HULP GEZOCHT: scriptieonderwerp strafrecht
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: HULP GEZOCHT: scriptieonderwerp strafrecht Auteur: M&V BerichtGeplaatst: do 03 mei 2018 14:31
    —
Dag allen,

Voor mijn masterscriptie strafrecht ben ik al een geruime tijd op zoek naar een interessant vraagstuk voor mijn onderzoek. Iemand een actueel vraagstuk waar nader onderzoek relevant kan zijn in het commune of verkeersstrafrecht?

Ik kijk uit naar de ideeën!

#2: Re: HULP GEZOCHT: scriptieonderwerp strafrecht Auteur: Danielle1988 BerichtGeplaatst: do 30 aug 2018 23:29
    —
M&V schreef:
Dag allen,

Voor mijn masterscriptie strafrecht ben ik al een geruime tijd op zoek naar een interessant vraagstuk voor mijn onderzoek. Iemand een actueel vraagstuk waar nader onderzoek relevant kan zijn in het commune of verkeersstrafrecht?

Ik kijk uit naar de ideeën!


Hallo,

Misschien is de procedure van Bénédicte Ficq tegen de tabaksfabrikanten een interessant vraagstuk. Zij wil de tabaksfabrikanten gaan aanklagen, echter heeft het Openbaar Ministerie aangegeven haar zaak weinig kans van slagen te geven. Ficq is daarop de artikel 12-beklagprocedure gestart.

Je zou kunnen kijken hoe het juridisch (strafrechtelijk) zit: Kun je tabaksfabrikanten aanklagen voor (poging tot) moord? Of zijn mensen zelf verantwoordelijk voor de keuzes die ze maken? Hoe ver reikt de zorgplicht in dat opzicht voor tabaksfabrikanten? En hoe zit dat met andere industrieën: Stel je voor dat de tabaksfabrikanten door de rechtbank schuldig worden bevonden van moord, hoe zit het dan met fabrikanten van bier? Zijn zij ook verantwoordelijk te houden voor de dood van alcoholisten, of is dit onzinnig gezien het feit dat er ook genoeg mensen maat weten te houden met alcohol? Oftewel: Tot hoever reikt de zorgplicht van fabrikanten die gezondheidsbelemmerende consumptiegoederen/genotsmiddelen produceren.

Verder zou je kunnen kijken in hoeverre zaken die via de artikel 12-beklagprocedure toch doorgang vinden, succesvol eindigen voor degene die de beklagprocedure gestart heeft. Is het de moeite en tijd waard geweest? Of heeft de beklaagde alsnog het deksel op de neus van de rechtbank gekregen?

Hopelijk kun je hier iets mee. Het lijkt mij ook lastig een vraagstuk te formuleren. Veel succes!



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl