Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 16:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huurcontract bedrijfsruimte met wederzijds goedvinden
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RickM



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 08 sep 2018 15:17    Onderwerp: Huurcontract bedrijfsruimte met wederzijds goedvinden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden,

De casus is als volgt:

Huurder heeft een bedrijfsruimte gehuurd voor een periode van 5 jaar. Huurder wil graag van het huurcontract af na 1 jaar en verhuurder staat hier welwillend tegenover. Er is nooit sprake geweest van wanbetaling of een andere vorm van wanprestatie. Ook is het zo dat er een nieuwe huurder gevonden is die direct opvolgend een huurcontract zal tekenen en er is hierdoor geen 'gat' in betaalde huurpenningen. Het gaat NIET om een indeplaatstelling maar om een nieuw huurcontract met de nieuwe huurder. De huurovereenkomst wordt met wederzijds goedvinden beƫindigd. Het contract hoeft dan ook niet worden 'opgezegd' en de regels voor opzegging gelden niet bij een beƫindiging met wederzijds goedvinden (?)

Mijn vraag is nu: is er sprake van contractbreuk (wanprestatie) in het geval van een beƫindiging van het huurcontract met wederzijds goedvinden? Er is immers geen sprake van opzegging (eenzijdig) waardoor er geen wanprestatie zou zijn (?)

En is huurder in geval van een beƫindiging met wederzijds goedvinden ook een schadevergoeding verschuldigd als het antwoord is dat er geen contractbreuk is? Zo zal er geen grond voor schadevergoeding bestaan aangezien er geen wanprestatie is, klopt dit?

Bij voorbaat hartelijk dank en hopende dat u mij verder kunt helpen.

Gr. Rick
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2018 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je er met wederzijds goedvinden uitkomt dan zie ik geen grond om op eerdere afspraken terug te komen.

In het overleg om tot een wederzijds goedvinden het huurcontract vroegtijdig op te zeggen is neem ik aan ook besloten dat eerdere bepalingen (zoals het uitzitten van de initiƫle 5 jaar) worden uitgesloten.

Een contract kan als volgende zijn opgesteld (kort door te bocht):

"Huurder en verhuurder komen overeen dat de huurovereenkomst met wederzijds goedvinden wordt beƫindigd per X-datum.

Enige openstaande crediteuren of debiteuren worden verrekend op volgende wijze: - En hier dan eventuele de verrekening van diverse kosten, indien van toepassing -.

Handtekening huurder: _____________ Handtekening Verhuurder: ________"


Mocht er in het initiƫle contract iets hebben gestaan over het betalen van een boete of vergoeding wegens het voortijdig opzeggen van het contract, dan vervallen deze met het ondertekenen van het wederzijds goedvinden. Mits daar dan niks over is vermeld.
Maar je tekent immers niet omdat je graag wilt betalen, dus zo'n regel zal er vast wel niet in staan.

Van contractbreuk lijkt mij geen spraken, je hebt met het wederzijds goedvinden immers een nieuw contract gemaakt waar beide partijen het over eens zijn.

Ik zie ook niet in waarom er nog een schadevergoeding zal moeten worden betaald al dan niet eisbaar is. Zodra jij je handtekening onder het wederzijds goedvinden hebt staan (en de wederpartij uiteraard) dan ben je van de zaak af (voor zover daar in dit nieuwe contract niks over gemeld is).

Mocht de nieuwe huurder op enige manier toch niet jouw plaats in nemen dan is dat niet meer jouw zorg.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2018 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DĆ© vraag is of de opzegging met wederzijdse instemming schriftelijk is vastgelegd (...)
Njet dat een mondelinge afspraak njet rechtsgeldig zou zijn, maar er zijn nu eenmaal ratten van verhuurders.
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2018 21:40    Onderwerp: Re: Huurcontract bedrijfsruimte met wederzijds goedvinden Reageer met quote Naar onder Naar boven

RickM schreef:
De huurovereenkomst wordt met wederzijds goedvinden beƫindigd. Het contract hoeft dan ook niet worden 'opgezegd' en de regels voor opzegging gelden niet bij een beƫindiging met wederzijds goedvinden (?)

Dat is juist.

Quote:
Mijn vraag is nu: is er sprake van contractbreuk (wanprestatie) in het geval van een beƫindiging van het huurcontract met wederzijds goedvinden? Er is immers geen sprake van opzegging (eenzijdig) waardoor er geen wanprestatie zou zijn (?)

Nee, dan is er geen sprake van contractbreuk. Huurder en verhuurder kunnen gewoon met elkaar overeenkomen (via aanbod en aanvaarding, zoals bij iedere andere overeenkomst) dat de bestaande huurovereenkomst wordt beƫindigd.

Quote:
En is huurder in geval van een beƫindiging met wederzijds goedvinden ook een schadevergoeding verschuldigd als het antwoord is dat er geen contractbreuk is? Zo zal er geen grond voor schadevergoeding bestaan aangezien er geen wanprestatie is, klopt dit?

Dat hangt van de afspraken af. Wordt alleen afgesproken dat de huurovereenkomst met wederzijds goedvinden wordt beĆÆndigd, dan is er geen rechtsgrond voor een schadevergoeding of boete of iets dergelijks. Spreek je af dat de huurovereenkomst wordt beĆ«indigd en dat de huurder de verhuurder daarvoor ā‚¬ 1000 betaalt als compensatie, dan moet die ā‚¬ 1000 ook betaald worden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: do 13 sep 2018 13:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even vertaald naar de praktijk, als het gezamenlijke ontbinden plaats heeft gevonden, zonder dat eea schriftelijk is vastgelegd, kun je een probleem hebben.

Bijv. dat de huurder denkt dat alles pais en vree is, en dat de verhuurder gewoon de brutaliteit heeft om de overige ongebruikte termijnen te kapitaliseren.

En dan wordt eea toch lastig, njet onmogelijk, om de rechtbank te overtuigen van het gelijk van de huurder.
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RickM



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2018 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor de reacties. Inmiddels heb ik een update over de zaak.

Wij (verhuurder en ik) zijn een beƫindiging met wederzijds goedvinden schriftelijk overeengekomen.

Wel is er in het contract het volgende opgenomen:

'verhuurder en huurder hebben besloten om de huurovereenkomst (per datum) met wederzijds goedvinden te beƫindigen op hierna te noemen voorwaarde:

Er een schadevergoeding van bedrag X betaald wordt voor het vroegtijdig beƫindigen van de huurovereenkomst'

Mijn vraag is nu: is deze voorwaarde tot schadevergoeding rechtsgeldig?

Of is het zo dat er met wederzijds goedvinden nooit sprake kan zijn van schade aangezien het een rechtsgeldige opzegging is en de schadevergoeding daarmee onverschuldigd betaald is?

Of is het zo dat er pas sprake is van wederzijds goedvinden indien de schadevergoeding betaald is?

Er is in de intiƫle huurovereenkomst niets vermeld over een schadevergoeding bij vroegtijdig beƫindigen.

Mijn slotvraag is: hoe hoog schat u de haalbaarheid in voor het terugvorderen van de schadevergoeding?

Hopelijk volgt u het verhaal nog. Hopelijk kunt u mij wederom op weg helpen.

Mvg,

Rick
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2018 16:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U gooit allerlei zaken door elkaar.

Er is geen sprake van opzegging om maar iets te noemen maar van beƫindiging met wederzijds goedvinden. U had ook niet kunnen opzeggen tegen een eerdere datum dan de overeengekomen einddatum.

U bent contractueel overeengekomen een vergoeding te betalen en die moest u dus betalen. Niet meer, niet minder. Terugvorderen is kansloos. Tenzij sprake zou zijn van dwaling, misleiding o.i.d.

De overeenkomst rept niet over een schadevergoeding omdat u volgens de overeenkomst moet blijven betalen tot de afgesproken einddatum.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
RickM



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2018 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor uw snelle reactie.

Mijn verwarring is het volgende:

Wanneer ik de huurovereenkomst eenzijdig opzeg dan zou dit aangemerkt worden als contractbreuk en wordt het vroegtijdig opzeggen (weliswaar met akkoord van de verhuurder maar dat maakt het nog geen wederzijds goedvinden) dat er schade geleden is door de verhuurder. Het contract wordt immers opgezegd. De schade (het vroegtijdig opzeggen) moet worden vergoed. Klopt dit?

Nu is er in deze zaak geen sprake van opzegging (eenzijdig) maar van een wederzijds goedvinden om de huurovereenkomst te beƫindigen. Maakt dit niks uit voor de kwalificatie of er sprake is van schade nu beide partijen de huurovereenkomst willen beƫindigen?

Is het niet:
Optie 1: wederzijds goedvinden, geen schade, geen schadevergoedging

Optie 2: eenzijdig opzeggen (met goedkeuring), wel schade, wel schadevergoeding.

Ik heb een en ander gelezen op:

http://www.advocatengoossens.nl/huurrecht/detailhandelsruimte.htm


Mijn vraag is dan: wat is de juridische schade die verhuurder geleden heeft die ik dien te vergoeden? Wordt dit als wanprestatie gezien?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2018 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RickM schreef:
Is het niet:Optie 1: wederzijds goedvinden, geen schade, geen schadevergoedging.
Optie 2: eenzijdig opzeggen (met goedkeuring), wel schade, wel schadevergoeding.

Nogmaals: u gooit als leek allerlei zaken door elkaar en verbindt zaken onterecht met elkaar. Ik verwijs naar mijn eerdere antwoord.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds