Faber naar Internationaal Strafhof, uitleveren Duitsland?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: Faber naar Internationaal Strafhof, uitleveren Duitsland? Auteur: xjoann BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2011 20:09
    —
Hey!
Ik heb een vraagje en ik kom er even niet meer uit.. Het gaat over de oorlogsmisdadiger Faber..
Stel dat Faber wordt aangeklaagd bij het Internationaal Strafhof en Internationaal Strafhof wil Faber vervolgen, móet Duitsland dan Faber uitleveren? Of mogen ze daar zelf over beslissen?
Bvd!

#2:  Auteur: BG BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2011 23:39
    —
Je komt er vermoedelijk niet uit, omdat het niet kan (even aangenomen dat Faber na 2002 geen misdaden meer heeft gepleegd waarvoor dit Hof jurisdictie zou hebben) --> klik.

In de zuiver hypothetische situatie dat het Hof jurisdictie had in de periode '40 - '45 dan is er ook nog sprake van ne bis in idem.

Paragraaf 9 van het Statuut gaat in op de (in dit geval algemene) vraag hoe staten om moeten gaan met het Hof.

#3:  Auteur: xjoann BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2011 14:07
    —
hardstikke bedankt!
heb nog 1 vraag: moet een land een 'misdadiger' verplicht uitleveren aan het hof?

#4:  Auteur: BG BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2011 14:38
    —
Zie paragraaf 9 van het Statuut. Er geldt een verplichting om mee te werken.

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2011 15:38
    —
Wel interessant dat berechting door Nederland van een oorlogsmisdadiger in de weg staat aan strafvervolging door het Internationaal Strafhof, ook al ontloopt die misdadiger zijn straf door zich in een land te bevinden dat het Statuut heeft ondertekend maar het vertikt de man aan Nederland uit te leveren. Lijkt me een maas in het Statuut, of mis ik iets?



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl