Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gezamenlijk ouderlijk gezag en bezoekregeling kind
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 6 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:
BonaFides schreef:
Lees het nog eens. Moeder wil de omgangsregeling beperken. Er staat niet dat ze de omgangsregeling niet meer wil nakomen. Dat zijn echt twee verschillende dingen.

het beperken van een omgangsregeling die onderling is overeengekomen betekent hetzelfde als de afgesproken omgangsregeling niet nakomen.

Alleen als je niet weet hoe het juridisch in elkaar steekt. Er was bij Waterman geen sprake van gezamenlijk gezag.

Quote:
Noot vooraf hier gaat het om een door de rechter vastgestelde omgangsregeling.

Precies, en ik ga niet opnieuw met je in een ellenlange discussie over de verschillen. En in die zaak was er dus wel sprake van gezamenlijk gezag.

Quote:
bona fides schreef:
Waarom er problemen bij halen die zich helemaal niet hoeven voor te doen?

Deze opmerking is mij volstrekt onbegrijpelijk. Het feit dat een ouder de afgesproken omgangsregeling eenzijdig gaat beperken is voor de andere ouder indien overleg niet helpt alle reden om er een zaak van te maken. Ik zie niet in waarom dit een probleem erbij halen is.

Lees je eerst eens in deze draad in. Het zit als volgt. Waterman heeft geen gezag, geen omgangsregeling. Was niet zo'n probleem zolang alles goed ging. Nu gaat niet langer alles goed. Het advies derhalve: zorg dat je het juridisch regelt, bijv. door gezamenlijk gezag aan te vragen en/of een omgangsregeling af te dwingen.

Dit moet nog allemaal gebeuren! Er is een grote kans dat het op deze manier allemaal goed geregeld kan worden. Er is in ieder geval nog geen noodzaak om je nu al onder te dompelen in doemkijkerij!

Als je mijn reactie goed had gelezen, had je kunnen zien dat ik niet doel op de problemen die Waterman had op het moment dat hij de vraag stelde, maar op de problemen die anderen voor hem al in de toekomst zien opdoemen. Het is gewoon weinig zinvol om daar nu al op te hameren, terwijl je gewoon niet weet hoe het zal aflopen en het zinloos is om daar nu al op te anticiperen. Het enige effect zou kunnen zijn dat hij bij voorbaat al de handdoek in de ring gooit.

Gelieve daarom om mijn opmerkingen niet meer uit hun verband te rukken. Dank.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klokluider



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 406


BerichtGeplaatst: vr 06 mrt 2009 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Alleen als je niet weet hoe het juridisch in elkaar steekt. Er was bij Waterman geen sprake van gezamenlijk gezag


wat heeft het gezamenlijk gezag nu met een omgangsregeling te maken?

Quote:
En in die zaak was er dus wel sprake van gezamenlijk gezag.


dat was nu juist waarom ik het nootje er bij zette omdat jij het anders weer te gemakkelijk zou gaan afdoen zoals nu.

Quote:
Lees je eerst eens in deze draad in. Het zit als volgt.


ik geloof dat ik dat al had gedaan. Toch bedankt voor jouw extra uitleg.

Quote:
Gelieve daarom om mijn opmerkingen niet meer uit hun verband te rukken. Dank.


M.i trek ik jouw opmerkingen niet uit hun verband, ik nuanceer deze.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 06 mrt 2009 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn excuses, ik heb je reactie op een paar punten verkeerd gelezen besef ik nu. Je haalde het arrest aan als antwoord op mijn vraag aan Mara om een concreet voorbeeld te geven. Ik dacht dat je het arrest wilde gebruiken om de rest van je bericht kracht bij te zetten, waardoor ik je bericht anders las dan je had bedoeld. Fout van mij.

klokluider schreef:
Quote:
Alleen als je niet weet hoe het juridisch in elkaar steekt. Er was bij Waterman geen sprake van gezamenlijk gezag

wat heeft het gezamenlijk gezag nu met een omgangsregeling te maken?

Daar was ik inderdaad niet zo duidelijk in. Ten eerste is er een verschil tussen een omgangsregeling die ouders met elkaar afspreken en een omgangsregeling die door de rechter is vastgesteld of bekrachtigd. Dit is m.i. ongeveer hetzelfde verschil als tussen een alimentatiebedrag dat ex-partners onderling afspreken en een alimentatieregeling vastgesteld of bekrachtigd door de rechter.

Maar ik zie dus nu dat je in je eerste alinea ook niet schreef dat Waterman's situatie te vergelijken is met het niet nakomen van een door de rechter vastgestelde omgangsregeling. Ik las dat in eerste instantie ongelukkigerwijs wel zo, juist omdat je in je nootje bij het arrest opmerkte dat er daarin wel een rechterlijke omgangsregeling was (en ik dat arrest aan de rest van je bericht probeerde te linken).

Ten tweede maakt het een flink verschil dat Waterman niet het (gezamenlijk) gezag had. De moeder was in haar eentje bevoegd om te beslissen over haar kind. Zelfs al de moeder en Waterman op papier een omgangsregeling zouden hebben afgesproken, stond de moeder m.i. in haar recht om daarvan af te wijken. Weliswaar niet om Waterman het contact in het geheel te ontzeggen (want Waterman heeft uiteraard recht op omgang), maar wel om onder het motto "ik heb in mijn eentje het ouderlijk gezag, dus ik bepaal" de omgang enigszins te beperken.

Maar opnieuw, je schreef ook niet dat de moeder illegaal handelde.

In ieder geval, wat ik eerder bedoelde te schrijven is dat de draad oorspronkelijk niet ging over het niet nakomen van een rechterlijke omgangsregeling. Inderdaad zijn er wel (stilzwijgende) eerder afspraken geschonden, maar de aangewezen weg om daar iets aan te doen (als praten niet meer helpt) was om een rechterlijke omgangsregeling en/of gezamenlijk gezag tot stand te brengen.

Quote:
dat was nu juist waarom ik het nootje er bij zette omdat jij het anders weer te gemakkelijk zou gaan afdoen zoals nu.

Het voorbeeld is inderdaad uitstekend. Alleen vatte ik het verkeerd op...

Quote:
M.i trek ik jouw opmerkingen niet uit hun verband, ik nuanceer deze.

In ieder geval had ik duidelijker kunnen zijn. Maar ik blijf er dus bij dat "want in de meeste gevallen is dit het begin van alle ellende waardoor je, voor je het weet, je het kind niet meer ziet" in de situatie van Waterman wat voorbarig is/was Wink.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nosy



Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

He Waterman, nog acties ondernomen? Zorg voor een goede advocaat, eentje waar je je goed bij voelt.
Ik ben slechts een ervaringsdeskundige en de nekharen gaan bij mij overeind staan bij de discussies hier. Puur theoretisch over hoe het zou moeten zonder rekening te houden met de praktijk en het feit dat er weinig evenwichtige volwassenen zijn, die zo nodig zijn voor een goed gesprek, zeker na scheiding over de kinderen.
Het belang van het kind bestaat niet, ieder kind heeft zijn eigen vele specifieke belangen.
Die gezagszaak win je, tenzij je spuit, snuift of misbruikt.
Mijn ervaring is dat pas in het hoger beroep echt "recht" gesproken wordt. Ik heb niets gemerkt van een voorkeurspositie als vrouw, gelukkig maar.
Mocht het tot een zitting komen, spreek zelf, niet de advocaat, wees rustig en spreek vanuit de leefwereld van het kind. Toon jouw rol aan in verzorging, maak een overzichtelijk tabelletje hoevaak bij jou, hoe vaak bij haar, hoe vaak opvang, etc. Probeer de feitelijk situatie op 1 A4-tje helder neer te zetten. rechters moeten genoeg lezen, gemak dient de mens.
verbaas je niet als rechters niet goed gelezen hebben en de datum van uitspraak is een richtdatum, komt zelden op die dag, meestal weken later.
Houdt je rug recht, je hoofd omhoog en je voeten op de grond. Als het tot een rechtsgang leidt, zul je een lange adem nodig hebben.
Sterkte en oja, sla s.o.s.-papa maar over, ik begrijp de emoties, maar de adviezen niet te zeer ter harte nemen!
Succes, ik hoop dat jullie er toch onderling uitkomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mara



Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 59


BerichtGeplaatst: vr 17 apr 2009 10:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beetje laat van reactie, maar heb even niets kunnen vinden Bona Fides. Ben weer bezig met de omgangszaak van m'n man en z'n kids en kan me slecht concentreren op andere dingen, sorry.
_________________
When life gives you lemons, turn them into lemonade
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2017 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op dinsdag 15 november 2016 hebben D66-Kamerlid Vera Bergkamp en VVD-Kamerlid Jeroen van Wijngaarden een initiatiefwetsvoorstel ingediend.
Zij achten het óók terecht dat ongetrouwde vaders automatisch ook het ouderlijk gezag over hun kind krijgen op het moment dat ze hun zoon of dochter erkend hebben.

Het voorstel van D66 en VVD zorgt niet alleen voor meer gelijkheid tussen getrouwde en ongetrouwde stellen tussen de vader en moeder, maar zorgt ook voor het beter waarborgen van het belang van de kind in de wet. In internationale kinderrechtenverdragen is het uitgangspunt opgenomen dat het in het belang van het kind is om, waar mogelijk, door beide ouders opgevoed te worden.

Verdere informatie en motivatie over het wetsvoorstel:
http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/46018/highlight//
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 6 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds