Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 16:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huurcontract onbepaalde tijd bij voorbaat opzeggen?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
FunkyFish



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 10 sep 2019 16:33    Onderwerp: Huurcontract onbepaalde tijd bij voorbaat opzeggen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,

Ik heb een woning die ik legaal verhuur en biedt daarbij een contract voor onbepaalde tijd.
Nu mag ik geen contract voor bepaalde tijd aanbieden, langer dan 2 jaar. Maar ik vroeg mij af of het wel is toegestaan om bij het aanbieden van een huurcontract al direct een opzegging van de huur in bijvoorbeeld 2040 toe te voegen en deze direct bij het tekenen van het nieuwe contract ook te laten tekenen. Als zij op deze manier bij aanvang van het huurcontact al akkoord gaan met deze opzegging, genieten zij in 2040 dan nog huurbescherming en mogen zij in de woning blijven of mag ik inderdaad de huur al zo ver van tevoren opzeggen?

Groet!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 12 sep 2019 1:39    Onderwerp: Re: Huurcontract onbepaalde tijd bij voorbaat opzeggen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

FunkyFish schreef:
Nu mag ik geen contract voor bepaalde tijd aanbieden, langer dan 2 jaar. Maar ik vroeg mij af of het wel is toegestaan om bij het aanbieden van een huurcontract al direct een opzegging van de huur in bijvoorbeeld 2040 toe te voegen en deze direct bij het tekenen van het nieuwe contract ook te laten tekenen. Als zij op deze manier bij aanvang van het huurcontact al akkoord gaan met deze opzegging, genieten zij in 2040 dan nog huurbescherming en mogen zij in de woning blijven of mag ik inderdaad de huur al zo ver van tevoren opzeggen?

Als het akkoord gaan met de opzegging voorwaarde is voor het sluiten van de huurovereenkomst, dan is die opzegging uiteraard ongeldig. De wettelijke regeling is dwingend recht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: za 14 sep 2019 0:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wow, daar schrik ik van!
Dus als je nu weet dat je de komende 10 jaar de woning wilt verhuren en al een exacte datum hebt voor over 10 jaar dat je dat wilt stoppen, dan kan je dat feitelijk niet eens regelen? Hoe los je dat dan op als woningeigenaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 14 sep 2019 17:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
Wow, daar schrik ik van!

Waarom schrik je ervan dat dwingend recht niet met een flauw trucje is te omzeilen?

Quote:
Dus als je nu weet dat je de komende 10 jaar de woning wilt verhuren en al een exacte datum hebt voor over 10 jaar dat je dat wilt stoppen, dan kan je dat feitelijk niet eens regelen? Hoe los je dat dan op als woningeigenaar?

De enige "oplossing" biedt art. 7:274 lid 2 BW:
Quote:
2. In het geval dat uitdrukkelijk van de huurder en telkens van een opvolgend huurder is bedongen dat de gehuurde woonruimte na afloop van de bij dat beding overeengekomen termijn moet worden ontruimd, kan de verhuurder overeenkomstig lid 1 aanhef en onder b, op dat beding de in dat lid bedoelde vordering gronden:

a. indien de verhuurder de woning zelf wil betrekken, of

b. indien de verhuurder jegens wie een vorige huurder het recht heeft verkregen de woning opnieuw te betrekken, deze huurder daartoe gelegenheid wil geven.

De bij het beding bepaalde termijn kan met wederzijds goedvinden worden verlengd voordat de met de huurder oorspronkelijk overeengekomen termijn is verstreken.

Dus als je voor een periode van 10 jaar in het buitenland gaat werken, kun je regelen dat je na afloop kunt terugkeren in je eigen woning. Kom je eerder terug, dan zul je die 10 jaar moeten uitzitten (tenzij de huurder uit vrije wil eerder vertrekt).

Een interessante vraag is hoe de verlengingsmogelijkheid precies werkt. Stel je weet niet hoe hoeveel jaar je in het buitenland zult verblijven. Je zou dan kunnen proberen een termijn van 1 jaar te stellen en die termijn elk jaar weer met een jaar te verlengen totdat je daadwerkelijk terugkeert. Als de huurder daaraan meewerkt, is dit geen probleem. Maar als de huurder dat niet doet, wat dan? Door aan te geven dat je wilt verlengen, maak je duidelijk dat je niet van plan bent terug te keren in de woning. De huurovereenkomst kan dan m.i. niet door de verhuurder op grond van art. 7:274 lid 1 sub b en lid 2 BW worden opgezegd, hij is immers niet van plan terug te keren. De huurder kan verlenging dus weigeren en rustig in de woning blijven wonen (en nu zonder enige beperking). De wetgever heeft dit vermoedelijk in het geheel niet doorgedacht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: zo 15 sep 2019 10:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
Wow, daar schrik ik van!
Dus als je nu weet dat je de komende 10 jaar de woning wilt verhuren en al een exacte datum hebt voor over 10 jaar dat je dat wilt stoppen, dan kan je dat feitelijk niet eens regelen? Hoe los je dat dan op als woningeigenaar?


Dan verhuur je het of voor vele korte perioden, of je doet wat hierboven aangegeven wordt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds