Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 15:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huurtoeslag opeens terug vanwege opgaaf personen
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pleitnota



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 65


BerichtGeplaatst: di 16 jun 2015 17:21    Onderwerp: Huurtoeslag opeens terug vanwege opgaaf personen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Allemaal,

mijn situatie is als volgt:


Ik woon in een studentenhuis. Ik heb 5 medebewoners die allemaal op nummer 55 staan ingeschreven. We hebben in het huis 2 aparte ingangen. Iedere kamer heeft een eigen deur met nummer en een eigen voordeurbel.

Mijn kamer zelf is een studio op de begaande grond met een eigen keuken (eigen ingang en hal ernaartoe), douche en wc. De kosten van de kamer zijn 540 euro dus onder de grens. Ik heb de kamer genomen vanwege de huurtoeslag. De kamer is alleen zóveel waard vanwege de huurtoeslag (die de verhuurder dan krijgt) denk ik, het is in Tilburg, het is op de BG en autos parkeren letterlijk voor je open raam. Dus om 0530 ruik je de benzine van de krantenbrommer al. En je wordt wakker van startende autos om 0600. Dus zonder huurtoeslag zou ik die kamer niet genomen hebben. Diegene die hiervoor heeft gewoond, die heeft gewoon toeslag gekregen. Ook die voldeed aan de bijverdiengrens en aan de kapitaalgrens. Nu kreeg ik vandaag een brief met daarin dat mijn situatie opnieuw beoordeeld is en dat er meer mensen staan ingeschreven dan dat ik er opgaaf van heb gedaan. Dit kan natuurlijk want op 55 staan meer mensen ingeschreven, echter op 55-3 maar 1 persoon en dat ben ik. Onlangs zijn er achter elkaar 3 mensen verhuisd en 3 nieuwe dus weer ingetrokken. Ik snap dat die mutatie dus voor enige verwarring zorgt bij de fiscus. Hoe moet ik hiermee omgaan? Ik heb 2500 euro dus aan huurtoeslag ontvangen, die ik nu zal moeten terugbetalen omdat mijn huisgenoten zich hebben ingeschreven bij de GBA op 55??? Wat raden jullie mij aan te doen?

bij voorbaat dank!


na wat speurwerk heb ik dit gevonden:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag_2015/voorwaarden_2015/zelfstandige_woonruimte


Gesplitste woning op 1 huisnummer

Huurt u een zelfstandige woonruimte en is er op uw adres nog een zelfstandige woonruimte? Dan zien wij de bewoners van de andere woonruimte als uw medebewoners.

Wilt u niet dat wij die andere bewoners meetellen als medebewoners? Uw verhuurder kan voor u een apart huisnummer aanvragen bij de gemeente. Krijgt u geen apart huisnummer? Dan kunt u bezwaar maken tegen de voorschotbeschikking huurtoeslag. In uw bezwaar moet u aantonen dat de andere personen (medebewoners) niet tot uw huishouden behoren en dat u een zelfstandige woning huurt. Na uw bezwaar geven wij aan welke bewijzen u kunt toesturen.


Laatst aangepast door pleitnota op di 13 okt 2015 14:17, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2015 8:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uw woonruimte voldoet aan de eisen en dus is het zinvol om bezwaar maken.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
1e_jaars_fiscaal_recht



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 125


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2015 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bellen met de belastingdienst is niet nodig?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pleitnota



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 65


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2015 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er staat niet bij dat het een beschikking is, heb ook geen beschikkingsnummer kunnen vinden op de brief. Wel een kenmerk.

Dit is het stukje na wat betekent dit voor u:

"U moet de huurtoeslag die u onterecht hebt ontvangen, terugbetalen. U ontvangt binnenkort een nieuwe berekening van uw huurtoeslag. Daarna ontvangt u brieven met informatie over hoe u de toeslag kunt terugbetalen en over een betalingsregeling"

moet ik wachten op de beschikking die ik krijg? Dit is nog geen beschikking neem ik aan?

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/niet_met_ons_eens_toeslagen/bezwaar_maken/
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2015 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U schreef in uw eerste bericht het volgende:
Krijgt u geen apart huisnummer? Dan kunt u bezwaar maken tegen de voorschotbeschikking huurtoeslag. In uw bezwaar moet u aantonen dat de andere personen (medebewoners) niet tot uw huishouden behoren en dat u een zelfstandige woning huurt. Na uw bezwaar geven wij aan welke bewijzen u kunt toesturen.
Daarom ga ik ervan uit dat u bezwaar kunt (en moet) maken).
Wat u nu ontving is mij niet geheel duidelijk, dus is het beter even de belastingdienst te bellen met vraag of u nog een beschikking gaat krijgen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
pleitnota



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 65


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2015 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor uw antwoord.

Mij is dit ook nog niet duidelijk, ik zal binnenkort (binnen een week) de belastingdienst bellen en verder op de site de vorderingen melden. De regel is mij duidelijk als het om een beschikking gaat. Ik denk dat dit een brief is die wel formeel is, maar nog niet te kwalificeren is als beschikking (komt er wel aan denk ik)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2015 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet een bezwaar tegen de (voorschot)beschikking indienen bij de belastingdienst o.v.v. het juiste aanslagnummer.

In je bezwaar moet je middels een verhuurdersverklaring, foto's van je studio en verklaringen van medehuurders aantonen dat jouw ruimte inderdaad zelfstandig is, dat je medebewoners niet bij je inwonen en dat je verhuurder naar eer en geweten verklaart dat je een zelfstandige woonruimte bewoont.

Dit kan je direct op de post doen met een kopietje van de aanslag.

Na een aantal weken zul je bericht krijgen dat, mits aan de gestelde voorwaarden voldaan, je inderdaad rechthebbende bent op het ontvangen van huurtoeslag. Als je de stappen nauwkeurig opvolgt is het binnen korte tijd geregeld.

Verder is het aan te raden i.o.m. je verhuurder om een eigen huisnummer aan te vragen. Het blijft een zooitje indien iedereen op hetzelfde huisnummer staat ingeschreven.

Een les voor de volgende keer. Je weet immers dat voor de huurtoeslag alle inkomens op het ingeschreven adres gecumuleerd worden. Als er dan tig personen op hetzelfde huisnummer staan overschrijdt je al snel de huurtoeslaggrens. Je had je deze moeite kunnen besparen door vóór het aanvragen van de huurtoeslag de bovengenoemde stappen te doorlopen.

Weet je dat weer voor de volgende keer. Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
1e_jaars_fiscaal_recht



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 125


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2015 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/niet_met_ons_eens_toeslagen/bezwaar_maken/hoe_maak_ik_bezwaar_tegen_een_terugvorderingsbeschikking
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pleitnota



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 65


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2015 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor het antwoord. Ik denk dat ik heel even de post afwacht zodat ik een aanslagnummer heb. Verder ga ik dan zsm bezwaar maken, ik weet dat ik 6 weken heb.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pleitnota



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 65


BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2015 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag heb ik maar gebeld met de belastingtelefoon en inderdaad moet ik aannemelijk maken dat het hier gaat om een zelfstandige woonruimte:

ze hebben het volgende nodig:

- verhuurdersverklaring (ondertekend stuk (huurder en verhuurder) met verklaring zelfstandige woonruimte)
- Foto's (hoefde niet, maar ze vonden het wel een goed idee)
- Kopieën bankafschrift.
- Huurcontract
- Begeleidende brief (uitleg van de situatie)

de brief (zeg maar klein pakketje) mag dan richting Heerlen, waar ze het bekijken. Ik moet eventjes bellen met de belastingdienst na 2-3 weken of ze alles ontvangen hebben.

De brief had overigens niet het kenmerk van een beschikking (definitief karakter), tevens heb ik deze maand gewoon nog mijn huurtoeslag gekregen. Of dat voor volgende maand geldt weten ze niet, maar het is nog niet stopgezet.


---- stukje uit de brief ---


Geachte heer/mevrouw,

U hebt huurtoeslag ontvangen voor de woning op het adres -------------- te Tilburg. Wij hebben uw situatie opnieuw beoordeeld. Uit onze gegevens blijkt dat er op dit adres meer mensen wonen dan u aan ons hebt doorgegeven. Hieruit concluderen wij dat uw woning niet voldoet aan de voorwaarden om huurtoeslag te kunnen krijgen.

Wat betekent dit voor u?
u moet de huurtoeslag die u onterecht heeft ontvangen, terugbetalen. U ontvangt binnenkort een nieuwe berekening van uw huurtoeslag. (DEZE heb ik op 29/6/15 nog niet ontvangen) Daarna ontvangt u brieven met informatie over hoe u de toeslag kunt terugbetalen en over een betalingsregeling.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over de voorwaarden die gelden voor huurtoeslag op www.toeslagen.nl. Hebt u geen internet? bel dan de BelastingTelefoon : 0800-0543

Hoogachtend,


Handtekening,

Directeur Belastingdienst, Toeslagen


Laatst aangepast door pleitnota op di 30 jun 2015 1:32, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2015 20:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leuk dat u na een paar weken zou moeten bellen of e.e.a.goed ontvangen is. Ik raad u aan de brief met bijlagen aangetekend te versturen. Dan weet u zeker of deze aankomt.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
pleitnota



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 65


BerichtGeplaatst: di 30 jun 2015 0:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor het advies. Mij maken de (incidentele) extra kosten niet zoveel uit, als ik maar huurtoeslag blijf behouden. De envelop gaat sowieso aangetekend op de bus, ik wil ook rust aan mijn hoofd. Heb het al druk genoeg met mijn studie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pleitnota



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 65


BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2015 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gehele pakketje is gisteren aangetekend op de bus gegaan.
Nu afwachten. Krijg je er bericht van eigenlijk? en wanneer ongeveer? Weet iemand dat? (workinprogress: 2 weken zei je?, weet je dat uit ervaring?)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pleitnota



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 65


BerichtGeplaatst: za 19 sep 2015 0:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De situatie nu:

Heb eergisteren gebeld met de belastingtelefoon. Ik heb uitgelegd dat ik al meer dan 2 en een halve maand wacht op de uitslag van het bezwaar. (8 weken moet er toch iets klaar zijn). Ze hebben mij medegedeeld dat ik moet wachten tot de afdeling klaar was, want ze hebben het ontiegelijk druk.

Vandaag heeft de belastingdienst teruggebeld (afdeling toeslagen), dat ik nog een bezwaar moet sturen. Uit de bewijsstukken is er wel een begeleidende brief gevonden maar geen bezwaar met nummer. Ik zei toen dat de brief die ik heb gekregen geen beschikking was waar bezwaar voor open stond. Mevrouw keek toen en zag dat ik inderdaad gelijk had en het een informatieve brief is. Ik moest dus de beschikking afwachten. Als de beschikking er is moet ik uitstel van betaling aanvragen en direct in bezwaar gaan. De bewijsstukken die ik heb opgestuurd worden gelukkig bewaard. Alsnog moet ik dan dus in bezwaar gaan als ik dus de beschikking heb gekregen. Dus die moet ik afwachten. Het is nu 3 maanden nadat ik de informatieve brief heb gekregen met dat ik de huurtoeslag wellicht moet terugbetalen. Op dit moment loopt de huurtoeslag van 2015 door (ik krijg maandelijks wel mijn huurtoeslag dus). Ik kreeg het idee dat de stukken wel verder in orde zijn.

is dit de normale gang van zaken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pleitnota



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 65


BerichtGeplaatst: di 13 okt 2015 14:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag een brief terug gehad met dat er het volgende ontbreekt:

- volledig huurcontract met ondertekening beide partijen.
- De vermelding van de kale huurprijs.


Ik zie zelf dat ik de kale huurprijs per ongeluk verkeerd heb opgegeven.

Ik heb 430 euro opgegeven en niet 420 euro op 1 juli 2014 als kale huurprijs (540 euro bruto). Per 1 juli 2015 is mijn huurprijs verhoogd naar 430.50 euro. Dat was Netto 548 euro bruto. Daar heb ik 438 euro van gemaakt omdat het verhoogd was met 8 euro. Beetje slordig, maar zal ik die fout nog vermelden in de begeleidende brief? Wat zijn de gevolgen van deze fout?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds