Ik heb een aantal vragen over art 49 VWEU.
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: Ik heb een aantal vragen over art 49 VWEU. Auteur: Marc778 BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2020 12:30
    —
Geacht forum leden,

Ik heb een aantal vragen omtrent het Europees recht en dit zijn de volgende vragen:

• Zijn verhoogde belastingen en verplichte vergunningen in Nederland een belemmering voor de vrijheid van vestiging binnen de Europese Unie (artikel 49 VWEU)?

• Op welke wijze zouden grensoverschrijdende belemmeringen bij de vrijheid van vestiging ongedaan kunnen worden gemaakt?

• Welke stappen kan een ondernemer van een eenmanszaak uit Spanje nemen in geval hij te maken krijgt met belemmeringen, directe of indirecte discriminatie op basis van art 49 VWEU in Nederland. (In zijn geval krijgt hij te maken met verhoogde belastingen en verplichte vergunningen)

• Welke recente effecten zijn er in de praktijk te zien i.v.m. de vrijheid van vestiging?

• Heeft u nog het een en ander aan te merken op grond van mijn vragen?

Mocht u deze vragen niet kunnen beantwoorden maar u weet wel waar ik naar toe kan voor antwoorden dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Marc

#2: Re: Ik heb een aantal vragen over art 49 VWEU. Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2020 23:14
    —
Marc778 schreef:
• Zijn verhoogde belastingen en verplichte vergunningen in Nederland een belemmering voor de vrijheid van vestiging binnen de Europese Unie (artikel 49 VWEU)?

Personen uit een EU land die zich in Nederland willen vestigen mogen niet zwaarder worden belast of strengere vergunningsvoorwaarden worden opgelegd dan Nederlandse personen.

Quote:
• Op welke wijze zouden grensoverschrijdende belemmeringen bij de vrijheid van vestiging ongedaan kunnen worden gemaakt?

Bij de rechter kun je je beroepen op de Europese vrijheid van vestiging.

Quote:
• Welke stappen kan een ondernemer van een eenmanszaak uit Spanje nemen in geval hij te maken krijgt met belemmeringen, directe of indirecte discriminatie op basis van art 49 VWEU in Nederland. (In zijn geval krijgt hij te maken met verhoogde belastingen en verplichte vergunningen)

Hij kan in bezwaar en beroep tegen de hem opgelegde aanslag en zich daarbij beroepen op de vrijheid van vestiging.



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl