Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 11:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hulp bedrijfsnaam aanklacht.
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
alexje



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2008 22:56    Onderwerp: Hulp bedrijfsnaam aanklacht. Reageer met quote Naar onder Naar boven

hi, ik voer een onderneming (schoonheidszaak) met mijn echte 2 voornamen + beauty salon. Echter is er ergens in nederland een andere schoonheidszaak met dezelfde naam (zonder beauty salon).

Kim Loan Beautysalon (mijn) en er is dus een Kim Loan .... (dit deed ik al op aandringen van de kvk omdat er dus een Kim Loan in de branche bezig was ergens anders in de land).... nu klaagt deze Kim Loan mij aan voor imkomstenderving en eist dat ik mn naam verander. Iets wat ik liever niet doe.


Hoe sterk sta ik? Alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2008 23:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er gezien de geografische afstand tussen jullie schoonheidszaken een mogelijkheid dat er overlap zit in de (potentiële) klantenkringen?

Zo niet, dus als jullie zo ver van elkaar verwijderd zijn dat er nauwelijks kans is dat mensen jullie met elkaar verwarren, dan is er volgens mij geen probleem.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
alexje



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2008 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wij wonen wel in dezelfde stad (wist ik eerst niet, tot ik papieren binnen kreeg Smile, echter voer ik mijn bedrijf +/- 35 a 40 km verder.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2008 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan zijn er mensen die op 20km wonen van beide schoonheidszaken, en vermoed ik dat je concurrent gelijk heeft. Zie art. 5 Handelsnaamwet:
Quote:
Het is verboden een handelsnaam te voeren, die, vóórdat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander rechtmatig gevoerd werd, of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt, een en ander voor zover dientengevolge, in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn, bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te duchten is.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Freak



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 183


BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2008 23:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ben ik niet zo op de hoogte van schoonheidszaken (noch de handelsnaamwet), maar waar woon je Alexje? Ik kan mij voorstellen dat wanneer dit bijvoorbeeld in de randstad is (met - naar ik neem aan- meer schoonheidszaken/km2), dat klanten echt geen 20km gaan reizen naar een schoonheidszaak, en dat daarmee de geografische afstand groot genoeg is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
alexje



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2008 23:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wonen allebei in Purmerend, winkel van haar is in Purmerend. Van mij in Beverwijk (volgens routeplanner zit er 35 km tussen). Purmerend is net buiten de randstad... maar de randstad is dichterbij dan beverwijk

nogmaals erg bedankt voor de hulp!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2008 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In ieder lijkt art. 5 hier het relevante criterium te geven. Of er in dit geval verwarring bij het publiek te duchten is kan ik niet met zekerheid zeggen. Maar ik kan me daar toch zeker wel iets bij voorstellen.

Misschien weet Alexje binnen welke straal rond haar bedrijf zij klanten heeft? En misschien kan ze haar concurrent vragen binnen welke straal dat bedrijf klanten heeft.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2008 21:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel bizar dat twee mensen met zulke gelijke voornamen en allebei werkzaam in dezelfde branche ook zo dichtbij elkaar zitten.
Omdat jij later was en zij vrij dichtbij zit schat ik je kansen op behoud van de bedrijfsnaam niet zo hoog in. Echter: je kunt het ook nog als voordeel voor beide partijen zien, deze situatie. Het lijkt zo een keten. Wie weet is zij gevoelig voor dat argument?

Hoe heeft zij jou aangeklaagd, dan?

De inkomstenderving lijkt me een klein beetje onzinnig. Zij zal die stelling overigens moeten onderbouwen, wat me lastig lijkt.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Kim Loan Nailstudio



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 13 mei 2008 17:36    Onderwerp: Bullsh*t !!!!! Reageer met quote Naar onder Naar boven

<knip>
Zullen we het forum maar gebruiken voor juridische discussies en het uitvechten van de discussie aan de - kennelijk reeds ingeschakelde - advocaten overlaten?
</knip>
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 13 mei 2008 17:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat er om wie het juridisch gelijk aan zijn kant heeft, en daarvoor is het niet nodig om ruzie te maken. Of jullie familie zijn of niet doet er niet toe.

De vraag is inderdaad of er "bij het publiek verwarring te duchten is", en tja met zo'n heel specifieke naam op niet al te grote afstand in precies dezelfde branche zou dat best wel eens het geval kunnen zijn. (Aan de andere kant is de afstand ook weer niet zo ontzettend klein dat er geen enkele twijfel meer mogelijk is.)

Dat alexje hier komt vragen hoe het juridisch werkt is haar goed recht. Daarbij hoeft ze ons niet het hele verhaal te vertellen. Sowieso wordt hier niet bepaald of alexje de naam van haar onderneming moet veranderen of niet.

Achteraf zou het handiger zijn geweest als alexje voor deze draad twee andere voornamen had verzonnen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kim Loan Nailstudio



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 13 mei 2008 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoi bona fides,

ik ben hier niet om ruzie te maken..
natuurlijk heeft alexje het recht om hier advies te vragen..
daar ben ik ook niet tegen, hoor...juist goed eigenlijk..
ook weet ik dat hier niet bepaald of alexje de naam van haar onderneming moet veranderen of niet.
daar gaat het mij allemaal niet om..

en tuurlijk hoeft ze niet het hele verhaal te vertellen, maar liegen is toch ook niet nodig ?
maar ja, wie ben ik natuurlijk om dat te bepalen en dwingen kan ik haar ook niet..dus ben ik hier alleen maar om wat duidelijker te maken.. Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds