Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 18 apr 2024 7:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Europese wetgeving
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 06 jun 2004 18:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Flash:
duch schreef:
Ja, en het Casto Enel-arrest (1964) is gebaseerd op het het Van Gendt en Loos-arrest (1963). Maar wie denk je dat die beide arresten heeft bedacht? Die arresten zijn bovendien gewezen toen Nederland al lang lid was. Hadden we vanwege die arresten uit moeten treden dan? Het was niet echt zo dat nationale overheden dat verwacht hadden of. En puur het feit dat het effectief is, is überhaupt geen rechtsgrond. Het Hof mag van het verdrag ht verdrag interpreteren. Mijn stelling is echter dat deze 'interpretatie' duidelijk een uitbreiding van het ius commune inhoudt, en dat die redelijkerwijs niet op het verdrag gebaseers kan worden. Als je van mening bent dat het zo logisch is dat het Hof zo handelt, kan je me dan een formele rechtsgrond aanwijzen waarop dit alles gebaseerd is? Volgens mij is die er namelijk niet, en gebruikt het Hof multiinterpretabele zaken zoals algemene doelstellingen en effectieviteit om het allemaal recht te breien.


Mijn punt is dus dat Nederland dat het europese recht voorrang zou moeten krijgen toen ze toetraden. Dus het 'dat had je kunnen zien aankomen-argument gaat niet op'. Dat de Nederlandse grondwet het toelaat dat 'eenieder verbindende verdragsbepalingen' rechtstreeks in de Nederlandse rechtsorde kunnen doorwerken dat niets af aan bovenstaande quote. Volgens het Hof is onze grondwet niet relevant. Het doet er niet toe wat de grondwet vindt van rechtsstreekse werking met voorrang volgens het Hof. Waar het mij om gaat is dus: Wat is de formele grondslag voor die voorrang? Welk artikel in welk verdrag verleent het Europese recht die hoge rechtspositie? Als het niet in een verdrag staat kun je namelijk niet volhouden dat Nederland die soevereiniteit heeft overgedragen. Dat kàn namelijk alleen middels een verdrag.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: zo 06 jun 2004 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar komt het er dan niet gewoon op neer dat jij een andere visie hebt met betrekking tot 'wat wel en wat niet kan' dan ikzelf. Jij zoekt in de verdragen zelf een formele grondslag waaruit blijkt dat Europees recht voorrang krijgt boven het nationale recht (ik heb net gezocht, maar die zul je niet vinden denk ik).

Mijn visie is een iets andere. Ik vind dat het Europese Hof het bij het juiste eind heeft als zij zegt dat de grondwet er in deze kwestie niet toedoet. Op het moment dat je partij wordt bij zo'n verdrag draag je impliciet een gedeelte van je soevereiniteit over. Want stel dat je je eigen wetten die in strijd zijn met zo'n verdrag toe zou blijven passen. Wat heeft het dan voor functie om partij bij zo'n verdrag te worden?

Een verdragsartikel waarin dit staat zul je niet vinden, alleen verschillen wij dan van mening over of dit wel of niet nodig is. Misschien dat we een ander idee hebben bij wat recht is of zou moeten zijn. (waar op zich ook nog een hele boeiende discussie uit voort zou kunnen vloeien!)
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: zo 06 jun 2004 21:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Duch: Nederland heeft toch een ( gematigd) monistisch stelsel
( rechtstreekse doorwerking van internationaal recht) dus ik denk niet dat nederland zoveel moeite heeft met dat internationale recht. En inderdaad wat Flash zegt door lid te worden van de EU geef je eigenlijk een stukje souvereiniteit weg aan Europa en dat weten de lidtstaten dondersgoed hoor maar ze willen er wel allemaal bij horen!

Over de rechtsgrondslag, tuurlijk weet ik wel dat het Hof die arresten zelf uitgesproken heeft maar er is toch ook een zekere precedentenwerking, uitspraken van het HvJ vormen het recht, zoals ik al zei dat is ook precies zo in NL bij de Hoge Raad en ik zie niet in wat er op tegen is.
Ik denk juist dat het een enorme verbetering is voor de Europese burger dat het internationale recht steeds meer rechtstreekse werking heeft want je krijgt als burger steeds meer vrijheden en rechten die door de nationale gerechtelijke instanties van de lidstaten nog wel eens over het hoofd worden gezien!
En zoals ik al zei als je niet wilt dat internationaal recht voorrang heeft moet je ook geen verenigd europa willen stichten want dan is het meer een formaliteit maar stelt het verder weinig voor. Ga dan gewoon niet bij de EU....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: zo 06 jun 2004 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even over de rechtsgrond, was zojuist tentamen europees recht aan het voorbereiden en vond het volgende in het boek staan:
(Europees Recht, algemeen deel door F.O.W Vogelaar):

" Voorrang van Europeesrechtelijke regels is beter te zien als een pragmatische, organisatorische kwestie. Het is eenvoudig niet mogelijk een gemeenschappelijke organisatie met eigen bindende bevoegdheden goed te laten functioneren wanneer haar regels niet voorgaan op die van de deelstaten.
Dat het Hof voorrang als principe aanvoerde was dan ook niet zozeer een aanspraak op souvereiniteit als wel de bevestiging van een zekere autonomie met een eigen bestuurlijke systematiek voor de EG, en de gezaghebbende introductie van een federaal element. "

En dan het volgende stukje over de grondslag:
"De autonomie van het gemeenschapsrecht kan worden gezien als absoluut ( geheel losstaand van de nationale rechtsorde) of als relatief ( geldend uit hoofde van de aanvaarding door de nationale rechtsordes). De absolute opvatting wordt wel gehuldigd in de Nederlandse rechtspraak en doctrine. "
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: zo 06 jun 2004 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou dan vond ik dat wij met onze meningen daar ook niet ver vanaf zaten hoor!!! Alleen onze bewoordingen waren wat simpeler! Very Happy
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 07 jun 2004 8:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook al tentamen Europees recht? Wink

Nog even voor de duidelijkheid: Dit hele vraagstuk rond de voorrang van het gemeenschapsrecht was een illustratie van mijn kant m.b.t. de interpretatiemethoden van het Hof. Ik heb nooit gezegd dat ik het principieel oneens ben met de stelling dat het gemeenschapsrecht voorrang zou moeten krijgen. Ik gebruik het boek "Grondlijnen van Europees Recht" van Barents en Brinkhorst. daarin staan soortgelijke bewoordingen als het door Eva aangehaalde.

Het punt wat ik probeer te maken is niet dat wat het Hof inhoudelijk bepaalt onredelijk zou zijn ofzo. Ik vind dat er geen formele rechtsgrondslag bestaat voor de voorrang van het gemeenschapsrecht. Dat vind de door Eva aangehaalde schrijver kennelijk ook, anders is het totaal overbodig om de voorrang te funderen op de acceptatie door de verschillende rechtsordes. Sterker nog, je weet van tevoren niet of het geaccepteerd gaat worden, dus kan dat nooit het fundament van een arrest zijn.

Meer in zijn algemeenheid gaatb het er mij niet om dat het Hof slechte arresten wijst. Het gaat mij erom dat het Hof zich zoveel als medewetgever gaat gedragen dat het rechtersrecht van het Hof wel héél belangrijk wordt. Als het Hof dingen bepaalt zonder deugdelijke formele rechtsgrondslag (die ik in het citaat niet voor voorrang heb aangetroffen), dan is dat op zijn minst twijfelachtig. Ook al is het oordeel inhoudelijk nog zo billijk, een goed arrest kan eigenlijk niet zonder deugdelijke formele rechtsgrondslag.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: ma 07 jun 2004 11:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp het, maar dan kom ik toch weer terug op datgene wat ik een paar posts eerder al gezegd heb. Dan hebben we blijkbaar een andere visie over wat recht precies is of zou moeten zijn.

Recht is naar mijn mening niets anders dan een stuk gereedschap dat door de mens gebruikt wordt om de maatschappij in banen te kunnen leiden. Doordat de mens zichzelf 'verbetert', doet het recht dat ook. Daarom is het recht continu in beweging. Dit alles leidt er, naar mijn mening, toe dat juist het rechtersrecht heel erg belangrijk is. Want de optekening van een wettekst is niet meer dan een momentopname. Redelijkheid en billijkheid, wat uiteraard wel een formele grondslag is, moet hierbij hoog in het vaandel staan naar mijn mening.

Natuurlijk is dit alles vrij kort door de bocht en kun je niet continu de wet blijven veranderen, maar het is een beetje een verkorte weergave van hoe ik het zie Very Happy
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 08 jun 2004 0:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Flash: Ja best goed he van ons!!!! Very Happy Ziet er veelbelovend uit voor mijn tentamen woensdag! hihi

Verder ben ik het ook helemaal eens met wat Flash hierboven schrijft.

En duch: je bent het dus eigenlijk met ons eens dat het terecht is dat gemeenschapsrecht voorrang heeft? tenminste dat zeg je hierboven..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 08 jun 2004 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het ermee eens dat het gemeenschasrech nooit echt goed zou kunnen functioneren zonder voorrang en rechtstreekse werking. Wat ik bedoel te zeggen is dat de lidstaten dat allang in een verdrag hadden moeten ratificeren. Ik vind dit iets zo vergaands dat het niet 'aan de rechtspraak overgelaten' had mogen worden.

Ik ben het er pertinent mee oneens dat de redelijkheid en billijkheid een formele rechtsbasis kunnen bieden voor de voorrang van het gemeenschapsrecht. Dat de nationale rechter rechtspreekt op basis van rechtsbeginselen is tot daar aan toe. De rechter moet tenslotte ook wat, en de soevereiniteit berust toch in de nationale rechtsorde. Op Europees niveau berust de soevereiniteit niet. Daar werkt men met specifieke competentieattributie. Het toekennen van zo'n enorm belangrijke status van gemeenschapsrecht op basis van redelijkheid en billijkheid kan dan ook echt niet.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 09 jun 2004 0:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Op het moment dat je partij wordt bij zo'n verdrag draag je impliciet een gedeelte van je soevereiniteit over. Want stel dat je je eigen wetten die in strijd zijn met zo'n verdrag toe zou blijven passen. Wat heeft het dan voor functie om partij bij zo'n verdrag te worden?

Een verdragsartikel waarin dit staat zul je niet vinden, ...


Er was eens een Diplomatieke Conferentie te Wenen in 1969, waar het Verdrag inzake het recht van verdragen, het zogenaamde Verdragenverdrag Razz , werd gesloten, waarbij Nederland sinds 9 mei 1985 partij is. Artikel 18 van het Weens verdragenverdrag bepaalt dat een staat die een verdrag getekend heeft (dus nog niet geratificeerd of bekrachtigd) geen handelingen mag verrichten die voorwerp en strekking van het verdrag zouden frustreren. Dat dit niet is toegestaan waneer de staat partij is bij het verdrag is logisch.
Artikel 46 van dit verdrag bepaalt dat een staat zijn interne bepalingen met betrekking tot de bevoegdheid om verdragen aan te gaan niet kan inroepen om zich aan verdragsverplichtingen te onttrekken.

Oftewel: jammer dan Nederland als de interpretatie van een verdrag (want daarmee komt vast te staan wat het verdrag exact inhoudt in casu) niet strookt met je grondwet!!!
(N.B. dit verdrag is gesloten na de genoemde arresten...)
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 09 jun 2004 1:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Meer in zijn algemeenheid gaatb het er mij niet om dat het Hof slechte arresten wijst. Het gaat mij erom dat het Hof zich zoveel als medewetgever gaat gedragen dat het rechtersrecht van het Hof wel héél belangrijk wordt.


Er zijn inderdaad goede argumenten om hier vraagtekens bij te stellen, of het wel zo handig is dat het rechtersrecht van het Hof zich zodanig ontwikkelt.
Maar ik denk ook dat we weinig keus hebben op dit moment, omdat de ontwikkelingen naar een verenigd Europa zijn weerga niet kent in onze geschiedenis. Deze nauwe internationale betrekkingen zijn nieuw, en niemand weet nog precies waar je allemaal aan moet denken en waar je rekening mee moet houden. Het recht is nog niet uitgekristalliseerd, de samenwerking nog niet optimaal ontwikkeld. Daarom kan het bijna niet anders dan dat een instantie als het Hof mede de te volgen lijn aangeeft die ze goeddunkt.
Ik denk dat op dit moment, in deze situatie, de ruime bevoegdheid van het Hof te verkiezen is boven het star vasthouden aan de letter van de wet waardoor onwerkbare situaties zullen ontstaan. Wellicht zijn we er in de toekomst toe in staat deze bevoegdheid weer in te perken als dat noodzakelijk blijkt. Dat daar eigenlijk geen formele rechtsgrond voor bestaat is misschien waar, maar meer een academische discussie.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 09 jun 2004 22:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Ik denk dat op dit moment, in deze situatie, de ruime bevoegdheid van het Hof te verkiezen is boven het star vasthouden aan de letter van de wet waardoor onwerkbare situaties zullen ontstaan. Wellicht zijn we er in de toekomst toe in staat deze bevoegdheid weer in te perken als dat noodzakelijk blijkt. Dat daar eigenlijk geen formele rechtsgrond voor bestaat is misschien waar, maar meer een academische discussie.
Shocked

Geen formele rechtsgrond een academische discussie? Shocked Ik vind het stom dat de dingen die wel uitgekristalliseerd zijn ook niet geratificeerd worden. Dat slaat nergens op, want als we met z'n allen toch accepteren wat het Hof heeft gezegd, kunnen we maar beter zorgen dat de situatie gelegaliseerd wordt. Je hebt daarbij het Weens Verdragenverdrag niet nodig. Ook toen al was het beginsel van gemeenschapstrouw gecodificeerd in het EEG-verdrag.

Maarja, trouw aan het ius commune kan datzelfde ius commune op zich niet zover uitbreiden. Dat je er niet tegenin mag gaan prima, maar je hebt de voorrangsregel daar niet voor nodig. Het beginsel van gemeenschapstrouw verzet zich ook zonder dat tegen inbreuken op het gemeenschapsrecht. Voorang in negatieve zin is daarmee verzekerd. Voorrang in positieve zin echter niet. Niet is daarmee uitgemaakt dat het Europees recht rechtstreeks en dwingend in de nationale rechtsorde doorwerkt, en positieve rechten rechstreeks aan burgers kan geven.

Daarbij blijft mijn punt eigenlijk dat een te extensieve interpretatie aan schending van de gemeenschapstrouw door het Hof inhoudt.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds