Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 20 apr 2024 11:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Het nut van Economie...
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
V. van den Bos



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 40


BerichtGeplaatst: za 10 jan 2004 18:04    Onderwerp: Het nut van Economie... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Mensen,

In Bachelor 2 van de EUR krijg je in het 1e semester het vak Economie aangeboden. De docenten verdedigen dit door te stellen dat het 'van groot nut' kan zijn om een andere visie op het recht te bekijken. Stel dat je het hier mee eens bent, hoe verklaar je dan het feit dat vervolgens 9/10 van de stof gaat over economische begrippen (wat natuurlijk logisch is bij economie..) die vrijwel, tot geen betrekking hebben op het recht.

Jullie reacties graag Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2004 1:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben zelf afgestudeerd in de Economie, en ik kan toch het nut van Economie binnen en voor het recht wel begrijpen.
Rechten is een algemene en brede studie waarvoor een algemene kennis van heel veel zaken vereist is.
Om dezelfde reden worden ook vakken als rechtsfilosofie gegeven die an sich geen meerwaarde hebben voor een jurist.
Hierdoor kun je echter wel reflecteren over het nut en de zin van het recht.
Op een zelfde wijze kan economie nuttig zijn aangezien het recht vrijwel altijd inefficient is en een negatief saldo op een kosten baten analyse oplevert.
Door (meer) inzicht te verkrijgen in de economie van het recht zul je dus ook anders handelen.
Hierbij moet ik wel opmerken dat ik natuurlijk helemaal niet weet wat jullie curriculum behelst, en het dus vrij lastig is om een goed antwoord te geven op je vraag.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Denise

Denise

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 530


BerichtGeplaatst: di 10 feb 2004 14:54    Onderwerp: Zit ik verkeerd? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hai hai

Misschien zit ik een beetje verkeerd hiero... Ik doe Fiscaal Recht en dan is economie toch wel heel heel heel erg nuttig enzo... ik vind het ook leuk, ik ben niet echt zo'n doorsnee rechtenstudente die bij het zien van cijfertjes begint te bibberen ofzo... eerder een uitdaging, je kan nooit genoeg weten, toch? Laughing

Groetjes,
de enige aankomende fiscaliste zo te zien hier....
Denise
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 10 feb 2004 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sowieso is het wel eens fijn om gewoon wat naar cijfers te mogen staren in plaats van voetnoten tot in den treure. Ik verlang soms zelfs terug naar wiskunde.

Economie is wel belangrijk voor een jurist, zijn toch 2 vakgebieden die niet echt zonder elkaar kunnen functioneren en het is dan ook niet meer dan terecht dat een jurist wat beginselen van de economie bij gebracht worden. Zijn we straks breed inzetbaar binnen onze vereniging (ander onderwerp).
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 10 feb 2004 18:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat de hedendaagse (westerse) maatschappij op twee pilaren kan steunen, het recht en de economie.
Want wat heb je aan een goede rechtsstaat zonder de middelen om die in praktijk te brengen, en wat heb je aan een goede economie zonder de waarborgen die een goede rechtsstaat bied?
Daarom lijkt me dat ook de rechtenstudent (een beetje) economie moet kennen en dat economie studenten de rudimentaire kennis van het recht hebben.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...


Laatst aangepast door Kafka op vr 05 mrt 2004 17:25, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
essie

essie

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 101


BerichtGeplaatst: di 10 feb 2004 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik ben er ook mee eens dat iedereen een beetje economische kennis moet hebben maar stel je de volgende situatie eens voor:
op de HAVo heb ik 1 jaar economie gehad in het 3e jaar, maar wij waren de proefklas, het was een test om te kijken hoe het zou bevallen. voor mij was het meer wiskunde met een verhaaltjes vorm........zo ervaarde iedreen het.

nu5 jaar later krijg ik 2 economische vakken, gegeven door docenten van de economische faculteit. zij praten en smijten met economische termen waar mij oren van gaan flapperen, en niet alleen die van mij, van iedereen want niemand van ons heeft een economische achtergrond (niemand had economie in zijn/haar vakkenpakket)
kortom: wij snappen er geen bal van omdat we de basiskennis niet hebben die ieamand die wel economie heeft gehad wel heeft....voor mij zijn dit nu echt ramp vakken en worstel me er met veel moeite doorheen
economie oke, maar begin dan wel van voor af aan
_________________
huiswerk??? ik neem de afwas toch ook niet mee naar school!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 08 mrt 2004 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mtewes: de discussie over bijlessen is verplaatst naar de lounge
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bernard

Bernard

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: za 20 mrt 2004 12:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik doe zelf Fiscaal Recht en Fiscale Economie. Daar waar ik eerst begonnen ben met Fiscale economie. Ik moet zeggen dat ik het als zeer prettig ervaar om zowel juridische kennis als economische kennis te beschikken. Veel termen kunnen binnen de studies vanuit verschillende invalshoeken benaderd worden, wat een breder inzicht geeft.
_________________
Mess with the best, die like the rest.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: za 20 mrt 2004 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik doe Notarieel Recht en daar is een beetje kennis van Economie zeer gewenst. Overigens geloof ik dat na de invoering van de BaMa-structuur Economie op de UvA niet meer verplicht is (weet ik niet zeker).

Niettemin vond ik een hoop van de onderwerpen die bij Economie aan bod kwamen niet anders dan Economie 1 en 2 op het voortgezet onderwijs. Dus op zich zou een eventuele vrijstelling voor studenten die al economie op het voortgezet onderwijs hebben gehad misschien niet verkeerd zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bernard

Bernard

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: za 20 mrt 2004 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Niettemin vond ik een hoop van de onderwerpen die bij Economie aan bod kwamen niet anders dan Economie 1 en 2 op het voortgezet onderwijs.


Ik weet niet precies wat de vakken economie inhouden binnen de opleiding notarieel recht. Ik denk dat het eerder een soort bijspijkeren is, van algemene economie. Bij een vak als vennootschapsbelasting vind ik het zelf toch wel makkelijk dat ik een economische achtergrond heb, omdat bepaalde zaken sneller duidelijk worden. Zoals bijv. journaalposten, maar ook andere termen. Ik denk dat je economie als extra aanvulling moet zien op het Recht als zelfstandige entiteit en andersom. Het 1 kan niet zonder het ander...

Daarom vind ik uitspraken als; "Ik ben er trots op dat ik Rechten doe en niet een simpele berekening kan maken en nog net tot 10 kan tellen, zoals een econoom" een beetje overdreven. En geloof me: dit soort uitspraken heb ik laatst nog tijdens een college gehoord... ik als semi-jurist/semi-econoom ga er dan wijselijk niet op in. Maar ik vind het een beetje kort door de bocht...
_________________
Mess with the best, die like the rest.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: za 20 mrt 2004 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Binnen het Notarieel Recht was het inderdaad vrij beperkt allemaal. Economie was gewoon de basis en hetzelfde gold eigenlijk voor bijvoorbeeld balanslezen.

Niettemin was die basis wel een vereiste voor de fiscale vakken (die wij ook in beperkte vorm kregen) en voor de ondernemingsrechtvakken.....

Het viel me inderdaad wel op tijdens de college's van Economie en balanslezen dat de gemiddelde rechtenstudent heel anders denkt dan een econoom en dat het voor onze docent (een econoom) ook erg lastig was de stof aan ons uit te leggen....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bernard

Bernard

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: za 20 mrt 2004 18:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Het viel me inderdaad wel op tijdens de college's van Economie en balanslezen dat de gemiddelde rechtenstudent heel anders denkt dan een econoom en dat het voor onze docent (een econoom) ook erg lastig was de stof aan ons uit te leggen....


Ik geloof dat je vroeger ook fiscaal comptabele toepassingen had, gegeven door Smid (berucht en bekend)... en daar merk je wel enigszins verschil tussen een die-hard jurist of een die-hard econoom.
_________________
Mess with the best, die like the rest.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Daniel



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2004 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het vak Economie voor Juristen deels gevolgd, als je eerste HAVO en daarna VWO ben afgestudeerd met economie is het vak supersimpel...

Maar als je dat niet hebt gedaan, geen punt.. immers is het zo dat de Vraag-aanbodcurve (je weet wel; met een kruising bij de Evenwichtsprijs) ruim wordt besproken... daar werden 4 werkgroepen (á 1,5 uur) aan besteedt een beetje veel...

Een beetje slecht universitair niveau... om te kunnen vertellen in 6 uur dat wanneer de vraag stijgt de prijs kan stijgen en vice-versa...

Wat dat betreft voelde ik mezelf echt geniaal!!!!
_________________
Is er veel plezier na je studie te beleven, studeer dan snel... zo niet, probeer er nu evenredig veel uit te halen uit studie als uit het leven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
essie

essie

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 101


BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2004 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

fijn dat het bij jullie wel goed uitgelegd word
Ik heb nu het vak bestuurseconomie en de docent is zelf van de economische faculteit en verwacht dus van ons (of denkt) dat wij al die economische termen wel kennen. Nou niet dus want ik heb op de havo 1 jaar economie gehad (en toen waren we proefklas, dus echt geweldig was het ook niet) en meer niet.
Ik ben zelf maar basisboeken gaan lezen om in beetje de termen te leren kennen maar snap er absoluut geen bal van.......ik en economie zullen nooit samen gaan
_________________
huiswerk??? ik neem de afwas toch ook niet mee naar school!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Denise

Denise

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 530


BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2004 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou bij ons ist helemaal een beetje belachelijk af en toe want de leraren gaan ervan uit dat juristen per definitie niet zijn geboren voor economie. En dat bij een studie als fiscaal recht, waar toch best wat economie bij komt kijken. Dus ze doen soms net alsof we helemaaaal niks snappen en daar word IK af en toe een beetje simpel van... (maar ik ben dan ook een economie talentje Razz Wink )

Liefs,
Denise
_________________
Always look on the bright side of life...

Liefs, Miss Flash Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds