Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 19:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Het nut van Economie...
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2004 23:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar ik denk dat er ook best een flink aantal juristen zijn die vrij weinig van economie snappen. Bij Notarieel Recht, waar een gedeelte Fiscaal Recht bij komt kijken, waren er mensen die niet begrepen waarom een balans aan beide kanten gelijk moest zijn Confused

Ik ben zelf ook geen economisch talent, maar dat zijn dingen die ik toch ook wel begrijp. En het 'frustrerende' op zo'n moment is dat je in een relatief nutteloze les zit, omdat je dan een paar stappen verder bent dan de rest....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bernard

Bernard

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: ma 22 mrt 2004 1:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Bij Notarieel Recht, waar een gedeelte Fiscaal Recht bij komt kijken, waren er mensen die niet begrepen waarom een balans aan beide kanten gelijk moest zijn Confused

de rest....


He maar Flash, zeg eerlijk. Juristen (in welke vorm dan ook) worden geacht dat ze de taal machtig zijn en dus goed 'begrijpend' kunnen lezen. Welnu, als je niet weet dat een balans aan beide kanten gelijk moet zijn (als in evenwicht, in balans dus), dan ga ik me sterk af vragen over wat voor soort rechtenstudent we het hebben Wink
_________________
Mess with the best, die like the rest.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: ma 22 mrt 2004 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat dacht ik dus inderdaad ook!!!! Maar het waren er nog best veel die er moeite mee hadden hoor! En daar zaten dus ook mensen tussen die voor de 'standaard' rechtenvakken (privaatrecht, strafrecht, internationaalrecht) gewoon hoge cijfers haalden......

Rolling Eyes
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 22 mrt 2004 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nooit problemen gehad met economie, maar ik herken inderdaad een soort van beroepsdeformatie bij bepaalde docenten.
Zo hebben wij vorig jaar iemand voor Recht en management gehad die écht héél goed is in de economie, maar niet voor juristen.
Die man kon absoluut niet uitleggen op een niveau dat de gemiddelde jurist zou begrijpen.
Ik ben uiteindelijk een college geweest (De eerste helft) en ben toen gewoon weggegaan en heb het tentamen met een dikke acht gehaald.
Maar die docent kon écht niet uitleggen waarom een consumenten- of producentensurplus iets heel logisch is en dat dit een slechte zaak is omdat er dan nog een paretoverbetering plaast kan vinden.
Maar inderdaad er zijn studenten die zo dom zijn dat ze écht denken dat voor een (fiscale) rechtenstudie geen economische kennis vereist is... Laughing
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...


Laatst aangepast door Kafka op di 23 mrt 2004 17:51, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 17:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,
Ik snap wel wat je bedoelt als je zegt dat je het nut niet van economie in de rechtenstudie ziet. Ik zie die namelijk zelf ook niet. Ik doe Nederlands recht en het is alweer een tijdje geleden dat ik het vak economie gevolgd en gehaald heb. Ik snap mensen ook wel die zeggen dat het handig kan zijn bij rechten maar iniedergeval niet op de manier waarop het vak gegeven wordt.
Het ging echt alleen maar om economische termen als inflatie/deflatie/ cash-flow/ en vraag en aanbodcurves enzo. Dit is dezelfde economie zoals ik dat op vwo heb gehad en was dus ook niet echt moeilijk. Het vak recht werd er mijns inziens op geen enkele interassante manier bij betrokken.
Bij fiscaal recht snap ik dat het nodig is maar schaf alsjeblieft af bij nederlands recht ( is trouwens volgens mij ook gedaan in de bama)
Ik heb mn boeken dan ook snel de wilgen in gegooid nadat ik het gehaald had!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mezelf schreef:
Ik ben zelf afgestudeerd in de Economie, en ik kan toch het nut van Economie binnen en voor het recht wel begrijpen.
Rechten is een algemene en brede studie waarvoor een algemene kennis van heel veel zaken vereist is.
Om dezelfde reden worden ook vakken als rechtsfilosofie gegeven die an sich geen meerwaarde hebben voor een jurist.
Hierdoor kun je echter wel reflecteren over het nut en de zin van het recht.
Op een zelfde wijze kan economie nuttig zijn aangezien het recht vrijwel altijd inefficient is en een negatief saldo op een kosten baten analyse oplevert.
Door (meer) inzicht te verkrijgen in de economie van het recht zul je dus ook anders handelen.


Ik citeer niet graag mezelf maar ik denk dat dit toch wel het antwoord op het probleem is en ik denk dat daar door een paar mensen gewoon overheen gelezen is.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...


Laatst aangepast door Kafka op di 23 mrt 2004 20:39, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt Kafka. Net als het recht is de economie binnen de samenleving een vrij groot en belangrijk gebied. Dat ze niet altijd 'hand in hand' zullen lopen zal ik direct beamen, maar ze zullen toch redelijk veel in aanraking komen met elkaar. Op alle gebieden van het recht.

Daarom denk ik dat inderdaad de basiskennis over de economie nog steeds verplichte stof zou moeten zijn....

Maar wat ik me eigenlijk afvraag.....als je economie studeert, krijg je dan ook een basisinleiding in het recht????[/quote]
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 18:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan heb je ook niet goed gelezen wat ik zei, ik snap heel goed dat mensen vinden dat een vak als economie meerwaarde kan zijn in je rechtenstudie, het probleem is alleen dat het vak gewoon niet goed in elkaar is gezet! Maak dan een vak waar je wat aan hebt en waarin je de relatie tussen recht en economie kan zien, maar zo'n vak is het dus niet! Er wordt een beetje verteld wat de cash-flow is en wat het break-even point is, kom op zeg!!!
Als ze het een nuttig vak willen maken in de rechten-studie zullen ze er heel wat aan moeten veranderen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 18:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik geloof ook dat ze er niet echt een nuttig vak van willen maken, want dat is waarschijnlijk de reden dat het geen verplicht vak meer is....
Binnen het nederlands recht niet althans....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 20:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is juist een verplicht vak binnen de BaMa geworden, anders kunnen mensen natuurlijk nooit een gefundeerde keuze maken voor de studierichting Recht en Management. Wink
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 20:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op de UvA is het anders verdwenen!!! Bij de Bachelors Rechtsgeleerdheid, Fiscaal Recht en Notarieel Recht hoort vanaf dit jaar geen Economie meer....

Ik vermoed dat het enkel als keuzevak overgebleven is....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bernard

Bernard

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 23:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Recht en management??? Damn, klinkt als een MER of zo...
Ik vind dat een richting die de plank een beetje mis slaat, maar ja..
Dat is mijn persoonlijk mening. En idd, op de UvA heb je het geloof ik niet meer in de bachelors.. ik zou het wel doen, al was het voor je algemene ontwikkeling.
_________________
Mess with the best, die like the rest.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 0:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UvT Site schreef:

Onderwijsprogramma
Het programma van de bacheloropleiding Recht en Management neemt drie jaar in beslag. Aan het einde van het eerste studiejaar moeten studenten een keuze maken tussen een overheidsvariant: Recht en Overheidsmanagement en een bedrijfsvariant: Recht en Bedrijfsmanagement. Bij beide varianten komen uitgebreid vakken uit het reguliere programma Nederlands Recht aan de orde en wordt voor een deel aangesloten bij vakken van de economische en de sociale faculteit. Daarnaast zijn er vakken speciaal voor deze studierichting ontwikkeld. Daarbij komen onderwerpen aan de orde als economische analyse, overheidsuitgaven, organisatiewetenschap en human resource management. Een aantal vakken, met name economische, wordt in het Engels gegeven.

Net als het eerste studiejaar bestaat het tweede jaar uitsluitend uit verplichte vakken. In het derde jaar is ruimte voor een keuzevak ter voorbereiding op een masteropleiding naar keuze. In principe levert de reguliere opleiding in combinatie met de masteropleiding geen civiel effect op. Dat wil zeggen toegang tot (de opleiding tot) de rechterlijke macht, openbaar ministerie en advocatuur. Voor studenten die dit toch wensen te behalen, wordt bovenop het reguliere onderwijs, een passend voorgeschreven programma aangeboden.

Vakkenpakket tweede studiejaar Bedrijfsmanagement
Eerste semester
Verbintenissenrecht A
Sociaal recht en sociale politiek R&M
Goederenrecht
Accounting voor recht en bedrijfsmanagement
Bedrijfsethiek

Tweede semester
Economie voor recht en management
Inleiding ondernemingsrecht
Rechtsfilosofie B
Inleiding organisatiewetenschap

Vakkenpakket derde studiejaar Bedrijfsmanagement
Eerste semester
Strategisch human resource management
Ondernemings- en insolventierecht
Management accounting
Fiscale aspecten van het ondernemen
Ondernemingsfinanciering (in 2003/2004 in het tweede semester)

Tweede semester
Europees gemeenschapsrecht in de praktijk
Organisatie van de onderneming
Mededingingsrecht
Eindvak

Vakkenpakket tweede studiejaar Overheidsmanagement
Eerste semester
Verbintenissenrecht A
Sociaal recht en sociale politiek R&M
Politicologie
Publiek organisatierecht
Rechtsfilosofie A

Tweede semester
Economie voor recht en management
Inleiding organisatiewetenschap
Grondrechten
Europees gemeenschapsrecht in de praktijk

Vakkenpakket derde studiejaar Overheidsmanagement
Eerste semester
Strategisch human resource management
Rechtsbescherming tegen de overheid
Bestuurlijke netwerken en instituties
Wetgevingsleer
Leer van de openbare financiën voor recht en management

Tweede semester
Rechtsfilosofie B
Bestuurseconomie
Mededingingsrecht
Overheid en markt
Eindvak

_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2004 1:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat civiele effect behalen schijnt te doen te zijn naast Recht & Overheids/Bedrijfsmanagement maar heb daar toch een hard hoofd in als ik volgend jaar naast de verplichte vakken ook nog eens wat extra privaatrecht moet doen en in het 3de jaar extra strafrechtvakken.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds