Je 'ziek' zijn bewijzen aan de Rechter Commisaris
#1: Je 'ziek' zijn bewijzen aan de Rechter Commisaris Auteur: Weethetnietmeer
Geplaatst: wo 11 dec 2013 14:41
Op dit moment heb ik te maken met een (zware) depressie uitgevloeid uit een burn-out. aanleiding: 7 jaar lang heb ik dagelijks gewerkt in mijn (dankzij erven) verliesleidende eenmanszaak. 7 jaar nooit geen vakantiedag gehad. Door Burn-out bedrijf moeten staken. Uitvloei, Faillissement en nu WSNP.
Op dit moment wekelijks bezoek psychiater/psycholoog. Medicatie
Nu moet ik bewijzen dat ik 'ziek' ben door zelf een verzekeringsarts in te schakelen. Kosten iets meer dan 300 euro. Iets wat ik niet kan betalen helaas. En schulden mogen er niet gemaakt worden in de WSNP. Advies van psycholoog/psychiater niet werken, geen stress. Maar zei mogen dit niet doorspelen aan de rechtbank wegens de privicywet medische gegevens.
Nu voor keuze gesteld. Of me laten onderzoeken door een verzekeringsarts op eigen kosten of per 31 januari sollicitatieplicht gaan uitvoeren. Zo niet volgt er een hoorzitting en bestaat de kans om uit de WSNP gezet te worden. Het liefst zou ik ook weer willen gaan werken. Maar qua lichamelijke klachten, concentratie e.d. is het niet te doen op het moment. Tevens door al dit gebeuren, wordt de depressie er ook niet echt beter en nemen de klachten niet af, maar nemen ze eerder toe.
Ik snap dat ik weinig rechten heb in de WSNP en ik ben ook dankbaar dat ik in dit project opgenomen ben. Maar je wordt nu dus letterlijk met je rug tegen de muur gezet.
Heeft iemand advies voor mij? Of kent iemand een verzekeringsarts of firma die me hierbij kan helpen.
|
#2: Re: Je 'ziek' zijn bewijzen aan de Rechter Commisaris Auteur: lawyer
Geplaatst: wo 11 dec 2013 15:13
Weethetnietmeer schreef: | Op dit moment heb ik te maken met een (zware) depressie uitgevloeid uit een burn-out. aanleiding: 7 jaar lang heb ik dagelijks gewerkt in mijn (dankzij erven) verliesleidende eenmanszaak. 7 jaar nooit geen vakantiedag gehad. Door Burn-out bedrijf moeten staken. Uitvloei, Faillissement en nu WSNP.
Op dit moment wekelijks bezoek psychiater/psycholoog. Medicatie
Nu moet ik bewijzen dat ik 'ziek' ben door zelf een verzekeringsarts in te schakelen. Kosten iets meer dan 300 euro. Iets wat ik niet kan betalen helaas. En schulden mogen er niet gemaakt worden in de WSNP. Advies van psycholoog/psychiater niet werken, geen stress. Maar zei mogen dit niet doorspelen aan de rechtbank wegens de privicywet medische gegevens.
Nu voor keuze gesteld. Of me laten onderzoeken door een verzekeringsarts op eigen kosten of per 31 januari sollicitatieplicht gaan uitvoeren. Zo niet volgt er een hoorzitting en bestaat de kans om uit de WSNP gezet te worden. Het liefst zou ik ook weer willen gaan werken. Maar qua lichamelijke klachten, concentratie e.d. is het niet te doen op het moment. Tevens door al dit gebeuren, wordt de depressie er ook niet echt beter en nemen de klachten niet af, maar nemen ze eerder toe.
Ik snap dat ik weinig rechten heb in de WSNP en ik ben ook dankbaar dat ik in dit project opgenomen ben. Maar je wordt nu dus letterlijk met je rug tegen de muur gezet.
Heeft iemand advies voor mij? Of kent iemand een verzekeringsarts of firma die me hierbij kan helpen. |
Als je zelf opdracht aan je psycholoog of psychiater geeft om je gegevens te laten delen met de rechtbank, zullen ze dat vast wel doen, toch?
|
#3: Auteur: Weethetnietmeer
Geplaatst: wo 11 dec 2013 16:54
Helaas mag de psycholoog/psychiater dit niet doen. Dan was het hele probleem zo opgelost. Zij hebben een vergadering met meerdere gehouden hoe ze me kunnen helpen met dit probleem.
Ze mogen me wel een afschrift geven dat ik in behandeling ben, en ze mogen het behandelplan geven. Dit heb ik en ook al opgestuurd aan mijn bewindvoerder. Helaas is dat niet voldoende volgens de rechter.
|
#4: Auteur: Guthman
Geplaatst: wo 11 dec 2013 18:00
Uit de richtlijnen (http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Rechtbanken/Zeeland-West-Brabant/Bezoekinformatie/Documents/Richtlijnen%20behandeling%20schuldsaneringen%20rb%20zwb.pdf):
In alle andere gevallen zal schuldenaar via medische verklaringen moeten aantonen niet tot arbeid
in staat te zijn. Als schuldenaar niet over medische informatie beschikt, maar wel aannemelijk is
dat sprake is van medische omstandigheden die de arbeidsgeschiktheid beïnvloeden, vindt (na
toestemming van de rechter-commissaris) keuring plaats door de GGD op kosten van de boedel of
de Staat bij onvoldoende actief (richtlijn 3.5). Als schuldenaar niet over medische informatie
beschikt en niet aannemelijk is dat schuldenaar arbeidsongeschikt is, maar schuldenaar zich wel
beroept op arbeidsongeschiktheid, dan moet schuldenaar zich (na toestemming door de rechtercommissaris)
door de GGD laten keuren op kosten van ongelijk. Dat betekent dat de kosten van de
GGD-keuring in eerste instantie voor rekening van schuldenaar komen (uit het vtlb) en als uit de
keuring blijkt dat sprake is van (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid dan worden de kosten alsnog
door de boedel vergoed of door de Staat bij onvoldoende actief.
Ik ben niet bekend met de praktijk van de schuldsanering, maar hieruit maak ik op dat je contact zal moeten opnemen met de bewindvoerder die namens jou bij de RC toestemming zal moeten vragen om een keuring uit te laten voeren ten laste van de boedel of de staat.
De procedure kan misschien iets verschillen bij verschillende rechtbanken.
|
#5: Auteur: Weethetnietmeer
Geplaatst: wo 11 dec 2013 18:46
Bedankt. Ga dat gelijk doorgeven aan mijn bewindvoerder.
|
#6: Auteur: Weethetnietmeer
Geplaatst: zo 15 dec 2013 22:24
Volgens de bewindvoerder keurt de rechter een keuring door de GGD niet goed. Moet het zelf regelen en betalen, wat ik dus niet kan.
Het wordt nu dus straks een hoorzitting met de kans op uitzetting uit de WSNP. Echt ongelooflijk dat dit in Nederland kan. Je moet eerst een 'zwaar'misdaad plegen en dan wordt je wel via het het systeem psychisch gekeurd (bij het Pieterbaan centrum) of je er daadwerkelijk wat aan kan doen dat je het vergrijp gepleegd hebt.. Maar heb je 7 jaar kei hard gewerkt wat aantoonbaar is, je hebt vervolgens een burnout en depressie opgelopen waardoor je wekelijks naar een psycholoog/psychiater moet, dan moet je dan zelf gaan bewijzen...
Nou, steek maar een kaarsje op want ik heb tot 31 januari 2014 en weet dus echt niet meer wat ik nog kan doen.
Bestaat er nog zoiets als een hoger beroep op de uitspraak van de rechter?
|
#7: Bewindvoerder dient Regels WSNP uit te voeren Auteur: Khitha
Geplaatst: di 17 dec 2013 10:20
De Bewindvoerder dient de regels WSNP uit te voeren, deze zijn vastgelegd in de zogenaamde "Recofa-richtlijn", te vinden via de link: http://www.wsnp.rvr.org/burger/recofa.cfm?section=burger
In deze recofa richtlijn voor schuldsaneringen is in artikel 3.5 onder f het volgende geregeld:
Indien een schuldenaar zich erop beroept dat hij arbeidsongeschikt is, legt hij een medische verklaring of medische informatie over waaruit dit blijkt. Indien hij niet over een dergelijke medische verklaring of dergelijke medische informatie beschikt maar wel aannemelijk is dat sprake is van medische omstandigheden die de (mate van) arbeidsgeschiktheid beïnvloeden, laat hij zich keuren door een door de bewindvoerder of door de rechter-commissaris aan te wijzen deskundige, zoals een arts van de GGD. De kosten van een dergelijke medische keuring komen ten laste van de boedel of, indien het actief in de boedel ontoereikend is, ten laste van de Staat.
De stukken van uw behandelaar, zoals door u genoemd, kunt u aanmerken als een medische verklaring / informatie dat u onder behandeling bent. Aangezien de keurend deskundige door de bewindvoerder / Rechter-commissaris dient te worden aangewezen dient uw bewindvoerder actie te ondernemen. Laat hij dit na dan adviseer ik u rechtstreeks met de Rechter-commissaris in contact te treden, de overheid dient u namelijk binnen 6 weken van een antwoord te voorzien op uw verzoek. Redelijke beantwoordingstermijnen zijn voor bewindvoerders helaas (nog) nergens bij wet geregeld.
Ik wens u veel succes en sterkte toe in deze voor u zware tijd.
|
#8: Auteur: Weethetnietmeer
Geplaatst: di 17 dec 2013 11:24
Heel erg bedankt voor uw reaktie.
Ik ga dit nogmaals voorleggen aan mijn bewindvoerder.
|
#9: Auteur: Weethetnietmeer
Geplaatst: di 17 dec 2013 11:46
Het is echt niet te geloven het rechtssysteem van nu.
Heb mijn bewindvoerder bovenstaande voorgelegd en als antwoord krijg ik:
Uit de richtlijnen die u hieronder vermeldt, staat niet dat de rechtbank verplicht is voor u een medische keuring aan te vragen.
Wat rechtshulp verder voor u opschrijft, is ook gebeurd. Ik heb de stukken over uw gesteldheid overgelegd aan de RC met het verzoek een medische keuring te overwegen. Hier is afwijzend op beslist.
Hierop heb ik u in overweging gegeven de kosten voor de keuring zelf te dragen om een impasse te voorkomen
Wat kan ik nu nog doen?
|
#10: Auteur: Khitha
Geplaatst: wo 18 dec 2013 1:27
Indien de Rechter-commissaris (hierna Rc) inderdaad afwijzend heeft beschikt dient dit schriftelijk te zijn gebeurd in een officieel besluit waartegen beroep bij de rechtbank tegen dit besluit kan worden aangetekend, dit dient normaliter binnen 5 dagen na dagtekening van het besluit te geschieden. Als echter de bewindvoerder u dit besluit (nog) niet heeft toegezonden dan dient u zo snel mogelijk na ontvangst, via de bewindvoerder van dit besluit, beroep aan te tekenen tegen dit besluit bij de rechtbank, vermeld dan wel even dat u na de 5 dagen reageert omdat u niet eerder kennis kon nemen van het betreffende besluit.
In de tussentijd adviseer ik u contact te zoeken met de griffie van de rechtbank die uw WSNP heeft uitgesproken, en dit dilemma daar voor te leggen aan de behandelaar van uw dossier met de vraag wat nu te doen omdat deze impasse uw gezondheid ernstige schade toebrengt. Wellicht kan deze medewerker u ook vertellen of het verzoek, zoals uw bewindvoerder stelt, inderdaad door de Rc is afgewezen. Mocht dit laatste niet zijn gebeurd dan kunt u uw verzoek rechtstreeks indienen bij de Rc onder bijvoeging van het behandelplan van de behandelend arts en eventuele andere bewijsstukken zoals bv. uw medicatie.
De reden dat de Recofa richtlijn de Rc een arts laat aanwijzen is oa om diens onafhankelijkheid te waarborgen, als u zelf een arts inhuurt kan de Rc hieraan twijfelen.
Ik hoop dat u hier iets mee kunt.
|
#11: Auteur: Weethetnietmeer
Geplaatst: wo 18 dec 2013 9:31
Een fax bericht met de geschreven tekst :
Het is aan mevrouw om aan te tonen dat zij arbeidsongescikt is.
Zij krijgt nou t/m 31-01-2014 de tijd.
Hoe ze dat doet is haar probleem. De rechtbank/bewindvoerder hoeft niet aan te tonen dat zij arbeids(on)geschikt is.
Dit is het antwoord dat de bewindvoerder gekregen heeft op haar schijven.
Is dit een officieel?
|
#12: Auteur: Khitha
Geplaatst: do 19 dec 2013 0:42
U heeft echt iemand nodig die u hierin bijstaat ik adviseer u daarom dringend tenminste het Juridisch Loket te benaderen met deze bewijsstukken, het Juridisch Loket kan u dan een verwijzing geven voor een advocaat die terzake kundig is. Door het vonnis van de WSNP kunt beroep doen op een advocaat die werkt onder toevoeging, hiervoor is de verwijzing via het Juridisch Loket noodzakelijk! u krijgt dan een sterk gereduceerd tarief voor de kosten van de advocaat hetgeen honderden euro's scheelt, ook kunt u de overblijvende kosten soms via de bijzondere bijstand van uw gemeente vergoed krijgen.
Overigens is een handgeschreven briefje niet zonder meer als een officieel stuk of besluit van de rechtbank aan te merken, met name vanwege dit feit kom ik tot mijn advies aan U. Een officieel besluit is nooit handgeschreven maar getypt en staat op briefpapier dat is voorzien van het officiële briefhoofd van de rechtbank!
Ik wens u veel sterkte en succes, ik zou het op prijs stellen als u mij wilt laten weten hoe het met U gaat.
|
#13: Auteur: Weethetnietmeer
Geplaatst: do 19 dec 2013 11:20
Dank je wel, Khitha.
Fijn dat u mij hierbij helpt met advies.
Ik ga maandag naar het Juridisch Loket.
Wordt vandaag ook teruggebeld door de Griffier van de Rechtbank.
Zij snapte er ook weinig van en neemde mijn dossier in behandeling.
Ik hou u zeker op de hoogte.
Nogmaals bedankt !
|
#14: Auteur: Khitha
Geplaatst: vr 20 dec 2013 11:50
Geen dank en heel graag gedaan!
Ik wens u en uw dierbaren ondanks deze toestand fijne feestdagen toe en wacht u verdere berichtgeving af.
Met vriendelijke groet.
|
|