|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 58 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 24 sep 2009 21:09 Onderwerp: Hacken telefooncentrale - jurisprudentie gezocht |
|
|
Kent iemand jurisprudentie over het al dan niet toekennen van een schadevergoeding na het hacken van een telefooncentrale?
Toch beweren diverse bronnen op internet dat schade in dat geval voor de klant is. Het lijkt me dan toe dat er wel jurisprudentie moet bestaan.
Ik heb zowel in Kluwer als op rechtspraak.nl gekeken, maar kan het niet vinden. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
StevenK Moderator
Leeftijd: 51 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 25 sep 2009 7:43 Onderwerp: |
|
|
Misschien binnenkort: ik zag dat ik dossier over telefoonfraude heb gekregen van het OM. |
|
|
|
|
tikSimone
Leeftijd: 58 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 25 sep 2009 21:00 Onderwerp: |
|
|
Dat klinkt interessant. Denk je trouwens niet dat dat dossier alleen focust op het sr-deel?
Wat ik wat gek vind: in mijn zaak is er heel veel gebeld, maar telefoonprovider zegt het nummer waar vandaan gebeld is (men belt in op de centrale en belt vanaf dat punt weer door naar een buitenlands nummer) niet te kunnen achterhalen. Dat is toch wonderlijk? Of dat leidt dan toch op zijn minst tot de vraag: wat is die techniek? Ik kan me namelijk voorstellen dat die voor andere criminelen heel interessant is en dat dus ter andere zijde veel belangstelling bestaat voor het altijd kunnen achterhalen van nummers. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
StevenK Moderator
Leeftijd: 51 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 25 sep 2009 21:42 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Dat klinkt interessant. Denk je trouwens niet dat dat dossier alleen focust op het sr-deel?
Wat ik wat gek vind: in mijn zaak is er heel veel gebeld, maar telefoonprovider zegt het nummer waar vandaan gebeld is (men belt in op de centrale en belt vanaf dat punt weer door naar een buitenlands nummer) niet te kunnen achterhalen. Dat is toch wonderlijk? Of dat leidt dan toch op zijn minst tot de vraag: wat is die techniek? Ik kan me namelijk voorstellen dat die voor andere criminelen heel interessant is en dat dus ter andere zijde veel belangstelling bestaat voor het altijd kunnen achterhalen van nummers. |
Een Telco krijgt *altijd* het bellende nummer door, maar mag dit - op grond van opta regels - niet verder gebruiken. |
|
|
|
|
tikSimone
Leeftijd: 58 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 25 sep 2009 23:14 Onderwerp: |
|
|
Nou, dat is lekker dan voor degene die de schade (hier: 40k) wel graag op iemand zou willen verhalen! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
Marco Knol
Leeftijd: 54 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UU
Berichten: 598
|
Geplaatst: za 26 sep 2009 2:24 Onderwerp: |
|
|
Maar als de Telco het bellende nummer heeft moeten ze toch ook kunnen bepalen of iemand al dan niet gebeld heeft? En kunnen ze dus toch ook niet de schade in rekening brengen bij degene die niet gebeld heeft?
In ieder geval zou ik de rekening niet betalen en het op een procedure laten aankomen. Laat de telco dan maar aantonen dat jouw cliënt heeft gebeld. Als ik StevenK moet geloven kunnen ze dat niet vanwege Opta regels. Dat lijkt me dan het probleem van de telco. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
|
tikSimone
Leeftijd: 58 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 26 sep 2009 10:01 Onderwerp: |
|
|
Dat is toch makkelijk aan te tonen? Je ziet dat er vanaf dat nummer x is gebruikt over de telefoonlijn. Je moet het je voorstellen alsof er een inbreker in je huis is gekomen die van daar uit is gaan bellen. In dit geval is de inbreker "virtueel" binnengekomen. Op zo'n centrale zit schijnbaar een ding waarmee je vanaf afstand kunt inbellen en dan van daaruit door kunt bellen en zo stapt men binnen. Bedrijf wist dit niet, maar loopt nu wel het risico de rekening te krijgen.
Meer over hoe dat blijkbaar werkt hier. Het gekke is, dan men in artikelen er over stellig beweert dat de klant moet betalen. Ik zoek dus jurisprudentie waaruit dat blijkt, zodat je de overwegingen daarvoor kunt zien.
Maar ik kan me niet voorstellen dat niet te achterhalen zou zijn welk nummer inbelt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
|