke basis te voorzien niet zou mogen tekenen.

Quote:
Art.93/94 zouden dan vervolgens toch voldoende toereikend moeten zijn wanneer de politiek faalt?

Niet bij strijd met de Grondwet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 6 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds