Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 20:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Europese grondwet
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2005 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begin me steeds meer af te vragen waarom men dat nieuwe EU verdrag toch Grondwet wil noemen. Het is voor zover ik begrijp (ik heb de tekst besteld bij minbzk.nl, maar wacht nog steeds...) niet zo anders dan de verschillende EEG, EG en EU-verdragen die allemaal zonder referendum zijn aangenomen (in Nederland en in bijna alle andere landen). Door het Grondwet te noemen is de kans dat het door alle landen geratificeerd gaat worden effectief vrijwel 0 gemaakt. (Maakt niet uit, dan passen we het huidige EU verdrag gewoon op dezelfde manier aan, over een jaar of wat.)

Het is dus inderdaad zeker niet een vervanging van de Nederlandse grondwet.

Ik ben het trouwens niet eens met Michael Dekkers dat het logisch is dat wetten niet door de rechter aan de grondwet getoetst mogen worden omdat het om dezelfde wetgever gaat. Om te beginnen is de procedure anders, en bovendien gaat de grondwet echt voor de formele wet in de zin dat de formele wetgever geen wetten dient aan te nemen die in strijd zijn met de grondwet. Gewone formele wetten mogen wel met elkaar in strijd zijn: de latere wet gaat voor.

Overigens zou de toetsing zoals die door Femke Halsema wordt voorgestaan alleen toetsing aan de in de grondwet opgenomen klassieke grondrechten toestaan, dus niet aan hoe het Koningschap wordt geregeld, en dergelijke (of dat de burgemeester wordt benoemd).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2005 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik begin me steeds meer af te vragen waarom men dat nieuwe EU verdrag toch Grondwet wil noemen. Het is voor zover ik begrijp (ik heb de tekst besteld bij minbzk.nl, maar wacht nog steeds...) niet zo anders dan de verschillende EEG, EG en EU-verdragen die allemaal zonder referendum zijn aangenomen (in Nederland en in bijna alle andere landen).


Misschien ken je de Les Verts uitspraak van het HvJ? Zie anders maar paragraaf 23. Daarin is eigenlijk al de constitutie van Europa bepaald. (Heb ik toch nog wat aan het vak Europese Rechtstheorie Very Happy). Maar ja, de Europese Unie zegt op haar site in een folder:

Quote:
Waarom een Europese Grondwet?
De Europese Grondwet vormt een belangrijke stap in de Europese constructie. Ze is opgesteld om beter opgewassen te zijn tegen de taken die ons wachten in een uitgebreid Europa: een Europa met 25 lidstaten en 450 miljoen inwoners (en in de toekomst nog meer); een democratisch, transparant en daadkrachtig Europa dat in dienst staat van de Europese burgers.
De Europese Grondwet vervangt alle bestaande belangrijke Europese
verdragen door één enkele tekst.

Waarom een Europese Grondwet als mijn land al een Grondwet heeft?
De Europese Grondwet vervangt niet de nationale grondwetten van de
Europese landen, maar is een aanvulling daarop en heeft haar eigen bestaansrecht en autonomie. In de Europese Grondwet wordt het kader gedefinieerd waarbinnen de Europese Unie kan optreden. Europa heeft ook een eigen institutioneel stelsel (Europees Parlement, Raad van Ministers, Europese Commissie, Hof van Justitie van de Europese Unie). De Grondwet is van toepassing in de hele Europese Unie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 18 apr 2005 2:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

([url=http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc&lg=en&numdoc=61983J0294]Les Verts[/url] opgezocht en paragraaf 23 gelezen.)
Inderdaad, het Hof gaf 22 jaar geleden dus al aan dat het E(E)G verdrag al een constitutie vormde. Er is dus geen dwingende reden om (pas) nu van een grondwet ipv een verdrag te spreken.

De achterliggende gedachte is misschien dat door het nu grondwet te noemen, de EU wat meer bij de mensen gaat leven. Best belangrijk ja. Maar als het mislukt is het toch vooral enorme anti-reclame. Nou ja, "als het mislukt"... Groot-Brittannie gaat ook een referendum houden dus tja.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: ma 18 apr 2005 11:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Donner meldt vandaag in Trouw dat hij vreest voor oorlogen als er tegen de nieuwe eurogrondwet wordt gestemd...
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: ma 18 apr 2005 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Euh... ja ik heb dat ook gelezen. Is dat een dreigement dat we allemaal 'ja' moeten stemmen? Nooo
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 18 apr 2005 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vorige week was het alleen nog maar de economie die volgens Brinkhorst zou instorten.

De slimmerds lijken net te doen alsof ze zelf niet weten wat een ja of nee inhoudt. Op het moment zijn we niet bepaald op weg naar een Europese oorlog, en als we nee stemmen verandert er precies niets.

Ipv 'Europa best belangrijk' vorig jaar had men beter mooie documentaires gemaakt over de geschiedenis van de Europese eenwording om zo een beetje historisch besef te kweken. Dat we ons nauwelijks een Europese oorlog voor kunnen stellen komt door het eenwordingsproces, maar als de vrede echt zo breekbaar zou zijn als Donner voordoet kunnen we beter gelijk maar stoppen.

Joegoslavie leek alleen geintegreerd doordat Tito de boel bij elkaar onderdrukte. Wie heeft Donner voor die rol op het oog?

De regering stuurt op deze manier wel erg op een nee aan...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds