Gezamelijke aankoop investering
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

#1: Gezamelijke aankoop investering Auteur: olive457 BerichtGeplaatst: vr 23 okt 2015 14:09
    —
Heren/dames,

Voordat ik de vraag stel zal ik de situatie schetsen.

Er is door mij (in overleg met een tweede partij) een huis gekocht. Dit huis staat op mijn naam, en zal door mij bewoond worden en de hypotheek zal op mijn naam staan. De planning is om dit huis nadat ik deze verlaat aan te houden om deze te gaan verhuren. De tweede partij zal vanaf het begin betrokken zijn bij de aankoop, en 50/50 eigenaar zijn van het pand.
Dus:
-Ik betaal de helft van de aflossing plus alle rente (omdat ik woongenot heb)
-tweede partij betaalt alleen de helft van de aflossing.

Ik weet welke risico's hieraan zitten (niet betalen van tweede partij/overlijden/ uitkopen wanneer tweede partij hieruit stapt/overdrachtsbelasting etc etc)
Deze risico's ben ik bereid te lopen, ik kan de complete hypotheek zelf betalen, maar ik wil wel alles vast gelegd hebben. De reden waarom ik dit doe is zodat ik binnen een aantal jaar kan verhuizen en dan al een groot deel heb afgelost.

Nu is mijn vraag wat de beste manier is om alle risico's en afspraken vast te leggen. Wij hebben besloten om de hypotheek op mijn naam te zetten aangezien banken anders vrij terughoudend zijn met financieren. Onder de hypotheek willen wij een contract leggen waarin alles verwerkt staat.

Zijn er clausules die jullie aanraden? Voorbeelden van dit soort contracten? Eventuele standaard tekst? Moet ik bij de notaris dit verwerken?

punten waar ik aan denk zijn:
- Overlijden/erfenisregeling
- Investering geliquideerd willen hebben
- Niet (meer) bijdragen aan aflossing
- Toekomstige winsten v/h pand (verhuur)
- Onderhoud
- Waardeverandering woning (taxatie of executoriaal)
- Verhuizen
- Taxatie woning (in case of event)

Ik hoor graag suggesties/ideeen

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: vr 23 okt 2015 15:19
    —
U moet nooit, maar dan ook nooit, de hypotheek volledig op uw naam zetten als u niet ook de volledige eigendom hebt!
Ik heb al heel wat mensen huilend op mijn kantoor gehad die dit wel deden! Verder moet u in deze alles wat u wil notarieel vastleggen, niet met een gewone overeenkomst.

#3:  Auteur: Ronald78 BerichtGeplaatst: vr 23 okt 2015 17:55
    —
Denk ook even aan de fiscale gevolgen, zeker als u van plan bent de hele rente als eigenwoningrente af te trekken, kun u van een koude kermis thuiskomen.



Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl