Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 3:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Is hier mogelijk sprake van natrekking?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
memolen

memolen

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 79


BerichtGeplaatst: do 31 mei 2018 10:54    Onderwerp: Is hier mogelijk sprake van natrekking? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tussen mijn woning en die van de buurman ligt een steeg. Dit pad is mijn eigendom. De buurman heeft geen recht van overpad; hij heeft een eigen achterom aan de andere kant van zijn huis.
Meer dan 20 jaar geleden is met zijn toestemming, zo heeft hij beaamt, een hek geplaatst dat mijn steeg afsluit. Dat hek is (zo is mij verteld) toen betaald door een aantal mensen, namelijk door hem, door de vorige eigenaar van mijn woning en door nog enkele buren met recht van overpad, buren die rechtmatig gebruik maken van de steeg.
Na een woordenwisseling tussen hem en mij, heeft hij aangekondigd het hek te zullen verwijderen; hij trekt de toestemming om dit hek aan zijn muur bevestigd te hebben.
Ik heb 20 jaar geleden deze woning gekocht met eigen achterom, steeg en hek. Volgens mij ben ik eigenaar van het hek en doet het niet ter zake dat de buurman destijds blijkbaar aan het hek heeft meebetaald.
Kan sprake zijn van natrekking omdat het hek aan de muur van de buurman zit? Of ben ik enig eigenaar, omdat het hek in mijn steeg zit?
Kan de buurman na 20 jaar zijn toestemming intrekken en het hek eigenhandig verwijderen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 31 mei 2018 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het hek staat blijkbaar (deels) op de grond van de buurman. De buurman kan dus verwijdering van het hek vorderen of het hek zelf verwijderen.

Het zou anders zijn geweest als het hek zonder toestemming van de buurman was geplaatst en hij 20 jaar lang had nagelaten ertegen te protesteren. Dan zou er mogelijk sprake kunnen zijn van verjaring (of dat zo is en van wat precies hangt af van de precieze situatie). Maar het staat blijkbaar vast dat het hek daar met zijn toestemming stond.

In het kort: hij is eigenaar van zijn grond en hij kan dus bepalen of daar een hek staat of niet, ook al is het hek wellicht van jou.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: vr 01 jun 2018 11:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bekijk het als een 'schutting' die je tot op de erfgrens mag zetten. Als deze schutting aan het huis van de buren is bevestigd en die persoon daar niet op zit te wachten dan zet je een paal neer en bevestig je het daar aan. Niemand die daar wat van kan zeggen.

Het hek/poort is bevestigd aan de muur van de woning van de buurman. Het lijkt mij heel simpel opgelost door het het dan maar aan je eigen woning te bevestigen.

Ik ga er gemakshalve even van uit dat dat eigenlijk al het geval is (is zal immers een scharnierpunt aan de ene muur zitten en een slot aan de andere muur.

Gewoon de bevestiging van de muur van de buurman afhalen en dan maar op het eigen pad in de beton storten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: vr 01 jun 2018 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien is ook een klein beetje grond van de buurman: in dat geval kun je een muurtje bouwen.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds